Hej.

Har nyligen köpt en bostadsrätt som givetvis ska renoveras.
Har planer att sänka taket i ett par rum, som ska husera 230v downlight samt inbyggnadshögtalare.
Kan även tillägga att det nuvarande taken är puts och gips.

Får man använda trä reglar när man har downlights eller är det plåtreglar som gäller ?
Eller det kanske finns något riktmått på avståndet mellan spotlight och brännbart matereal ?

Hoppas jag lagt tråden rätt, tyckte i alla fall att den passade bättre här än i EL

Tack på Förhand.

sätt i såna där spotlight lådor i taket, så spelar det ingen roll om du har trä eller stål.

Har lärt mig att man ska använda sådant när det finns trä eller isolering i direkt närhet.

Och en sådan burk tar en hel del plats, vill inte sänka taket så mycket. hade tänkt mig 100-150mm.
Visserligen finns det platta burkar med samma area, dock så måste man ta hänsyn till detta när man reglar upp.

jag undrar vad vitsen med träreglar är? jag hade aldrig använt plåtreglar innan jag sänkte ett par tak hemma, och jag måste säga att det var väldigt smidigt. Jag skulle absolut rekommendera det istället.

Kan få trä i princip gratis, så det är den stora anledningen.
Kanske skulle satsat på plåtreglar istället. Risken är stor att taket inte blir plant med trä.
Vad ska man använda för reglar och profiler till detta ändamål ?

Om du ska ha 230volt spotlights ska du sänka min150mm. Gjorde det själv i badrummet, och har använt träreglar. Försök planera var spottarna hamnar, så du slipper få en regel kloss emot. Annars är det lugnt, du måste komma väldigt nära för att träet ska börja brinna. Tänk på att gipsskivan är pappklädd, och den börjar ju inte direkt brinna/glöda...
Själv använde jag 45x45reglar och 9mm (?) gips.

_bystrom_ skrev:
Om du ska ha 230volt spotlights ska du sänka min150mm. Gjorde det själv i badrummet, och har använt träreglar. Försök planera var spottarna hamnar, så du slipper få en regel kloss emot. Annars är det lugnt, du måste komma väldigt nära för att träet ska börja brinna. Tänk på att gipsskivan är pappklädd, och den börjar ju inte direkt brinna/glöda...
Själv använde jag 45x45reglar och 9mm (?) gips.
Okej, låter bra. Dock så varierar måttet beroende på vilka spottar man väljer.

Milkshaken
Du vet väl att det är UTE med spotar...!!!!

Vad är alternativet/ inne?

Milkshaken
Alternativet är att använda strömsparande belysning.... Spotar ger ju endast PUNKTbelysning, vilket oftast inte räcker till för et fungerande rum..... '
Man får ju tända en lampa till.... Nej det finns snygga lågenergiare som ger jättebra ljus i alla former och kulörer och sprdning..
Alltså: Lågeneri.....

Tack... men vad är alternativet (ett snyggt alternativ) i ett badrum?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.