6 283 läst · 3 svar
6k läst
3 svar
Problem med putsade fasader?
Jag håller på och tittar på ett hus med putsad fasad. Huset är byggt 1942 och jag tror att det är originalputsen som sitter på. Jag har endast erfarenhet av träfasader och dess problem, så jag undrar:
- vilka är riskerna med puts?
- vad är de vanligaste felen?
- vilken färg skall man måla med, vilken skall man INTE måla med?
- hur underhåller man? dvs hur ofta behöver man måla/reparera osv? Är det dyrt underhåll jämfört med träfasad?
- övrigt att tänka på?
/P
- vilka är riskerna med puts?
- vad är de vanligaste felen?
- vilken färg skall man måla med, vilken skall man INTE måla med?
- hur underhåller man? dvs hur ofta behöver man måla/reparera osv? Är det dyrt underhåll jämfört med träfasad?
- övrigt att tänka på?
/P
Det vanligaste problemen med putsade fasade på hus före 1950 är att man vi reparationer och omputsningar använder fel sorts bruk. Före1950 var i princip alla hus murade och putsade med kalkbruk. Att använda sig av cementbaserat bruk eller kalkcementbruk är felaktigt och leder till problem med att putsen sitter på dåligt fukt ej kan komma ut osv. Putsa med samma bruk som tidigare och måla med kalkfärg , inget annat ej silikat om ej ren tvåkomponents vattenglas så kommer det att hålla 60-70 år igen.
PS. Kalkfärg är billigt och lätt att laga småskador i.
mvh plexi
PS. Kalkfärg är billigt och lätt att laga småskador i.
mvh plexi
Kan man se på fasaden på något sätt att det är omputsat/lagningsputsad med fel sorts bruk? Den här fasaden jag tittar på är helt sprickfri.
Den har någora färgförändringar på ett par ställen på ena sidan. Kan ju vara ett tecken på att säljaren har försökt att dölja fel med att kladda över färg.
Den har någora färgförändringar på ett par ställen på ena sidan. Kan ju vara ett tecken på att säljaren har försökt att dölja fel med att kladda över färg.
en risk med gammal putsad fasad är att man tilläggsisolerar inifrån för mycket. Då värms inte putsen av husets värme och torkar för långsamt efter regn och kan frysa till och spricker på vintern = frostskador på puts. En annan risk när man målar över med tätt färg -stänger fukten in i putsen och får samma resultat = frostskador. Läckande hängrännor kan också bidra till frostskador.
Frostskador är stora och små putsbortfall när vatten fryser till is - utvidgar sin volym och spränger putsen
gaia
Frostskador är stora och små putsbortfall när vatten fryser till is - utvidgar sin volym och spränger putsen
gaia
Liknande trådar
-
Fuktdrabbade problemfasaderna prövas i HD
Artikelkommentarer -
Vad är problemeet med enstgstätade fasader?
Byggmaterial & Byggteknik -
Råd kring fuktproblematik i vårt putsade radhus
Byggmaterial & Byggteknik -
Färgspruta + putsade fasader
Färg, Måla & Tapetsera -
95% av alla nyproducerade flerbostadshus med putsade fasader=mögelbomber
Fasad