Vad är smålandsvillans rekommendation gällande infästning av bärlinor för altan och veranda/trappa?

Som jag ser det finns det lite olika sätt.

a) Skruvad mot grundmuren, under ventilerna för att inte blockera dessa.
Finns knappast utrymme.

b) Skruvad mot den horisontella brädan som löper mellan grundmuren och panelen.
Finns det något att fästa i bakom brädan eller är det bara lättregel och luft?

c) Skruvad mot panelen.
Kanske med distanskloss mot bakom panelen förekommande reglar.

e) Inte skruva alls pga risk för sprickbildning i fasaden i samband med tjällossning.
För entrétrappan är detta kanske inget problem då den endast vilar på plintar.
En altan däremot måste ju skruvas mot gjutna plintar.

Också intresserad av detta då vi skall bygga altaner i sommar. Vad är bästa infästning av bärlina mot hus?
Ventilerna är ju i vägen.

Hej ByggareBacchus och Fredrik76

Vi rekommenderar att skruva bärlinan i grundmuren. Om bärlinan skruvas mot fasadpanelen finns risk för att fukt mellan panel och bärlina skadar fasaden.
Kontakta gärna vår tekniska avdelning tel 0382-345 50 för mer information.

Mvh
Anna
Marknadsstöd SmålandsVillan

Hej,

Vi har byggt altan i vinkeln på en Nybro i vår. Vi fäste bärlinan med stora franska skruv i själva bottensyllen efter att ha tagit bort sockelbrädan som man ser sticka ned under panelen. Vi gjorde detta eftersom det kändes svårt att fästa något i grundmuren som består av porös Lecasten. Eftersom bärlinan då täckte för grundventilerna så borrade jag några 25 mm:s hål i bärlinan vid ventilerna. Hålen försämrar givetvis hållfastheten på bärlinan, men eftersom den är fäst på många ställen längs sin längd så känns det ändå som att det kommer att hålla.

Jag vet inte om det här är ett lämpligt sätt att göra detta på, men alla byggkunniga som jag frågat och som sett konstruktionen har sagt att det verkar vara en bra lösning, detta inkluderar vår byggledare från SmV (som vi iofs har begränsat förtroende för).

Se detta som ett förslag, inte som det "bästa sättet" att göra infästningen¨på. Vår altan håller än, men det vore å andra sidan konstigt annars med tanke på att den byggdes för bara några månader sedan...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.