Har en billig bensindriven Stiga-trimmer (ST 210), som jag tycker gör jobbet riktigt hyggligt med tanke på att jag gav 799kr för den. Trådutmatningen funkar väl sådär, men jag kan leva med att behöva stanna och fixa med tråden mellan varven, när den blir för kort. Vad som stör mig mer är att tråden så lätt går av när den hakar fast i dolt sly, staket och liknande. Funderar därför på vilken tråd jag ska köpa. Till denna trimmer ska man använda 2,0mm tråd. Men det borde väl gå bra att använda 2,4mm också? Får såklart mäta hålen som tråden löper ut genom först, men det känns som att det finns viss marginal. Svärfar sa att han hade köpt en orange tråd som var hållbarare. Är det Partners tråd han menar?

Tacksam för alla erfarenheten vad gäller val av trimmertråd!

/Pontus

Jag har en Stihl som jag matar med Tanaka trimmertråd, den är seg och relativt hållbar. Det har nog lite med färskvara att göra också tror jag...?

Jag köpte trimmermarknadens Rolls/Royce-tillbehör på Maskinexpo i Barkarby i fredags. En trimmertillsats till min röjsåg. Har en Husqvarna 250 RX som i princip är omöjlig att köra med det vanliga trimmersystemet eftersom man ideligen smackar av tråden på grund av effekten.

Detta huvud jag köpte är en tillsats med kevlartrådar, man kapar av en bit på ca 20 cm och böjer den runt en skåra, sen är det 6 sådana man monterar med böj på. Blir alltså 12 trådar som jobbar. Sen skruvar man dit mackapären.

Jisses vilken effekt!!!! Halvmeterhöga nässlor och annat otyg vispas till millimeterstora bitar. Sten, slipers eller vad sjutton som helst, spelar ingen roll. Tråden håller ändå. Körde nog oavbrutet i 3 timmar utan minsta krångel och soprent blev det!

De där plastgrunkorna med tunn tråd har inte en chans. Inte var det så dyrt heller, tror det kostade 580 spänn eller så. Ska fota o lägga in en bild.

Redigerat:
Vet du vad den heter? Det är kanske inget för min budgettrimmer, men jag tror min far skulle vara intresserad av att ha en till röjsågen. Eller finns den små versioner också? Köpte en dimension grövre tråd igår. Med tanke på att effekten bara är en hk borde den hålla hyfsat tycker man, men man får nog hjälpa till med utmatningen. Fler bra idéer?

/Pontus

Cheesus skrev:
Jag köpte trimmermarknadens Rolls/Royce-tillbehör på Maskinexpo i Barkarby i fredags. En trimmertillsats till min röjsåg. Har en Husqvarna 250 RX som i princip är omöjlig att köra med det vanliga trimmersystemet eftersom man ideligen smackar av tråden på grund av effekten.

Detta huvud jag köpte är en tillsats med kevlartrådar, man kapar av en bit på ca 20 cm och böjer den runt en skåra, sen är det 6 sådana man monterar med böj på. Blir alltså 12 trådar som jobbar. Sen skruvar man dit mackapären.

Jisses vilken effekt!!!! Halvmeterhöga nässlor och annat otyg vispas till millimeterstora bitar. Sten, slipers eller vad sjutton som helst, spelar ingen roll. Tråden håller ändå. Körde nog oavbrutet i 3 timmar utan minsta krångel och soprent blev det!

De där plastgrunkorna med tunn tråd har inte en chans. Inte var det så dyrt heller, tror det kostade 580 spänn eller så. Ska fota o lägga in en bild.
En sån vill jag också ha! Vad heter makapären?

Ingen aning om vad tillbehöret heter...men killen jag köpte av skickar mig en faktura på grunken och så fort jag får den kan jag lägga ut var man får tag på den. Bra va?

Så här ser den ut, detta efter 3 timmar med småkvist, stenar, slipers och husgrunder som motståndare förutom ogräset. Går många timmar till innan jag måste byta trådarna.

Som ni ser är den delbar och försedd med spår där man lägger in kevlartråden. Superbt enkelt och en grym kvalité. Orka stå halva trimmertiden och vara grinig över avslagna trådar och automatmatningar som aldrig funkar.

• 20080528(005).jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Cheesus skrev:
Ingen aning om vad tillbehöret heter...men killen jag köpte av skickar mig en faktura på grunken och så fort jag får den kan jag lägga ut var man får tag på den. Bra va?

Så här ser den ut, detta efter 3 timmar med småkvist, stenar, slipers och husgrunder som motståndare förutom ogräset. Går många timmar till innan jag måste byta trådarna.

Som ni ser är den delbar och försedd med spår där man lägger in kevlartråden. Superbt enkelt och en grym kvalité. Orka stå halva trimmertiden och vara grinig över avslagna trådar och automatmatningar som aldrig funkar.
Den där verkar helt underbar om den fungerar som du beskriver.
Har du kostnader på tråden och ev. andra slitdelar?

Vet inte vad tråden kostar men för pengen, 580 kronor så fick jag med 40 meter tråd så den kan inte vara värst dyr. Sen med det lilla slitaget har jag nog tråd i tio år. Reservdelar i övrigt lär nog inte behövas då det i princip är tre gängade metallcylindrar som knappast kommer gå sönder.

Helt suverän.

Nu damp fakturan ner i brevlådan. Tyvärr hittade brevbäraren rätt även denna gång.....

Nåväl, Roach heter trimmerhuvudet Säljs av : Roach-Nearco Gransångarvägen 29 794 32 ORSA Tel 0707-47 16 72
Mail: roachsweden@hotmail.com

580 surt ihopskramlade svenska nödmynt betalade jag, kanske var mässpris men det går nog att diskutera skulle jag tro.

Är den förresten godkänd av arbetarskyddsstyrelsen? Det ska den väl vara om det råkar hända något, t ex att någon del lossnar?

/Pontus

Ingen aning....kommer de hem till mig får jag väl klappa ihop min privata arsenal av grejer. Tror inte något händer med denna.

Måste lyfta denna tråd lite...Men j-drar i min lilla blå låda vilken otroligt bra manickel jag köpte!

Har precis kommit in från ett maratonpass med röjsågen med trimmerhuvudet som finns på bild ovan. Kört upp 4 tankar bensin. Snurrat in i taggtråd, slagit i stenar, slagit i träd osv. Röjt upp en rejäl gångbana ner till badet, tagit mig igenom en kompakt djungel av nässlor, hundkex och allehanda bröte på 200 meters längd x 3 meters bredd och trådarna ser fortfarande ut som på bilden!!!!

Helt sanslöst bra! Kommer aldrig någonsin trassla med de vanliga trimmer-leksakerna.

Det man får tänka på är att vara rejält klädd för smackar du in i smågrus så snärtar det bra i benen av sprutande småsten.

Sällan jag blivit så imponerad!

Nu har ja också beställt en, får den i början av nästa vecka. Skall bli kul att prova. Är så j:a trött på allt trassel med trimmmerhuvuden. Återkommer med omdöme.

MVH//Peter

Någon som vet till vilka maskiner den passar? Är det alla röjsågar? Är det även mindre bensingrästrimmers?

/Pontus

Jag beställde en igår via telefon och den passar alla med rakt rör inte sådana som har böjt rör enligt den jag snackade med.
Får se när den dyker upp ska bli intressant att prova på mina 3.500 kvm.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.