Tja

Tänkte binda mitt elpris och även välja RÄTT bolag.

Har idag Fortum både som bärare och leverantör. Kör idag på rörligt elpris då Fortum tippsade om att binda under våren för då är priserna som bäst.

Hur tycker ni jag ska göra?

Rörligt? 1 år? 2 år 5 år osv...

Vilket bolag ska man välja? Bor i Stockholm så jag har normal elskatt.

Har hört att Kundkraft ska vara bra.

Förbrukar ca 20 000 kwh. Har direktverkande el.

Har ni några tipps och förslag?

Tack på förhand!

/Johan

Handlar ström från Jämtkraft, mest för att det är ett litet bolag med egen produktion. Gillar inte att föda stora drakar.

Mitt tips är att köra rörligt och byta till det som för dagen är billigast, och göra om kollen av vilka som är billigast ungefär en gång per år.

Det finns flera sajter som jämför priser, bland annat: http://www.energimarknadsinspektionen.se/elpriskollen/

Just nu ligger Uppsalael rätt bra till. Du kan få rörligt elpris till börspris + 0 kr i 3 månader, vilket sedan övergår till börspris + 2,5 öre/kWh. Om du förbrukar över 18000 kWh per år får du dessutom volymrabatt på det.

Det viktiga är att man har ett avtal och inte kör med "tillsvidarepris" som kan vara riktigt högt. Sedan är det tyvärr alldeles för lite som skiljer elbolagen åt. Skillnaden mellan olika bolag är sällan större än 2 öre/kWh + moms vid liknande avtalsformer, vilket för dig som förbrukar 20.000kWh/år betyder 500kr. Inte så att 500kr skall föraktas, men man behöver heller inte ha dåligt samvete för att man inte gått igenom alla Sveriges elbolags prislistor. Det ger ganska dålig timpenning. Tänk också på att en faktureringsavgift på t.ex. 25kr äter upp 300kr av de slantar du sparar. Det är inte alltid de som är billigast i en jämförelse är billigast i verkligheten.

När det gäller vilket avtal man skall ha är det precis som räntan. Rörligt blir nog billigast i längden, men man måste ha ekonomi att klara av pristopparna.

Hemmakatten
Det rörliga priset brukar baseras på föregående månads genomsnittliga elspotpris. Just nu ca 80öre/kWh medans bundet pris i ett år ligger på ca 100öre/kWh. Så det finns helt klart lite pengar att spara, men det gäller förstås att kolla priserna lite då och då.

Bluff skrev:
Har hört att Kundkraft ska vara bra.
Vi har använt oss av Kundkraft ett antal år, och det har funkat otroligt bra. Det känns bra att en gång per år görs det en ny upphandling (vi har rörligt elpris med 1-årskontrakt) och att det inte finns några fasta kostnader, faktureringsavgifter etc.

• Gilla
[SKPG]Zamora
  • Laddar…
Jag själv har Vattenfall. Fungerat bra. De bjuder på årsavgiften om man förbrukar över en viss kWh/år. "Min sida" är otroligt bra och detaljerat. Känns bra!

Många små el-bolag har ju å la 80-tals stuk på hemsidor med mycket enkel "min sida". Sånt går fettbort för min del ;)

Skellefteå kraft rörligt pris har jag +lågt prispåslag +bara vattenkraft +producerar egen el
Ett tips är att byta till dem på "prova på pris" under vintern då förbrukningen är hög, då pressar man ur någon kronba extra :)

De stora drakarna e.on, Vattenfall och Fortum som har en kartell vill jag absolut inte stödja.
Tyvärr äger e.on nätet så de tar ju sin del av kakan ändå :(

Prisskillnaden är kanske inte försumbar men det är några hundralappar/år man jagar. Se till att de har låga fasta kostnader, ett lågt påslag på spotpriset och välj rörligt. Då vet man iallafall att man betalar "rätt" pris för varan.

Jag brukar använda www.elskling.se då jag ser över priserna ca en gång per år. Bra och lite rolig sida :)

Kör med kundkraft och det funkar bra. Man slipper årsavgiften där.

Spot priset på el är snuskigt lågt nu.
spot_SEK.gif

VARNING FÖR KUNDKRAFT!!!
De lurade oss till en 30%dyrare elkostnad bundet i ett år! Otroligt att de tillåts finnas kvar. Det vimlar av folk som blivit blåsta av dem. Kontakta Konsumentverket!

Spiderman - bröt du ett befintligt avtal för att gå med i Kundkrafts upphandling? Det låter inte annars troligt att du skulle kunna få ett avtal som ger 30% lägre ELKOSTNAD än via Kundkraft. Skriv gärna vilket bolag som ger ett så pass bra erbjudande, personligen tror jag inte att det finns.

Redigerat:
Inte vattenfall, för de gör otroligt oansvariga affärer i andra länder.

Kör själv med 100% svensk naturkraft från Ske-Kraft.

Göran.W
Jag band mitt elpris till 37,5 öre kwh i 3 år hos vattenfall för inte så länge sen.
Historiskt sätt är det ett väldigt bra pris på ett 3 års avtal

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.