Flera länkar finns ovan till Makitan. an någon ange motsvarande länk till info om Festoolsågarna
Tack
//Scenic46 :confused:
 
Fredrik.engdahl skrev:
jag har testat den och jag kommer aldrig att rekomendera en Makita sänksåg till någon . det som jag tycker är värst är höjd reglaget som är en knapp på festooln och är en "skruv" på Makitan , väldigt irreterande när man är van att ställa in höjden med en hand.

det har till och med blivit så att jag tagit med min privata ts 55 till jobb för jag är missnöjd med makitan

köp makitan om du tycker om makita som märke , köp festool ts 55 om du vill ha den bästa sänksågen
Hej Fredrik Engdahl

det som talar för makitan är en del funktioner skärinställning för laminat och olika fasta gradinställningar, fast detta kan man ju göra manuellt med festoolen förutom -1° i vinkelsågning.

Men hur upplevde du snittet, samma kvalite som feston?
Samt hur upllevs det att inte sågen är fäst i skenan vid vinkelsågning på festoon(tippskydd), detta känns ju som genomtänkt på makitan?
Vet inte vad jag tvekar på kommer ju knappast ångra mig med en EBQ plus som är billigare än SP6000 :cool:
 
snittet är samma men man kan inte få splitter fritt på båda sidor av klingan på makitan . sen har vi haft svårt att få tag på extra klinga till makitan medans festools finns och köpa på olika ställen .

makitans klinga är 165mm med 20 mm hål och 48 tänder , man kan hitta med mindre tänder men det var inte intressant för oss

tip skyddet är bra på makitan men det är det ända som känns smart med makitan
 
Fredrik.engdahl skrev:
snittet är samma men man kan inte få splitter fritt på båda sidor av klingan på makitan . sen har vi haft svårt att få tag på extra klinga till makitan medans festools finns och köpa på olika ställen .

makitans klinga är 165mm med 20 mm hål och 48 tänder , man kan hitta med mindre tänder men det var inte intressant för oss

tip skyddet är bra på makitan men det är det ända som känns smart med makitan
Vill bara du skall veta att festool klingan passar på makitan och tvärt om!!!!!
 
är du säker ?

festo är 5 mm mindre
 
Fredrik.engdahl skrev:
är du säker ?

festo är 5 mm mindre
det passar det blir 2,5 mm mindre snitdjup men det funkar fint ändå. bara centrumet är samma och det är dom ju. finns ju i och för sig reduceringsringar med. jag har en bosch klinga till min makita.
 
Jag skulle nog hålla mig till rätt diameter. Djupinställningen stämmer inte om klingan inte håller rätt mått. Rätt vad det är så sågar man fel om man inte tänker efter.

Funkar gör det iafa
 
vill bara tilläga en grej som jag märkte i förra veckan och det är att när man ska byta klinga på makitan så är det en knapp man måste hålla in för att kunna lossa på insex skruven som håller klingan , inte lika smidigt som Festool
 
Det blev en TS EBQ plus 55 med två 1,4m linjaler systainer och linjalväska för 4490+moms
Jag är nöjd tror jag, håller på att lägga om taket så jag har inte hunnit leka med den än

//PPALM
 
Redigerat:
R
ppalm skrev:
Det blev en TS EBQ plus 55 med två 1,4m linjaler systainer och linjalväska för 4000+moms
Jag är nöjd tror jag, håller på att lägga om taket så jag har inte hunnit leka med den än

//PPALM
Låter som ett kanonpris!

Är ju 1000:- än det billigaste jag hittar på nätet.. bra prutare? :)
 
ppalm: vart köpte du det kittet för det priset?
 
Ingen som har testat DeWalt´s nya sänksåg? Den ser lite fumlig ut men det är rätt ball att det finns en batteridriven!
EN BATTERIDRIVEN SÄNKSÅG!!! Lite knasigt kanske...

Den verkar ha en annan sänkningsrörelse då sågen sänks ner istället för att "vridas", same shit different shit, iofs.
http://www.dewalt.eu/ontrack/swedish/index.html
 
Jag kör med Dewalten på jobbet. (batteridriven 28 volt). Klämde lite på den innan vi fick den på k-rauta och då var jag inte så imponerad av den. Sänkfunktionen kändes konstig osv. Kanske för att man vant sig vid feston.
Dock när jag nu kört en del med den på jobbet tycker jag att den är riktigt bra.
Man vänjer sig snabbt vid dewaltens sänkrörelseoch jag tycker den är bättre än festons. Har testat såga i 4 cm ek bänkskiva utan problem. Och så har jag kapat mina egna köksluckor från ikea (högblanka) med perfekt resultat. dock är det inte lika mycket krut i den när den drivs av batteri. Men det vägs upp av att den är sladdlös. underbart att slippa bråka med sladdar.
 
det verkar som Dewalthar tänkt till lite om man jämnför med Makita som i princip bara har kopierat i från Festool

dewalt har centrerad styr spår på sågen för att man ska kunna vända och bättre balans , den har in bygd kickback spärr , och sen helt plan sida för att kuna såga nära vägg eller liknade...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.