3 378 läst · 7 svar
3k läst
7 svar
Nybygge, badrumsväggar av Leca?
Hej,
Som trådnamnet säger, är det bra att mura upp badrumsväggarna av Leca?
Som lekman (ej våtrumsbehörig) känns det som en mycket fuktsäker och stabil lösning.
Hur tjock skall i så fall Lecaväggen vara?
Väggarna kommer att stå på gjuten platta.
//
Som trådnamnet säger, är det bra att mura upp badrumsväggarna av Leca?
Som lekman (ej våtrumsbehörig) känns det som en mycket fuktsäker och stabil lösning.
Hur tjock skall i så fall Lecaväggen vara?
Väggarna kommer att stå på gjuten platta.
//
Förtydligande,
Mura Leca i stället för att regla upp vägg på golvplattan i ett nybyggt hus.
Vad detta har med "i vilken marknivå" att göra förstår jag inte, förtydliga tack.
Hur jag skall mura,
med bruk och stapla det ena lecablocket på det andra till jag når den vägghöjd som badrummet skall ha.
//
Mura Leca i stället för att regla upp vägg på golvplattan i ett nybyggt hus.
Vad detta har med "i vilken marknivå" att göra förstår jag inte, förtydliga tack.
Hur jag skall mura,
med bruk och stapla det ena lecablocket på det andra till jag når den vägghöjd som badrummet skall ha.
//
[Är övriga väggar i Leca, eller varför vill du använda det?/QUOTE]
Nej, resten av väggarna kommer att resas på traditionellt vis, träreglar isolering och gips.
Leca är:
O-organiskt, tungt/dämpar ljud bra, enkelt att arbeta med, helt stumt med mycket god bärighet, man borde kunna kakla direkt på lecan efter en grovputsning. Jag skulle förhoppningsvis slippa mycket av problembilden runt skivor och trä i våt miljö.
Dessa skäl, om jag nu har rätt, är extremt tunga för att välja Leca när man har fritt val i ett nybygge.
Någon som vet svar på min fråga, är detta en bra ide?
//
Tittar man österut mot Finland så byggs nästan alla trähus med murade väggar i våtrum just av den anledningen som du vill ha dem. Visst kan du kakla direkt på grovputsad leca, men när det gäller våtrum så ska du inte glömma tätskiktet.
OK tack för svaret.
//
//