Hej

Vi bor i ett parhus och tycker att vi har problem med ljudöverhörningen mellan parhusen. Framförallt hörs det när grannen går i trappan och när de går på 2:a våningen. Ingen musik eller röster hörs. Jag förmodar att detta är s.k stomljud som kan vara svåra att göra något åt. Husen sitter inte ihop förutom längst upp i taket, men det är ändå så att lägenhetsskiljandeväggen "rör sig" när grannen går på plan-2 eller i trappan (d.v.s: lägger man örat till så känner man tydliga "dunk" i väggen vid varje fotsteg). Kan det vara så att vår vägg rör sig på grund av de luftrörelser som bildas när grannens vägg rör sig ?

Sen har jag svårt att avgöra vad som är rimligt att acceptera så om någon som bor i parhus eller radhus har upplevt samma problem så vore det mycket intressant att få reda på. Vi har ännu inte gjort den ljudmätning som kommunen kräver så vi har inte svart på vitt att det är ett objektivt problem och inte bara subjektivt (vi vågar inte göra den dyra ljudmätningen förrän vi sett till att göra allt för att minska ljudet).

Hälsningar,

Klein

På din beskrivning så får jag den uppfattningen att det är något som är löst eller inte sitter ihop ordentligt där husen är ihopbyggda. Prata med grannen, de borde ju höra samma sak när ni går i trappen eller övervåningen, försök att lokalisera var ljudet uppstår, sen borde det inte vara svårt att åtgärda problemet.

Hej

Finnd det ingen som bor i parhus/radhus och vill dela med sig av sina erfenheter vad det gäller ljudisolering mot grannen?

Tack för svar,

/Klein

Hej,

Problem med ljud som transporteras mellan parhus finns det andra traadar som tar upp, prova sökfunktionen.

Om man bygger nytt idag separeras parhuset helt och haallet, även vid gjutning av grunden. Det finns egentligen inget som binder ihop huskropparna förutom naagon panelbräda samt raaspont+takpannor. Detta skapar förutsättningar att elimiminera framförallt stomljud, annars tar saadana ljud lätt över till "andra sidan". Att aatgärda detta i efterhand är inte alltid möjligt och jag antar att om ni har en acceptabel dämpning av överiga ljud (tv, prat osv) faar man nog vara nöjd.

hejsan!!

detta problemet hade vi på jobbet.
risken är att brandväggen du har mellan dig å din granne som oftast e uppreglad med 2 lager gips, plast 2"4" med 95 iso luftspalt sen samma igen!
nånstans kan reglarna ligga emot.
då får du ljudet rakt igenom.
annat falla kan en bjälke i ytter vägg gå in i mellanväggen å ligga emot en av reglarna i brandväggen!

i denna vägg skall även bottenplattan vara delad med en 50mm iso skiva, detta för att ljudet ej skall transporteras i plattan å över till dig!!!

dessa e nåra av sakerna som kan va ditt problem, ej roligt men faktiskt sant.
hör av dig om du får reda på nåt mera. mvh
snickar estwingen!

Hej Estwing

Brandväggen i vårt parhus är konstruerad ungefär som du skrev. Den sitter bara ihop längst upp i taket. Grunden har delvis suttit ihop. Man hade delat grunden med 30 mm frigolit skivor men dessa hade flutit upp en aning vid gjutningen så betong hade runnit ner under dem. Vi håller dock nu på att dela grunden så att det blir en luftspalt mellan grunddelarna. Detta kan nog hjälpa mot ljudet som uppkommer då grannen går på grundplanet. Dock, verkar det som om ljudet då grannen går på övervåningen är svårt att åtgärda ytterligare då brandväggen faktiskt inte sitter ihop utan har en luftspalt.

Vår brandvägg är dock så konstruerad att isoleringen bara sitter fast med hjälp av uppspänd vindskyddspapp vilket gör att isoleringen från de olika brandväggsdelarna vidrör varandra (isoleringen liksom buktar ut). Detta gör ju att det inte blir en fullständig luftspalt, dock är det ju så att inga reglar vidrör varandra. Kan stomljud verkligen föras över via mineralsullsisolering som vidrör varandra?

Kan du beskriva lite mer om det problemet du hade på jobbet? Hur upplevdes det ljudet, vad var problemet och blev det bättre efter åtgärd? Sen undrar jag också vad du menar med att "en bjälke i ytter vägg gå in i mellanväggen å ligga emot en av reglarna i brandväggen" ? Menar Du att en bjälke i vår del av huset går in i brandväggen i grannens del av huset ? För det kan väl inte göra något om en bjälke i vår del av huset går in i vår del av brandväggen ?

