2 641 läst · 2 svar
3k läst
2 svar
Är taket huvudsaken?
Hej!
Har varit och tittat idag på ett fantastiskt atriumhus som jag och min make funerar på att lägga ett bud på, men jag måste fråga en sak här först. Taket är ett plant papptak som är original sedan 1975 och därför ju bör bytas. Huset är inte besigtigat vilket vi ju såklart planerar att göra innan ett ev köp, men ifall det visar sig att det inte är något fel på taket förutom åldern, hur pass akut är det då att byta det?
Jag vet ju att papptak (och andra tak med väl) automatiskt blir utdömda efter ett visst antal år, men ett papptak från 1975 som ändå håller tätt, hur snabbt måste man byta det?
(Till saken hör att jag inte kan NÅGONTING om bygge eller hemmafixande, och att det inte ens bor en liten slumrande Martin Timell i mig. Jag är komplett ointresserad.)
Har varit och tittat idag på ett fantastiskt atriumhus som jag och min make funerar på att lägga ett bud på, men jag måste fråga en sak här först. Taket är ett plant papptak som är original sedan 1975 och därför ju bör bytas. Huset är inte besigtigat vilket vi ju såklart planerar att göra innan ett ev köp, men ifall det visar sig att det inte är något fel på taket förutom åldern, hur pass akut är det då att byta det?
Jag vet ju att papptak (och andra tak med väl) automatiskt blir utdömda efter ett visst antal år, men ett papptak från 1975 som ändå håller tätt, hur snabbt måste man byta det?
(Till saken hör att jag inte kan NÅGONTING om bygge eller hemmafixande, och att det inte ens bor en liten slumrande Martin Timell i mig. Jag är komplett ointresserad.)
Försök att få det gjort innan vintern, mer akut än så är det knappast.
Generellt sett är det oftast att rekommendera att börja en renovering av ett hus just med taket även om det kanske inte alltid är det roligaste. Papptak är ju rätt trevliga att lägga om eftersom man ofta kan bara lägga det nya direkt på det gamla om man vet att underlaget är ok.
Liknande trådar
-
Hur göra med underlagspapp YAM 2000 på sluttande ryggar på taket
Tak & Vind -
Jordankare eller plintar för staket?
Trädgård allmänt -
Ansvar för underhåll av trädstaket
Trädgård allmänt -
Hur slipar jag plåttaket på farstun som är golv på balkongen?
Färg, Måla & Tapetsera -
Jämna till stående reglar (staket / plank)
Trädgård allmänt