7 442 läst · 11 svar
7k läst
11 svar
Dyr olja...kan man köra billigare?
Ska måla huset. (för första gången. har rivit tegel o satt på träpanel)
Kör Alcro Täcklasyr. 170 kr litern.
Först olja sen två strykningar.
Oljan är dock svindyr!!!
2,7 liter för ca 400 kr.
Och träet sög mycket mer än färghanlaren sa.
Räckte till 16 brädor á 5,4 meter.
Kommer kosta för mycket att köra den på hela huset. Någon jag pratat med har kört på billig olja innan målning.
Vad säger nån kunning här?
Nån som har erfarenhet av att köra på en billigare olja innan man målar?
Kör Alcro Täcklasyr. 170 kr litern.
Först olja sen två strykningar.
Oljan är dock svindyr!!!
2,7 liter för ca 400 kr.
Och träet sög mycket mer än färghanlaren sa.
Räckte till 16 brädor á 5,4 meter.
Kommer kosta för mycket att köra den på hela huset. Någon jag pratat med har kört på billig olja innan målning.
Vad säger nån kunning här?
Nån som har erfarenhet av att köra på en billigare olja innan man målar?
jag målade med Alcro Bestå och använde deras imprigneringsolja bara i ändträt (stående plank)på den delen som är neråt. (lät planken stå c:a 10 mjinuter i oljan sedan oljade jag hela vindskivorna. men jag oljade inte hela fasaden om man säger så. rätt eller fel vet jag inte men det var så färghandlaren sa till mig.
Det är obligatoriskt att först måla med grundolja(Ändträet och en bit till) sedan grundfärg för att låsa in oljan i ändträet och sedan 2 ggr med akrylaten.
Man ska inte hoppa över någonting i denna systemmålning.
Jag tycker att färghandlaren har gjort en tabbe som inte gav dej grundfärgen.
Anders
Man ska inte hoppa över någonting i denna systemmålning.
Jag tycker att färghandlaren har gjort en tabbe som inte gav dej grundfärgen.
Anders
ok.
men kan jag inte köpa en billigare olja...typ bymax/cheapy?
men kan jag inte köpa en billigare olja...typ bymax/cheapy?
I instruktionen till täcklasyren står det att man ska måla hela ytan med grundolja, inte bara ändträet som för Bestå/stugfärgen (täckfärg).Anders_S skrev:
Det är skillnad på den olika täcklasyrerna: Front (lösnm bas) behövs inte grundfärg utan enb grundolja. Men Front V (Vatten buren) var det förr(3-4 år sedan) att man skulle grunda med utomhusgrundfärg. Säljer inte Alcro längre så det kan ha ändrats sej. Men att stryka grundolja på hela brädan förstår jag inte tanken bakom den kan i princip enbart sugas upp av ändträet.
(Kan klart ha fel även om man varit färghandlare i 25 år snart)
Anders
Fråga färghandlaren igen innan det är för sent!
(Kan klart ha fel även om man varit färghandlare i 25 år snart)
Anders
Fråga färghandlaren igen innan det är för sent!
Från färghandlarn + Alcro webb
Fasad målningssystem Fasad täcklasyr är en vattenburen alkydoljetäcklasyr för målning av husfasader, knutar, foder och vindskivor som tillsammans med Bestå grundolja ger fasaden ett täckande och långlivat skydd mot vatten, kulörförändring och kritning samtidigt som den bevarar träets struktur. Grundoljan används för obehandlade panelskarvar, ändträ och sprickor före ommålning för att ge ett effektivt skydd mot röta, mögel och blånad. Ytor i dåligt skick bör grundas med Bestå Grundfärg.
Framhäver träets struktur.
Kräver inte grundfärgsmålning -endast grundolja.
Lätt att måla med.
MEN frågan.
Kan jag köpa billigare olja än Bestå Alcro...
Vet du det Anders?
Fasad målningssystem Fasad täcklasyr är en vattenburen alkydoljetäcklasyr för målning av husfasader, knutar, foder och vindskivor som tillsammans med Bestå grundolja ger fasaden ett täckande och långlivat skydd mot vatten, kulörförändring och kritning samtidigt som den bevarar träets struktur. Grundoljan används för obehandlade panelskarvar, ändträ och sprickor före ommålning för att ge ett effektivt skydd mot röta, mögel och blånad. Ytor i dåligt skick bör grundas med Bestå Grundfärg.
Framhäver träets struktur.
Kräver inte grundfärgsmålning -endast grundolja.
Lätt att måla med.
MEN frågan.
Kan jag köpa billigare olja än Bestå Alcro...
Vet du det Anders?
Det kan man klart göra men om man ska få garanti på målningen så ska man följa leverantörens regler.
Alcro front V med Alcrogrundningsolja .
Beckers med deras olja osv.
Sen finns det andra märken som håller en lägre prisklass.
Men en bra regel är använd färg från de stora företagen; Alcro Beckers Nordsjö, Teknos Jotun etc så blir det oftast bra.
Anders
Alcro front V med Alcrogrundningsolja .
Beckers med deras olja osv.
Sen finns det andra märken som håller en lägre prisklass.
Men en bra regel är använd färg från de stora företagen; Alcro Beckers Nordsjö, Teknos Jotun etc så blir det oftast bra.
Anders
Men då behöver du ju bara olja ändträ, panelskarvar och sprickor ju! Eller har jag missat nåt?
Nej, Det tycker jag inte. Har Alcro rek detta så kör på. Men jag personligen hade grundat med grundfärgen ändå för bästa resultat (fast de bara rek på slitna ytor) Men köp INTE vanlig träolja som oftas innehåller vax , färgen får problem att fästa då.
Det går inte så mycket grundolja heller i det stora hela.
Andes
Det går inte så mycket grundolja heller i det stora hela.
Andes