Hej,

Har nu i veckan börjat att byta ut alla brytare hemma i huset och råkade av misstag dra ut alla ledare!
Av ren klumpighet antecknade jag inte och skulle behöva lite hjälp. Har frågat vänner som jobbar inom elbranschen, dock fast ingen hjälp att hämta pga. tidsbrist. Därför vänder jag mig till er på bygghus.

Har tre stycken brytare som skall kunna tända och släcka en lampa... Allt jag har hört är att jag måste ha med två stycken mellangående från varje brytare, samt en tenntråd. Sen står de tyvärr still...

Om mer information över det hela behövs, skriv gärna ett PM så ska jag se vad jag kan göra!

Har fått en ritning av kompisarna som är rena grekiskan för mig och inte till speciellt mycket hjälp.

Tackar för alla svar jag får!

Hälsningar Lasse C

E
det krävs två trapp brytare samt en kors brytare
fasen går till första trappbrytarn sen två tändfaser till korsbrytarn
som det fortsätter två tändfaser till nästa trappbrytare
där det går ut en tändfas till armaturen

Ärligt talat så låter detta som en lätt maskerad skoluppgift, kanske samma som i tråden Wilmer länkar till.
I vilket fall som helst så finns svaret i den andra tråden, och om de ritningarna är "rena grekiskan"
så krävs det nog mer pluggande innan TS är redo för att koppla på egen hand.

/Hasse

PS
Du ska inte ha en "tenntråd" i din koppling.
Med den stavningen blir det något helt annat!
DS

Jösses! Inte nu igen!!! Hoppas att det inte är elprogrammet du pluggar på! Huva! :eek::eek::eek:

Tackar för alla svar, sen vad ni menar med skolan får ni nog förtydliga lite för mig!

Var smått intreserad av lite hjälp från annat håll och la därför in denna tråden på bygghus, inget fel med det?

Sen påstår jag inte att el arbetsmiljön är något för mig, så att dömma någon för något man aldrig gjort är fel...

Tack för dom svar jag fått / Hälsningar Lasse C

Alltså, västra götaland, nykomling, samma fråga i tre olika versioner. Lite misstänkt är det ju...

anlita en elektriker om du börjar med att göra misstag! misstagen kanske fortsätter genom hela installationen då......

Hur kan man "råka" dra ur alla trådar ur tre olika dosor? Då man ska byta strömbrytare? Fastnade du med armen i trådarna sen kom hunden och drog iväg med dig genom huset? :)

Lasse inget fel att söka hjälp :) Det är väl därför alla hänger här för att lära sig nått.
I tråden jag länkade till innan står precis hur man ska göra. Jag kan inte komma på ett enklare sätt att förklara det.

och jag måste erkänna att första tanken som slog mig var just likheten med "skoluppgifts" inläggen förstår du inte likheten med de ring en elektriker direkt som fixar dina brytare. Ring inte felix bara :D

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.