7 673 läst · 9 svar
8k läst
9 svar
Dörr - isolerad eller massiv?
Vår granne har en gammal trödörr i ett uthus som verkar ha suttit på vårt hus en gång i tiden (antagligen förra sekelskiftet). Nu när vi planerar att bygga till måste vi klura på ny dörr eftersom det blir en ny entré. Originaldörren är bortom all räddning och dessutom alldeles för tunn.
Vi har däremot kontakt med ett snickeri som kan till verka en kraftigare trädörr utifrån den gamla (de ska också tillverka fönster utifrån de befintliga fönstren). Det blir dock en massiv trädörr. Förlorar man mycket värmeisolation på en sådan lösning i jämförelse med en modern polyuretanisolerad dörr? Det finns ju isolerade dörrar i äldre stil men de känns ofta rätt livlösa tycker jag. Vad gäller värmeisolering är man ju ganska nöjd med dragfritt snarare än dunderisolering i ett gammalt timmrat hus.
Tacksam förfunderingar och tips!
Jag tycker också att ni skall köra med en massiv dörr för stilens skull - under förutsättning att dörren på gammalt vis leder till en hall/ farstu som inte är ett egentligt boningsrum och där man inte störs av det dåliga K-värdet med en viss köldstrålning som följd. För husets värmeekonomi som helhet med många hundra kvadratmeters exponeringsyta i grund, väggar och tak spelar inte dörrens isoleringsväde någon märkbar roll, men när det är riktigt kallt ute kommer det så klart att kännas lite kallare runt dörren inomhus än i huset i övrigt.
Jag skulle däremot verkligen inte sätta in två enkelglas i en dörr! Det är svårt att få rätt luftväxling mellan glasen och det är överhängande risk för att få kondens mellan glasen. Antingen enkelglas på traditionellt vis eller isolerpaket på modernt vis. Undvik andra experiment!
Jag skulle däremot verkligen inte sätta in två enkelglas i en dörr! Det är svårt att få rätt luftväxling mellan glasen och det är överhängande risk för att få kondens mellan glasen. Antingen enkelglas på traditionellt vis eller isolerpaket på modernt vis. Undvik andra experiment!
OK, det låter ju vettigt. Tackar för tipsen.
Jag har isolerat en gammal massiv plankdörr på insidan, Dörren var 2,5 cm tjock och den hade slagit sej. Jag byggde en ny ram i gamalt virke som jag fäste den gamla dörren på. Jag isolerade med två lager asfaboard. Dörren är fin tycker jag men jag har ännu inte hunnit få upp den så jag kan inte säga något om isolerverkan.
mvh plexi
mvh plexi
Just så är vår dörr konsturerad och jag har redan märkt kondens (massiv trädörr från Kerstinbosnickerier). Hur kan man skapa rätt luftväxling mellan glasen? Eller kan man lägga ngt mellan glöasen som suger åt sig kondensen (vitmossa eller vad man nu använde förr i världen)?OddJ skrev:
Tillåter mig att vara lite ifrågasättande: Om originaldörren är/har varit fin - är du verkligen säker på att den är utom all räddning? Min erfarenhet av gamla dörrar är att de är i sånt kanonvirke att t.o.m. de som sitter i ödehus är hel ok. De delar som är skadade/ruttna ersätts med friskt virke och ev. pajade rutor repareras med handblåst glas. Med ett par lager färg kan det sedan bli jättefint!
Att dörren är för tunn/kall avhjälps enkelt med hjälp av en separat innerdörr. Denna kan vara mkt enkelt ihopsnickrad, och konstruerad så att du kan ta bort den på våren.
Personligen tycker jag det är roligare med reparerade original än med nytillverkade kopior! Även om kopiorna är välgjorda. Mycket billigare blir det dessutom.
Att dörren är för tunn/kall avhjälps enkelt med hjälp av en separat innerdörr. Denna kan vara mkt enkelt ihopsnickrad, och konstruerad så att du kan ta bort den på våren.
Personligen tycker jag det är roligare med reparerade original än med nytillverkade kopior! Även om kopiorna är välgjorda. Mycket billigare blir det dessutom.
Liknande trådar
-
ny oisolerad ytterdörr - bra idée?
Byggnadsvård -
Altandörren verkar inte helt isolerad - hur isolerar vi bäst? (bild)
Fönster & Dörrar -
Från vem köpa isolerade Vikdörrsspartier - GlasIn, Ekstrand, Schuco, Tyskland?
Fönster & Dörrar -
Skjutdörrar till uterum - vinterisolerade!
Altan & Uteplats -
Skjutdörrar i glas till uterum - isolerade? billigast?
Altan & Uteplats