Hej!

Jag ska montera fast den kombinerade klinkerramen/klämring från Jafo, men jag är tveksam till hur bra den konstruktionen egentligen är:rolleyes:

Så här ser paketet ut; Jafo.jpg

Det jag undrar är; När man klämmer fast klinkerramen mot duken/tätskiktet så blir det helt tätt mellan tätskiktet och klämringen.
Det innebär att vattnet måste stiga ca 5mm runt golvbrunnen, innan det "når över" klinkerramen och kan rinna ned i brunnen :confused: Det känns ju spontant inte så bra...

Dessutom så klämmer hörnen av klinkerramen ned ganska hårt mot tätskiktet, finns det risk för att det kommer att skavas sönder med tiden?

Ska jag byta mot en lös klämmring och en annan klinkerram, har någon något bra att tipsa om?

// Kim

Strunta i den där lösningen, kör med en vanlig lös skruvad klämring och köp en separat slukrist. Då kan du också justera slukristen ifall det behövs när du lägger plattorna!

Överkanten på klinkersen lägger du lite över eller i samma höjd som slukristen(klinkerramen)

T
Totalt värdelös lösning, vattnet har ju inte chans att komma över plastunderdelens kant, förutom när det har blivit en bra mängd vatten på golvet så att det svämmar över ner i brunnen.

Nej, gör som abbe1001 sade i föregående inlägg!

Tycker det ser ut som om vattnet kan rinna mellan klämringen och den fyrkantiga plast ramen men jag tycker inte heller att det ser ut som en bra lösning

Nu är det en gammal film, var på en liten utb. med JAFO härom veckan och den nya monteringsplattan är helt fyrkantig utan fläns och man vänder den släta sidan ner vid flytspackling dom har även en ny höjning (lyftupp 12) som man monterar mellan plattan och brunnen, och slipper på så vis en förhöjningsring finns säker på hemsidan nu Dom har även kommit med en skärmall

Jag ringde och frågade Jafo idag hur det är tänkt att fungera. Fick till svar att det sitter fyra hål i sidan på slukristen som vattnet ska rinna igenom.
Men tittar man på dess hål, så är de pyttesmå. Dessutom kvarstår problemet att mellan brunnsflänsen och klämringen så är det alltid kvarstående vatten, som aldrig kan ta vägen någonstans!

Är det inte fler än jag och några till, som reagerar på denna totalt idiotiska konstruktion?
Den borde ju inte få säljas?

Abbe 1001. Har du något tips på vad för klämring och slukrist som passar till Jafo´s golvbrunn?
Blir det godkänt eller kan försäkringsbolaget hävda att man har kommit på en egen (visserligen bättre) lösning och neka ersättning då?

// Kim

Jag har Jafos kombinerade system men använder bara själva klinkerramarna, något annat känns bara onödigt.

T
På filmen så verkar dom flyta för lågt också eftersom flytet egentligen ska gå i kant med brunnens fläns.

Jag tittade också på videon och förstår inte alls poängen med den där produkten!? Riktigt tufft kan det ju bli när inte klinkern passar riktigt runt den redan fastsatta slukristen!

Jag använde Jafo's vanliga skruvade klämring som medföljer deras mattpaket. Båda alternativen finns föreslagna samt beskriva på Jafo's hemsida samt i monteringsinstruktionerna så det är ju inte en "egen" lösning, det är Jafo's det med...

Som slukrist kan du ju nu använda vilken snygg historina som helst, tex purus designramar :) , och justera dem hur det sen passar mot klinkersen. Jag köpte en ordinär rostfri med uttag till min kabin. Minimalt, om något, med vatten på golvet gör mig glad... :)

T
Japp, släng den dära fyrkantiga skiten åt helsicke och sätt dit en vanlig klämring istället och sätt dit en valfri slukrist (klinkerram).

Jafo klämring:

7133854.jpg

Tack för alla svar!
Det blir en lös klämring med separat slukrist ;)

// Kim

Har nu varit och inhandlat mattpaketet med klämring.
Vad jag förstår så ska man inte montera o-ringen, utan endast klämringen mot gummiduken (brunsmanchetten).

Abbe 1001; vart på Jafo´s hemsida står det att man kan använda mattpaketets klämring till brunsmanchett? Jag har letat utan framgång på hemsidan.
Anledningen att jag frågar är att jag inte vill att försäkringsbolaget säger att jag använt fel klämmring vid en eventuell vattenskada.

// Kim

Tack!

// Kim

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.