Det är enkelt att förstå kopplingsanvisningen i vägguttaget, enligt B-varianten. Men hur kopplar jag motsvarande ände av kabeln till RJ45 för att det ska stämma?

Bifogar några bilder...

• P5012067.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • P5012065.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Johan Gunverth skrev:
[bild]

Det är alltid "568B" som används i båda ändar. Korskopplingar behövs inte nuförtiden,
Du kan titta noga på en färdig patchkabel så ser du. Det skall också stå 568B på själva kabeln om det skall enligt "reglerna". Läs mer matnyttigt här:
[länk]
Tusen tack :)

Här är också en bra bild för patchpaneler med 110-plint (den vanligaste)

cc-pd.jpg

Sedan är det lite informellt snack i olika organisationer om man skall använda 568A eller 568B i nya installationer med tanke på att det inte är någon teknisk skillnad som påverkar transmissionen. Det är mest formalia. I befintliga installationer skall man absolut inte byta standard.
För att förvirra det ytterligare är ursprunget AT&T:s 258A-standard, numera 568B. Kunde de inte ha använt "A" istället?

Johan: Nä då hadde det varit enkelt och logiskt, glöm det :)

Sen reagerar jag lite på att koppla samma kabel i en panel och i rj45 kontakter. I paneler och uttag ska man använda kabel med solida ledare för att dessa ska pressas in i blocken och få god kontakt. Denna kabel är dock inte så böjtålig iom att den är avsedd för fast installation.

Rj45 kontakten däremot är avsedd för löstagbar installation och bör/ska därmed användas ihop med flerkardelig kabel som är betydligt bättre böjningsmässigt. Dessutom pressas dess ledare runt stiftet i rj45 kontakten vilket även det ger god kontakt

Gammal tråd kanske men håller på själv just nu så jag tänkte bidra med vad jag fått veta om det här.
568A eller 568B.... B är bättre lämpad 1000 Mbps medan A är gjord för att klara upp till 100 Mbps. Om jag förstått saken rätt så beror det på att i och med färgförflyttningen får man en annan magnetfält.
Man flyttade på färgerna för att klara CAT6´s krav.

Myt eller inte kan diskuteras...

Binesh skrev:
Gammal tråd kanske men håller på själv just nu så jag tänkte bidra med vad jag fått veta om det här.
568A eller 568B.... B är bättre lämpad 1000 Mbps medan A är gjord för att klara upp till 100 Mbps. Om jag förstått saken rätt så beror det på att i och med färgförflyttningen får man en annan magnetfält.

Myt eller inte kan diskuteras...
Det var intressant och samtidigt en relativt trolig förklaring till skillnaden.

Binesh skrev:
Det är definitivt en myt. Det finns ingen elektrisk/magnetisk skillnad mellan de båda. Kopplar du på samma sätt i båda ändar så blir det en rak kabel, för 100 och 1000 Mbit/s. Upp till och med 100 Mbit/s så skulle man använda T-568A i den ena änden och T-568B i den andra för en korsad kabel. För 1000 Mbit/s så måste en korsad kabel byta plats på alla 4 paren. En korsad kabel för 1000 Mbit/s fungerar även för 100 Mbit/s och lägre, men det fungerar inte åt andra hållet, om bara 2 av paren är växlade. Ska man bygga en korsad kabel idag, så är det väl smartast att köra T-568B i ena änden, och byta plats på alla paren i den andra (växla orange med grön och blå med brun).

Det som hände vid 1000 Mbit/s var att man började använda alla 4 paren. Tidigare användes bara 2. Eventuella färgförändringar pga 1000 Mbit/s gäller alltså bara korsade kablar.

/Hasse

MDI och MDI-X är ju standard i Gbit så det finns ingen anledning att göra något annat än raka kablar idag.

I gigabit är det väl överhuvudtaget ingen idé med korsade kablar då alla 4 paren utnytjas och alla 4 är bidirectionella, eller vad har jag missat ...

Däremot kunde en förbättring kanske varit att byta plats på pinne 4 och 6 för att hålla de differentiella paren ytterliggare lite mer intakta.

Det verkar som det "gamla" sättet att göra en korsad kabel (endast 2 par växlade) är på väg ut. På de flesta ställen visas nu att man ska växla alla 4 paren. Det verkar sunt. Jag tror inte att en kabel korsad på det "gamla" sättet kan fungera med 1000 Mbit/s, trots auto-sense och bi-directional, eftersom det blir en sammanblandning av paren. Jag har dock inte testat.

Nya, rekommenderade sättet att koppla en korsad kabel:
http://pinouts.ru/NetworkCables/Ethernet100BaseT4Crossover_pinout.shtml
http://www.ertyu.org/steven_nikkel/ethernetcables.html
Följande notis finns om deras schema för en korsad kabel:
"+Note: The cross over cable layout is suitable for 1000Base-T operation, all 4 pairs are crossed."

Gamla sättet, som troligen inte kan fungera med Gb ethernet:
http://www.topwebhosts.org/tools/rj45-wiring.php

/Hasse

Redigerat:
När sitter man och gör Patch kablar korsade och raka? dom kostar ju max några tior att köpa färdiga. När det gäller nätverket korsar man ju aldrig kablarna.

När man inte har någon hemma och behöver en vid 03.30 tiden tex....

Jag säger igen. Ingen korsad kabel när man håller på med GBIT. Det hanterar utrustningen själv så varför röra till det i onödan?

elmont skrev:
När sitter man och gör Patch kablar korsade och raka? dom kostar ju max några tior att köpa färdiga. När det gäller nätverket korsar man ju aldrig kablarna.
Även om de är billiga så gör vi faktiskt ganska många på jobbet för att få dem i rätt längder då man behöver och inte vänta 3 vecor på leverans.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.