Hej.

Är intresserad av att köpa ett hus med källare och grunden är dränerad år 2000. Till saken hör att det i väggarna i källaren som vätter mot grunden finns det fukt. Tror fuktindikeringen ligger runt 20-25% mot rekommenderade max 17%. Enligt mäklaren beror detta på att den gamla isoleringen, huset är byggt 1960, inte är bortplockad och at fukten kommer att försvinna om man river alla väggar mot grunden och reglar om och byter golv i källaren. Kan detta verkligen stämma? Känns som om fukten redan borde vara borta éftersom grunden dränerades om för 8 år sedan. Hoppas ni förstår min fråga? Tacksam för svar.

Om det är isolering på insidan är det inte säkert att fukten vandrar ut genom väggen som det är tänkt. Det finns en risk att fukten kondenserar i väggen eller på den kallare källarväggen. Dvs, utvändiga isoleringen (själva dränrören har inte så mycket med detta att göra) gör inte nytta förrens du tar bort invändig isolering.

Det du ska göra är att ta bort allt skräp invändigt och, om du måste, regla upp med plåtreglar och INTE använda någon isolering på insidan.

Jag tycker mäklarens utsaga låter riktig och rimlig utifrån vad du berättat.

Tack för det snabba svaret. Om jag tar bort all invändig isolering i källaren, finns det en risk att det då blir så pass kallt att det inte går att bo där. Ytan är tänkt att fungera som boyta med lite relaxavdelning, tv-rum och gästrum. Eller är det så att isoleringen utvändigt ser till att det håller en så pass bra temperatur att det är beboligt. Reflekterade inte över att det kändes kallt i källaren på visningen.

När jag reglar med plåtregel så får jag en luftspalt bakom skivorna. Denna behöver jag med andra ord inte isolera utan det är bara att köra på skivor och en måla eller tapetsera eller vad man nu vill göra. Tror även jag kommer att behöva lägga nytt golv i hela källaren eftersom det inte finns någon luftspalt under golvet. Hur går man tillväga då? Använder man platonmatta eller liknande för att isolera där?

Det kan bli kallare efter att du tagit bort isoleringen. Vi rev isoleringen i ett rum i källaren och som kompensation så satte vi in ett elvärmegolv. På vintern räcker inte radiatorn till att värma nämligen om man nu inte skruvar upp framledningstemperaturen ordentligt.

Vi satte in platonmatta på betongen samt ventilerade golvlister.

Jag tror du tänker helt rätt. Bort med isoleringen upp med skivor, se till att ventilera utrymmet bakom skivorna.

Vill man få fason på klimatet i en källare så gör ju golvvärme underverk. Det är nästan ett måste tycker jag. Ett elgolv är dyrt i drift och ännu dyrare om du inte har isolering under golvet. Kolla bland källarprojekten på forumet för lite ideer..... Vattenburen golvärme är trevligt i källaren.

Man måste ha isolering under golvvärmen, annars går värmen neråt och sen kan det bli fuktproblem också, speciellt om/då man stänger av golvvärmen på sommarhalvåret.

Vattenburen golvvärme är säkert bäst, men det är billigt och enkelt att lägga in elgolv, dock dyrare i drift. Har man liten golvyta är det mer OK med elgolv prismässigt i drift än med större yta skulle jag tro.

MathiasS skrev:
Om det är isolering på insidan är det inte säkert att fukten vandrar ut genom väggen som det är tänkt. Det finns en risk att fukten kondenserar i väggen eller på den kallare källarväggen. Dvs, utvändiga isoleringen (själva dränrören har inte så mycket med detta att göra) gör inte nytta förrens du tar bort invändig isolering.

Det du ska göra är att ta bort allt skräp invändigt och, om du måste, regla upp med plåtreglar och INTE använda någon isolering på insidan.

Jag tycker mäklarens utsaga låter riktig och rimlig utifrån vad du berättat.
hej!
du KAN isolera väggen.
du köper isolering för plåtreglar.
hårdare å styvare.
MEN du måste ha iaf 2 cm luftspalt mellan iso å innervägg, gärna med lite drag bakom från nåra ventiler!

mvh
snickar estwing

Det är klart att man KAN ha isolering på insidan. Men det är bara dumt. Isolering på källarväggar ska ligga på utsidan. Allt annat är en helt onödig kompromiss.

/Mathias

hej
dumt e det väl inte.
visst ska man ha iso på utsidan typ podrän, jackodrän m.m
oftast lägger man en 7:a lr 10: friggolit på utsidan.
men sen när man gör insidan kan du gott å väl regla upp me 45 plåtreglar å lägga dit en 45 iso med 2 cm luftspalt...

mvh
snickar estwing

estwing skrev:
hej
dumt e det väl inte.
visst ska man ha iso på utsidan typ podrän, jackodrän m.m
oftast lägger man en 7:a lr 10: friggolit på utsidan.
men sen när man gör insidan kan du gott å väl regla upp me 45 plåtreglar å lägga dit en 45 iso med 2 cm luftspalt...

mvh
snickar estwing
Tja, det beror ju på vad man prioriterar. Torr källarvägg och torrare källarluft eller mer isolering.

vill man verkligen isolera, fokusera istället på den del av källarväggen som ligger ovan mark - där försvinner det mesta av värmen.....

MathiasS skrev:
Tja, det beror ju på vad man prioriterar. Torr källarvägg och torrare källarluft eller mer isolering.

vill man verkligen isolera, fokusera istället på den del av källarväggen som ligger ovan mark - där försvinner det mesta av värmen.....
då isolerar man hela källar väggen.
det är så oftast så liten del av grunden som är under mark...
man isolerar hela väggen om man nu reglar upp en ny vägg...
finns inget att spara på där.
mvh
snickar estwing

estwing skrev:
då isolerar man hela källar väggen.
det är så oftast så liten del av grunden som är under mark...
man isolerar hela väggen om man nu reglar upp en ny vägg...
finns inget att spara på där.
mvh
snickar estwing
Ja jag menade ju förstås att man skulle isolera väggen ovan mark UTVÄNDIGT.

Att säga att det oftast är så liten del av grunden som är under mark låter lite konstigt. Det beror ju på vad det är för hus vi pratar om så det är ju inte intressant att generalisera.

MathiasS skrev:
Ja jag menade ju förstås att man skulle isolera väggen ovan mark UTVÄNDIGT.

Att säga att det oftast är så liten del av grunden som är under mark låter lite konstigt. Det beror ju på vad det är för hus vi pratar om så det är ju inte intressant att generalisera.
ja en vanlig vill har väl ung 150 under mark.
dränerar man iso man utvändigt ja.
reglar man upp en ny vägg mot källar grunden iso man den me, HELA!

mvh
snickar estwing

estwing skrev:

mvh
snickar estwing
Fortfarande är det ju som MathiasS säger viktigast att man isolerar UTVÄNDIGT när det gäller allt under marknivån. Allt vad jag läst om det här, inte bara här på forumet, betonar att för korrekt fuktvandring utan problem för källaren är det det som gäller.

estwing skrev:

mvh
snickar estwing
Hur resonerar du kring fuktvandringen i din konstruktion med isolering på insidan? Avfuktningen av källarväggen, hur blir den?

Att hänvisa till att "så har vi alltid gjort" duger inte....

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.