Vår sommarstuga på 45 m2 skall rivas. Ett plan och i träregelkonstruktion, krypvind. Västkuststuga. Betongpannor.
Vad kan man gissa att totalkostnaden blir för rivnign och bortforsling?
Lönar det sig att göra det själv? Hur mycket tid lär det ta?
Nytt hus skall byggas därefter.
Jag ser det som en omgång med träning men vill veta innan jag ger mig på det...:)
Får man slänga det på tippen sen eller betalar man för avfallet?
MVH/JImmyB

Kostnaden torde väl kunna hamna strax under 100.000kr om du anlitar en firma. Det finns några andra trådar om det.

Att riva själv tar 2-300 mantimmar om man är duktig.

Du får betala en del för att lämna det till en återvinningsstation, och där skall det vara noga sorterat.

Svårt att säga.
Men är du bered att ta tiden så kan det vara lönt att göra det själv.
Allt beror på dina förutsättningar.
Kan du skänka betonpannorna till nån bonnen som vill bättra på sina skogsvägar (vi blir jätteglada om vi får sånt:) ).
Kan du elda upp rivningsvirket själv?
Vad har ni för regler vid återvinningsstationen? (Här är det gratis att lämmna in).
Har du tillgång till vettiga transportmedel?
osv osv

Men visst går det.

En sak till , kan du sälja delar av huset? Fönster dörrar osv Där kan du få tillbaka några kronor.

Hej du
vi rev nyss ett hus på ca 40 kvm vi rev allt för hand sorterade efter kommunens önske mål och lämnade nästan allt på tippen förutom kök och fönster som vi sålde på blocket (snabbt och enkel utan över priser)
det blev ju lite jobb men inte alls så jobbigt som man kunnde tro, Transporten av allt bröte gjorde vi med bil och släpvagn
Hasse

Jag läste nånstans att man ska ha en månadsinkomst på över 85000:- för att det skall LÖNA sej ta i hantverkare när man bygger. Det är säkert ungefär på samma vis när man river.....

Vi har rivit ett tvåplans timmerhus med en byggyta på ca 140 kvm (250 kvm boyta?) för hand. Visst har det varit mycket jobb men också ganska kul. Timret eldade vi upp och teglet skall vi använda i den blivande vägen till fastigheten. All metallskrot ligger och väntar på bortforsling.

oskis 123 skrev:
Jag läste nånstans att man ska ha en månadsinkomst på över 85000:- för att det skall LÖNA sej ta i hantverkare när man bygger. Det är säkert ungefär på samma vis när man river.....
Det är under förutsättning att du jobbar lika fort och skickligt som hantverkaren och har alla verktyg du behöver. Jobbar du långsammare, eller måste investera en del, så sjunker brytpunkten snabbt.

Det var i privata affärer som jag läste det men artikeln kommer man bara åt som prenumerant.
Fritt ur minnet så var slutsatsen att om man räknar med att hantverkaren är dubbelt så snabb som amatören så lönar det sig att anlita hantverkare om man själv har månadslön på mer än 70 000 kr. Kvalitén på arbetet förutsattes vara likvärdig.
Utan att närmare diskutera min lön skulle jag riva själv. :p

Om ni ska bygga nytt så kommer det väl att bli en hel del grävande och transporterande i alla fall. Kanske den som gräver den nya grunden kan dra ned den gamla stugan först, och någon lastbil som kommer med material kan ta rivningsvirket som returlast?

Själv lyckades jag beställa alldeles för mycket murblock och stod där med ca 3 ton på pallar som skulle i retur till byggvarumarknaden. Löste sig smidigt när takstolsleveransen kom och åkaren var tacksam för en returlast. Tror det kostade mej 150 spänn extra.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.