13 125 läst · 63 svar
13k läst
63 svar
Använder alla våtrumsgips?
Så om man använder traditionella gipsskivor, eller spån + våtrumsgips INNAN 1/7 2008, så kan inte försäkringsbolaget komma med synpunkter om något skulle hända. Men hur har de koll på exakt när de monterades upp då? Om vi monterar dem 30/6...sedan blir det problemem om nåt år. Hur ska man kunna bevisa att man satte dit dem innan datumet...? Eller är jag helt ute och cyklar?
Gips kan ni montera fram till den 1/7, men träfiberskivorna blev "förbjudna" när reglerna ändrades förra sommaren.
F.B. kan naturligtvis bara be er visa upp ett kvitto på när gipsen inhandlades, men dom kan ju inte avgöra exakt när skivorna monterades. Däremot är det ju inte särskilt sannolikt att man köper hem ett knippe gipsskivor ett halvår innan dom ska monteras..
F.B. kan naturligtvis bara be er visa upp ett kvitto på när gipsen inhandlades, men dom kan ju inte avgöra exakt när skivorna monterades. Däremot är det ju inte särskilt sannolikt att man köper hem ett knippe gipsskivor ett halvår innan dom ska monteras..
Nej, men det kan mycket väl ta ett tag att färdigställa ett badrum för en gör-det-självareACME skrev:Gips kan ni montera fram till den 1/7, men träfiberskivorna blev "förbjudna" när reglerna ändrades förra sommaren.
Mitt badrum på landet var träskive beklätt i prinicp direkt efter resning i maj förra året - men fick gips i höstas och tätskikt och kakel först i vintras tex
/K
Ja, det kan jag tänka mig är ett vanligt scenario, men när köpte du hem gipsen?
Om man bygger nytt så har man säkert materialet på plats en längre tid, men bor man i en tvåa i Hökarängen så lever man inte gärna med en bunt gipsskivor i köket...
Om man bygger nytt så har man säkert materialet på plats en längre tid, men bor man i en tvåa i Hökarängen så lever man inte gärna med en bunt gipsskivor i köket...
Hejsan....Ni skriver att osb/plyfa/spån inte får användas på "regelsidan" in mot badrummet,men är det helt okej att kortla/remsa i dessa skivor/remsor mellan reglarna ,för att sen ha nåt att hänga skåp m.m i?? En följdfråga på detta då:
Skruvar man fast dessa kortlingar,alltså genom "aquapanelen" och in i kortlingsmaterialet som man brukar när man kortlar, eller måste man limma dit den på något vis,skruvar man borde det bli samma sak som att ha osb/plyfa/spån på regelsidan av badrum??Är JÄTTE nyfiken på detta,ska nämligen till att kortla om nåra dagar..
MVH/Baritz
Skruvar man fast dessa kortlingar,alltså genom "aquapanelen" och in i kortlingsmaterialet som man brukar när man kortlar, eller måste man limma dit den på något vis,skruvar man borde det bli samma sak som att ha osb/plyfa/spån på regelsidan av badrum??Är JÄTTE nyfiken på detta,ska nämligen till att kortla om nåra dagar..
MVH/Baritz
Jo,de e klart...Men man kanske inte har kommit på exakt placering av allt än..Vi e tex. väldigt osäkra på vart/om vi skall ha vägghängt högskåp samt duschvägg i hörn (dessa rundade vägghängda) samt handdukstork...Men om man limmar och "kilar" fast plyfan bakpå "aquan" borde det ju vara lungt,sen där vi redan bestämt oss om placeringar kan man ju köra "regelvirke"..eller?
MVH/Baritz
MVH/Baritz
Nu blandar du nog ihop det lite. Inget förbjuds egetligen eftersom det är rekommendationer från BKR. Att gjuta 12 mm, utan golvärme, har länge varit en metod godkänd för klinker.jerrycort skrev:
Inget förbjuds det är sant men vill man göra det fackmässigt gjort ska man följa BKR "rekommendationer" för att få fullt ut på försäkringsbolaget. O att gjuta vet jag är en gammal teknik med det är en metod som de "rekommenderar" att man använder istället. Eller har jag fel?ktm250 skrev:
Jag ser ingen anledning att använda golvgips överhuvudtaget. Nåja. Flyta måste man göra oavsett eftersom man inte lägger tätskikt på skivmaterial på golv. Armeringsnätets vara eller icke vara beror på leverantören av flytspacklet.
Vi har just rivit det mesta i badrummet i vår villa från 1932.
Det satt spån med kakel på alla väggar, och detta är nu borta.
Större delen av väggarna i badrummet består nu av en väggkonstruktion av kraftiga stående plank. På några ställen är det reglat med cc80.
Jag ska regla tätare bland reglarna. men hur gör jag vid planken. De kan jag ju inte ta bort?
Och det känns ju inte befogat att sätta dyra våtrumsskivor direkt mot plankväggen. Det är ju massa organiskt material. Räcker det med hederligt gips även efter 1/7 2008 eller?
Plankväggen är inte helt jämn. Är det OK att jämna av den med typ gipsputs bakom de skivor som ska monteras?
Nån som har koll?
Det satt spån med kakel på alla väggar, och detta är nu borta.
Större delen av väggarna i badrummet består nu av en väggkonstruktion av kraftiga stående plank. På några ställen är det reglat med cc80.
Jag ska regla tätare bland reglarna. men hur gör jag vid planken. De kan jag ju inte ta bort?
Och det känns ju inte befogat att sätta dyra våtrumsskivor direkt mot plankväggen. Det är ju massa organiskt material. Räcker det med hederligt gips även efter 1/7 2008 eller?
Plankväggen är inte helt jämn. Är det OK att jämna av den med typ gipsputs bakom de skivor som ska monteras?
Nån som har koll?
Hmmm, det hade ju vart bättre att haft vanliga gipsskivor + våtrumsgips, än spånskivor + våtrumsgips, eller?
Förutom då att man måste veta vart man skall kotla för upphängningar om man använder dubbelgips.
Förutom då att man måste veta vart man skall kotla för upphängningar om man använder dubbelgips.
En fråga till;
Vi fick nys om att vi borde reglat c/c40 i badrummet istället för c/c60, tillverkas inte våtrumsgips i format för c/c60 eller har det med andra rekommendationer att göra? Eller att återförsäljaren inte tar hem för c/c60....
Av den anledningen måste vi sätta någon skiva bakom i större format och sedan korslägga våtrumsgipsen som passar för c/c40 (inte våra c/c60:s reglar)...och då krävs väl spånskiva istället för gips, det är ju halvsvårt att fästa i...
Vi fick nys om att vi borde reglat c/c40 i badrummet istället för c/c60, tillverkas inte våtrumsgips i format för c/c60 eller har det med andra rekommendationer att göra? Eller att återförsäljaren inte tar hem för c/c60....
Av den anledningen måste vi sätta någon skiva bakom i större format och sedan korslägga våtrumsgipsen som passar för c/c40 (inte våra c/c60:s reglar)...och då krävs väl spånskiva istället för gips, det är ju halvsvårt att fästa i...