hej har börjat riva mitt innertak nu i veckan och ska nu börja med att sätta upp vindpapp och isolering , men är lite osäker hur man ska göra när man kommer till skorstenen med pappen och isoleringen? har tidigare haft kutterspån som isolering och denna har i stort sett legat emot skorstenen, samt att trä legat nära, så jag undar nu hur nära man ska gå med isolering och vindpapp? läste något om stenull? men osäker på hur man ska gå till väga.

tacksam för svar!! mikael

Ta ca 20 cm runt skorstenen och ta bort all isolering. Fyll den tomma utrymmet med Stenull (tål över 1000 grader/ Glasull tål mellan typ 75 grader till typ 200grader).

Dessa 20 cm behöver ingen vindpapp, det är så lite så det gör ingenting.

Sotaren kommer bli glad när han ser din stenull :)

hmm då får man nog ta och införsffa lite stenull och flytta ut det lite ifrånskorstenen, men hur gör man med det takpanelen som man ska ha emot skorstenen? innan har det varit kutterspån och sticketak som legat precis intill.
tacksam för svar!!
huset är från 29 och det har ju inte börjat brinna trots att det legat så länge där,

tack för svaret innan förresten!!

Ändträ får ligga mot skorstenen, men inget bärande typ hanbjälkar eller takstolar.

Risken föreligger inte vid normal användning utan vid skorstensbrand då det kan bli 1000 grader uppe i skorstenen.

tackar för svaret, ska rensa lite runtom och sen får man väl köpa lite stenull!

verkligen ingen som vet hur man gör med panelen? tänkte om man ska ha något emellan panelen och skorstenen elle dylikt?

tacksam för svar

ring sotaren så får du korrekt svar på en gång

verkar som att man får göra det!

Sotare i olika områden brukar dessvärre ge olika svar. Så därför kan nog bara din sotare säga vad han anser är ok.

lånar tråden
ska stoppa in kamin och sådana nya runda rör. Som jag förstår det så räcker det med 5 cm till brännbart så man kör väl med stenull vid tak/golv till övervåningen och likadant till vinden och till taket, eller?
Är det också olika sotare olka åsikter eller finns det standard?

Är nog mest att det finns olika sätt att tolka standarden på.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.