Har tänkt byta ut nuvarande anläggning (olje/ved-panna med pelletsbrännare) mot något som kräver mindre arbetsinsats. Då faller tanken snabbt på luft/vatten-pump. Har eldriven vvb nu och ingen elpatron i pannan vilket jag tycker funkar bra. Så då ska jag väl kunna skaffa en luft/vatten-pump utan någon elpanna och vvb? Kommer även sätta in en braskamin under året.

luft vaten värmepumper har sällan elpatroner, så du behöver en elpana, som tar ver & som spetsar

CarMan skrev:
luft vaten värmepumper har sällan elpatroner, så du behöver en elpana, som tar ver & som spetsar
Det är just det jag inte vill skaffa. Vi hade inte ens -9 i vinter och det ska väl inte vara några problem för en luft/vatten-pump att klara av? Och så har vi braskaminen vid behov också.

ThomasLindgren skrev:
Det är just det jag inte vill skaffa. Vi hade inte ens -9 i vinter och det ska väl inte vara några problem för en luft/vatten-pump att klara av? Och så har vi braskaminen vid behov också.
En luft/vatten klarar ner till minus 20 (beroende på tillverkare och modell). Förutsatt att huset inte behöver högre framledningstemperatur vid den yttertemperaturen än vad luft/vatten pumpen klarar av så klarar du dig därför utan elpatron. Men det kräver att du har dimensionerat effekten så den räcker till.

Det i sin tur kan innebära att du har väldigt mycket effekt på vår och höst, så eventuellt kan du behöva en volymtank för att göra balansen bättre.

--- Mats ---

Men man kan väl ställa temperaturen?

ThomasLindgren skrev:
Men man kan väl ställa temperaturen?
Inte säker på vad frågan gäller, så jag gissar vilt. Om du med ställa temperaturen pratar om hur varmt du vill ha inne, så är svaret ja.

Men om du med ställa temperaturen menar bestämma vilken framledningstemperatur du vill ha för att hålla huset varmt så är svaret nej. Ju varmare framledning, dess mer skillnad mellan radiatortemperatur och innetemperatur, och dess mer effekt avges till huset i form av värme. Är det väldigt kallt ute, behövs mer effekt än när det är mindre kallt. Det innebär att det behövs mer framledningstemperatur. Hur mcket som behövs är beroende på hur stora radiatorer du har.

Förr när man byggde hus dimensionerades radiatorerna för att hålla huset varmt med oljepanna (75-80 grader varmt vatten), kallas högtemperatursystem. Numera bygger man med lågtemperatursystem som passar värmepumpar.

Om ditt hus är dimensionerat för hög temperatur, och de inte tagit i med för höga marginaler, så behöver du de höga framledningstmeperaturerna för att lyckas avge den effekt som behövs för att värma huset.

--- Mats ---

Menade för att ställa temperaturen i huset.
Pannan kommer ju upp i 70-80 grader, men vattnet ska inte vara varmare än 50 grader enligt rörmokaren iaf.

ThomasLindgren skrev:
Menade för att ställa temperaturen i huset.
Pannan kommer ju upp i 70-80 grader, men vattnet ska inte vara varmare än 50 grader enligt rörmokaren iaf.

Om 50 grader räcker för lägsta temperaturen huset behöver klara så är det inget bekymmer för en luft/vatten om den har effekt nog..

--- Mats ---

bara för att värmepumpen rent tekniskt kan göra 55 gradit vatten, är det inte säkert att effekten räcker för att göra detta när det är kallt.

en vatten kockare kan göra 100 gradit vatten. stpååa ner den en sjö, o kola om det kockar.

Vi köpte en luft-vatten värmepump "Pioneer" nu i vinter fungerar kanon bra. får 55 gradigt vatten. köpte den av generalagenten i sverige. Billig och bra pump. verkigen något att rekomendera. kolla www.swanstar.se

danielaxelsson skrev:
Vi köpte en luft-vatten värmepump "Pioneer" nu i vinter fungerar kanon bra. får 55 gradigt vatten. köpte den av generalagenten i sverige. Billig och bra pump. verkigen något att rekomendera. kolla www.swanstar.se
du pratar i nattmössan. fr hoingsvis har du inte fått 55 gradit vatte den här varma vintern. för om så är fallet, så får du prolem när det blir kallt !

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.