Hej!

Jag har massor av gamla vektyg och prylar som skulle behöva blästras och tänkte införskaffa ett blästerskåp. (Tips någon?) Jag har en 24l 1,5 eller 2 hästars kompressor från Jula som jag använt att pumpa däck mm. Den har en ljudvolym på 99dB och är jobbig även med hörselskydd!! Jag "har hört" att man behöver en ganska stor kompressor på minst 150-200l för blästring. Har någon något tips? Jag har firma och köper därför gärna nytt (kvitton och moms).
Andra tänkbara anv. områden för en större och tystare kompressor är pappspikning, mutterdragare, sprutmålning mm.
Tänkbar prisklass är 5000-6000 inkl moms.

/Janne

Välkommen Husowner!
Har liknande funderingar kring blästring och skulle mer än gärna också höra vad som krävs för den uppgiften. Ingen som är hemma på området?

Tjae, många rekommenderar ju faktiskt Biltemas kompressorer. Tänk på att dom större, 100l och uppåt kräver 3 fas. Men det är väl vad jag hört ingen större summa att få en elektriker att installera...

Masses skrev:
Tjae, många rekommenderar ju faktiskt Biltemas kompressorer. Tänk på att dom större, 100l och uppåt kräver 3 fas. Men det är väl vad jag hört ingen större summa att få en elektriker att installera...
Nej, trefas är inget större problem men jag är intresserad av hur mycket biltemas större modeller låter...
Jag såg att största modellen kräver installationsbesiktning oxå

Drift och Underhållsteknik har ju många kompressorer som verkar vettiga till priset iallafall.
Kolla in på http://www.drift-underhall.se/

Dom har en kategori där med ljudisolerade som kanske kunde va nåt för dig.
Blir en därifrån för mig när det är dags att byta.

Redigerat:
TommyJ skrev:
Drift och Underhållsteknik har ju många kompressorer som verkar vettiga till priset iallafall.
Kolla in på [länk]

Dom har en kategori där med ljudisolerade som kanske kunde va nåt för dig.
Blir en därifrån för mig när det är dags att byta.
De som är ljudisolerade ligger på ca 69dB men kostar betydligt mer. Jag ringde och pratade med Drift och Underhållsteknik och de tyckte att minst 4Hk helst 5,5Hk och inga "kinamaskiner" från leksaksaffärerna (han nämnde inga namn) :) De kompressorer han tipsade om

Han frågade vad jag skuille ha för blästerskåp och avrådde även där från "läckande kinaskåp" med plastdörrar. Drift och Underhållstekniks minsta skåp har fotpedal vilket jag tycker verkar vara kanon. Det är klart att de vill sälja sina grejer men jag tror han har rätt....

Forumet är ju fullt av ångerfulla som köpt billiga verktyg & maskiner. Det är sällan någon är missnöjd över ett dyrare inköp. Tål att tänka på...

Husowner skrev:
....
Forumet är ju fullt av ångerfulla som köpt billiga verktyg & maskiner. Det är sällan någon är missnöjd över ett dyrare inköp. Tål att tänka på...
Kan nog finnas ett visst mått av psykologi med i det. Har man köpt dyrt vill man nog inte så gärna erkänna att det finns brister, medan ett billigt misstag är lättare att erkänna :)

/Håkan

Så är det nog, men för min del är jag oftast nöjdare med dyra inköp för att de fungerar precis som tänkt. Därmed inte sagt att jag gjort fynd till lågt pris, saker som jag värderar högt i funktion.

Den här kompressorn tipsade drift-underhall.se om när jag ringde. De sa att den låg på 82-84db. Jag har svårt att bedöma om det är uthärdligt att jobba bredvid en sådan. Jag tror att aktiva hörselskydd brukar klippa ljudet däromkring.

http://www.drift-underhall.se/#showProduct.php?id=50

Jag hittade en rätt rolig lista IMO på olika ljudtryck. De ger så osannolikt dåliga exempel på ljudnivåer.

http://www.arbetsmiljoupplysningen.se/AFATemplates/FocusTextPage____9892.aspx

tex. "Grovslipning 110dB"... med vadå? Sandpapper!?

Apoteket har en annan tabell där ett lönnlöv får illustrera 20dB...
http://www.apoteket.se/rd/d/4968

Jag har nyligen köpt en sådan kompressor och är väldigt nöjd med den, den låter mer än jag trodde men för min del spelar det ingen roll eftersom den står i ett annat rum. Har mest använt den till mutterdragare än så länge. Det känns som att det finns tillräckligt med kapacitet att köra ett blästerskåp med den.
Själv är jag på jakt efter ett begagnat.

Husowner skrev:
tex. "Grovslipning 110dB"... med vadå? Sandpapper!?
Troligen slipning av stål med vinkelslip med tanke på ljudnivån.

Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.