21 064 läst · 5 svar
21k läst
5 svar
Laminat - foam papp eller både ock?
Nu har jag sökt både på nätet och frågat bekanta och fått hundra olika svar...
Jag ska lägga in lamninat på min övervåning. Nuvarande golv består av gammal plastmatta från typ -84 som är limmad. Tror att det är spånskiva under.
Frågor
1) Behöver man ta bort plastmattan, eller kan man lägga nytt golv direkt ovanpå?
2) Ska det vara papp eller foam, både ock, eller ingenting, mellan laminatgolvet och plastmattan?
3) Behöver man "Clickguard"?
4) Ska man lägga hela våningen i "ett stycke" eller rum för rum och dela med ngn form av metallist?
Jag ska lägga in lamninat på min övervåning. Nuvarande golv består av gammal plastmatta från typ -84 som är limmad. Tror att det är spånskiva under.
Frågor
1) Behöver man ta bort plastmattan, eller kan man lägga nytt golv direkt ovanpå?
2) Ska det vara papp eller foam, både ock, eller ingenting, mellan laminatgolvet och plastmattan?
4) Ska man lägga hela våningen i "ett stycke" eller rum för rum och dela med ngn form av metallist?
Nu är jag inte utlärd på detta område. Men har lagt en del golv, så jag delar av mig av min hobby-erfarenhet.crillux skrev:Nu har jag sökt både på nätet och frågat bekanta och fått hundra olika svar...
Frågor
1, Om plastmattan är jämn och fin ser jag inga problem med att lägga laminatet ovanpå.
Vissa tycker inte om detta, men att riva ut plastmatta kan innebära mycket jobb med att få bort ojämnheter och limmrester. Så det gäller att komprimissa.
2, Själv brukar jag endast använda foam.
3, Har aldrig använt mig av clickguard så jag vet inte hur pass bra detta är. Men om det fungerar som det ska så kan det absolut vara värt det. Inte kul när du har springor i golvet när huset rört sig lite.
4, personligen föredrar jag att lägga allt i ett stycke. Mer lättstädat utan trösklar eller lister.
Men om du har nivåskillnad på golven där du ska lägga laminatet blir det lite merjobb om man ska få det i samma nivå. Men helt klart värt det tycker jag
Om du använder foam så se till att det är den tunnare varianten. Med den tjockare foamen kan underlaget bli för mjukt vilket kan leda till för mycket rörelser som gör att golvet går isär. Kolla helst vad leverantören rekommenderar.
Om det underliggande golvet är jämt hade jag försökt använda papp. Om man lägger ett tunnare laminat med foam under tycker jag det ibland kan bli glipor vid sockellisterna där man har tunga möbler. Problemet är att foamen deformeras vid statiskt tryck vilket gör att golvet sjunker något.
Hej,JLAINE skrev:
Har lagt 7mm laminat både med/utan foam direkt på plastmatta (golvspån under). Min erfarenhet är att det blev en stummare känsla i golven då man inte har foam, vilket jag gillar. Där jag har foam känns golvet "mjukt" och känns precis som om underlaget vore ojämnt.
Men vad som är "rätt eller fel" kan jag inte svara på.
/David