Vi har kollat på ett par hus från mellan 50-60 talet.
Då jag är helt okunnig vad det gäller el (kommer inte ihåg ett skvatt av elgrunderna i skolan) så undrar jag om en nyare installerad jordfelsbrytare är en bra garanti mot en eventuell brand orsakat av dålig el.

Tack på förhand!!

Likna gärna det med säkerhetsbälte i bilen.... bälte på inge krock.

Själv klart kan man få en elbrand fast man har jordfelsbrytare.

Men vissa el-fel kan man eliminera med jordfelsbrytare.. men inte alla.

Okej. Förstår. Men t.ex om det blir kortis i en gammal kabel. Då ska förhoppningsvis brytaren lösa!? :)

bearpower skrev:
Okej. Förstår. Men t.ex om det blir kortis i en gammal kabel. Då ska förhoppningsvis brytaren lösa!? :)
Nej. Principen för en jordfelsbrytare är att bryta spänningen om strömmen tar någon annan väg än den ska, dvs inte går mellan fas och nolla.
En kortis mellan fas och nolla kommer inte att göra att jordfelsbrytaren löser ut. Förhoppningsvis löser säkringen ut i det fallet
Kortis fas till jord kommer att göra att jordfelbrytaren löser ut (fast gissningsvis har du inte så mycket kablage i ett 50-60 talshus med jordade kablar).

Hur som haver är det en bra investering, fast men kan inte säga att det garanti mot brand orsakat av dålig el.

el_richard skrev:
Likna gärna det med säkerhetsbälte i bilen.... bälte på inge krock.

Själv klart kan man få en elbrand fast man har jordfelsbrytare.

Men vissa el-fel kan man eliminera med jordfelsbrytare.. men inte alla.
Ja, bilbälte är en bra liknelse. Bara för att man har bälte så kan man för den sakens skulle inte köra vårdslöst. Installera JFB (kostar inte mycket), men se för all del till att det som är gammalt och dåligt byts ut. Gärna då till nytt och bra, inte nytt och dåligt. Nu brukar det iofs vara större problem med hus från 40-talet och tidigt 50-tal (gummiisolerade kablar som inte håller där luft kommer åt osv).

Okej..då är det till att dra om el där då. Jag vet att badrum och kök har ny el av fackman. Mer än så vet jag inte.
Tack för svaren!!!

bearpower skrev:
Okej..då är det till att dra om el där då. Jag vet att badrum och kök har ny el av fackman. Mer än så vet jag inte.
Tack för svaren!!!
Njae, inte nödvändigtvis. Det kan vara OK, be någon som kan titta på det (och tänk på att de kan ha ett egetintresse i att säga att allt behöver bytas fast det inte är strängt nödvändigt. I en annan tråd så fick någon t ex rådet från fackman att byta ut Diazed- (skruvpropp) central, till ny modernare, men det är för det mesta inget fel med dem, även om de har några decennier på nacken och känns lite ålderdomliga.

Lita bara inte på att en JFB löser problemen med brandrisker, den hjälper, dvs det blir inte sämre, men är långt ifrån någon garanti.

Precis. Vi känner att flyttar vi till ett ställe vi tycker om så kommer vi bo där. många många år. Förmodligen kanske tills vi inte ska ha hus längre. :) Så att bättre på och satsa pengar är ju en bra investering för vår egen del. Jag vet att det finns t.ex speciella elbesiktningar som vissa gör innan husköpet. Men vi väntar nu på en vanlig överlåtelsebesiktning. Får se hur det går. :)

en elbesiktnig/elkontroll kan ju ge en viss prutmån...

pellefant skrev:
en elbesiktnig/elkontroll kan ju ge en viss prutmån...
eller att säljaren blir väldigt nervös när en elbesiktning förs på tal... :D

Om jag köpte ett gammalt hus som redan har jordfelsbrytare så skulle jag då inte lita på den utan att först testa den! Den kan ju vara kopplad (fel) av förra husägaren

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.