Ska bygga ut huset och undrar om ni har känn på hur många rör som behöver dras från centralen för att få plats med all FK till följande utrymmen (helt nya rum alltså)
Sovrum 1: taklampa och väggbrytare, två vägguttag
Sovrum 2: taklampa och väggbrytare, två vägguttag
Klädkammare: taklyse + väggbrytare
Badrum: taklampa, spegelarmatur och väggbrytare.
fläkt och ström till bubbelbadkar.
ström till golvvärme
Hall mellan rummen - taklampa + brytare.
Saknas information för att kunna säga nåt om detta? Jag har tagit med dom "förbrukare" jag antar är vanliga....saknas nåt uppenbart som kan tänkas behövas så tänk med er det...
Rören kommer fällas in i väggen från centralen (röd) och genom ett befintligt rum (markerat med blått).
Det jag undrar är alltså främst hur många rör som går åt, för det är väl ändå nåt man kan förbereda åt elektriker?
Sovrum 1: taklampa och väggbrytare, två vägguttag
Sovrum 2: taklampa och väggbrytare, två vägguttag
Klädkammare: taklyse + väggbrytare
Badrum: taklampa, spegelarmatur och väggbrytare.
fläkt och ström till bubbelbadkar.
ström till golvvärme
Hall mellan rummen - taklampa + brytare.
Saknas information för att kunna säga nåt om detta? Jag har tagit med dom "förbrukare" jag antar är vanliga....saknas nåt uppenbart som kan tänkas behövas så tänk med er det...
Rören kommer fällas in i väggen från centralen (röd) och genom ett befintligt rum (markerat med blått).
Det jag undrar är alltså främst hur många rör som går åt, för det är väl ändå nåt man kan förbereda åt elektriker?
Personligen hade jag nog dragit:
En matning till betysningen i samtliga rum.
En matning till de 4 vägguttagen.
En matning till golvvärme
En matning till badkaret.
Antar att du sak sätta en PAX fläkt ? En sådan drar inte så mycket, och denna hade jag lagt på belysningen. Vilket man brukar göra.
Alltså 4 rör från centralen.
Kanske inte alla som hade gjort så här. Du kan även dela upp belysningen/vägguttagen på olika matningar, lägg i så fall ett rör till.
Hoppas att min svar gör någon nytta. Lycka till
En matning till betysningen i samtliga rum.
En matning till de 4 vägguttagen.
En matning till golvvärme
En matning till badkaret.
Antar att du sak sätta en PAX fläkt ? En sådan drar inte så mycket, och denna hade jag lagt på belysningen. Vilket man brukar göra.
Alltså 4 rör från centralen.
Kanske inte alla som hade gjort så här. Du kan även dela upp belysningen/vägguttagen på olika matningar, lägg i så fall ett rör till.
Hoppas att min svar gör någon nytta. Lycka till
typ 1 knippe vp-rör, och 200 meter slang
Sätt minst tre stycken 2-vägs vägguttag i varje rum, Så är du förberedd för framtida möbleringar.gluecifer skrev:
Sedan beror det helt klart hur stort rummet är och till vilket ändamål det ska användas till.
Sänglampor, förnsterlampa, klockradio, datorprylar, mobilladdare, hårtork,.. det blir snabbt en massa pluggar. Själv är jag allergisk mot förlängningssladdar som ormar sig längs väggarna, så i sovrummet jag just byggde tror jag det blev sex dubbelbrunnar..gluecifer skrev:
Liknande trådar
-
Bygga bur till golfsimulator - söker kopplingar till järnrör
Socialt & Projekt -
Inkommande vatten/rörkopplingar/ballofixer bakom diskmaskin i lägenhet.
Vatten & Avlopp -
Behöver man åtgärda fuktgenomträngning i tegelvägg och behöver man åtgärda gamla avloppsrör?
Köpa & Sälja hus -
Nya Husägare - Vad tror ni det kostar att måla om vår fasad?
Fasad