Hej,

Jag letar efter eluttag samt strömbrytare med låg utbyggnad (dvs att de sticker ut en kort bit från väggen). De "vanliga" eluttag/strömbrytare som tex ELJO Trend och ELKO RS sticker ut ganska långt från väggen vilket gör att de ser lite klumpiga ut i mina ögon. Jag har sett en del äldre elkontakter och strömbrytare som endast sticker ut ca 1 cm från väggen - finns det något liknande att få tag på idag?

Och sen undrar jag om det finns det någon funktionell (eller annan) fördel med att elkontakterna/strömbrytarna sticker ut en längre bit från väggen? Det borde väl finnas någon anledning till att tillverkarna gått över till sådant format?

Tack!

Att dagens kontakter sticker ut mer beror på att dom är jordade och att brunnen måste ha ett visst djup för att man inte ska kunna vidröra stiften samtidigt som dom har kontakt och därigenom få ström genom kroppen.

Elko har en speciell oval dosa som heter ELKO PLUS. http://www.elbutik.se/product.html?product_id=126335&search_page=
I denna dosa kan därför uttagsbrunnarna gå in en bit innanför väggen och uttagen sticker inte ut så mycket. Passande uttag står det om i produktbeskrivningen för dosan. "Uttagen bygger endast 11mm"

Ett annat alternativ är att sätta 2 st envägsuttag brevid varandra i en 2-facksram, fungerar med bla ELKO.Blir alltså 2 apparatdosor för varje uttag "set"

Japp, fast det tar ju mer plats och blir dyrare än om man använder dom ovala dosorna, fast har man kommit på det i efterhand så.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.