Tack för svar,

klein

hej... jag måste se ritningarna lr bilder på huset för att kunna avgöra något.. svårt å säga såhär.. hoppas du förstår? maila mig!
mvh
snickar estwing

sköna delikata problem som jag har för mig har avhandlats tidigare.....

Det du har är flanktransmission som uppstår när folk rör sig...

Var upplevs ljudet värst hos dig? Flanktransmission rör sig 90 grader mot infallande ljudvåg därför kan man härleda det något om man hittar vart det är värst.
Nu är det ju inte så enkelt tyvärr...

Isolering som vidrör varandra är inget problem då mineralullen innehåller för mycket stillastående luft. Flanktransmissionen uppstår i stumam material. Här bestämmer hur pass stuimma de är vad dem leder för typ av ljud. Vissa ljud kan förstärkas då egen frekvensen i materialet sammanfaller med dess längd samt frekvensen som den utsätts för. Det kan räcka med att stabilisera upp bjälar alt stolpverk för att bli av med problemet.

Hej

Jo mina problem har avhandlats tidigare men nu har vi utfört en del åtgärder som tyvärr inte gett väntat resultat.

Det vi gjort är att vi sett till att lgh-skiljande väggen nu inte sitter ihop någonstans förutom längst upp i taket (från början satt vägghalvorna ihop med en rad järnbleck men dessa är itusågade numer).

Jag är helt säker på att väggarna inte sitter ihop då jag dragit en stålvajer från vinden ner till plattan (genom hela lgh-väggen längd) och sett att den kan passera fritt hela vägen. Vi håller också på att dela plattan så att det blir en luftspalt imellan den, det arbetet är inte helt klart men jag tycker att det hjälpt något mot ljudet från när grannen går på grundplanet (c:a 8meter av 10meter är hitills delat).

Värst hörs ljudet på vårt plan-2 när grannen går på sitt plan-2 eller går i sin trappa. Då hörs dova dunsar vid varje steg. Dessa ljud "känns" också tydligt i vår vägg (alltså vår vägg rör sig). Jag antar om deras vägg rör sig så kan vår vägg röra sig av ljudvågen trots att de inte är ihopkopplade. Problemen är likadana i bägge husdelar (alltså de hör våra steg lika mycket som vi hör deras).

Man börjar ju undra också om hur mycket det normalt låter i parhus/radhus, det var delvis det jag ville uppnå med att ta upp detta ämne igen.

Vi har ännu inte gjort den ljudmätning som kommunen kräver, vi skall dela plattan först.

/Klein

Då är alltså problemet att den lägenhetsskiljande väggen har för klen konstruktion i den i detta fall "veka" riktningen. Vad är det för stolpverk? 95, 125, 145 eller vad?

Samtidigt kan det vara så att även konstruktionen i bjälklaget är för klen så att svänningar upsptår redan där. Det känns dock långsökt iom att trappen ger samma problem.

Hej

Lghskiljandeväggen är konstruerad så här:

2 x gips 13mm, reglar 120mm med 120mm isolering, vindpapp, luftspalt 1cm.

Reglarna är förskjutna i de olika vägghalvorna.

/klein

hej!
som jag skrev i mitt första inlägg, tror dock att det är den urjackade bjälken 2"9" bör den vara som din övervåning ligger på går för långt in i brandväggen!
detta problem hade vi å fick åtgärda. dock såg jag detta innan vi gipsade igen!
mvh
snickar estwing

Hej

Inga bjälkar från ytterväggarna går in i brandväggen (detta har jag kollat). Det är t.o.m så att det är ett 2 cm mellanrum mellan mellanbjälklaget och brandväggen (mellanbjälklaget sitter alltså inte fastskruvat i brandväggen). Hur är det med trappan. får den vara fastskruvad i brandväggen ? Det är den idag.

Tack för alla svar. De uppskattas verkligen !

/Klein

Hej

En annan fråga: när en firma gör en ljudmätning enligt gällande svensk standard hur går de tillväga för att testa stegljud?

Man måste ju ha ett standardiserat sätt antar jag. Vet Du, zankan?

Tack
/Klein

man använder en slagmaskin, ser ut som 10 kolvar som slår i golvet.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.