Behöver köpa en gräsklippare, och efter att ha läst runt en del så känns det nästan som att jag skulle kunna köra med en klassisk handjagare. Det verkar ju finnas en del fördelar med dessa, och det verkar ju vara en del andra som är nöjda med detta jämfört med motordrivna alternativ. :) Tomten vi har är på drygt 900m2 och det är nog närmare 700m2 gräsmatta skulle jag tro...

Vad jag förstått så är cylinderklippare bättre för gräset än rotorklippare, men det kan vara svårt när gräset blir långt. Vad innebär långt?
Är friklippare en sorts nyare cylinderklippare, eller är det en egen teknik? Är den lika bra mot gräset? Finns det några nackdelar med friklippare jämfört med mer traditionella handjagare?
Kan det vara värt att välja en med batteri/eldriven? Är det stor skillnad att använda dessa?
Vilken modell ska man välja? Gardenas?
Tar det extra tid att klippa med en sån här jämfört med en motordriven rotorklippare? Hur stor skillnad i så fall?

Jag tycker det låter mycket att klippa 700 m2 gräs med en handjagare.:surprised:

Snailman
ja de flesta brukar ju ta bilen till löparbanan istället när de vill motionera:D

men jag har klippt med en gardena i 10 år, tomten är väl 850kvarat eller så, jag har lite konstigt gräs på vissa ställen annars går det ganska bra garedenas finns i två storlekar så se till att du tar den större.. de beröringsfria väsnas ju mindre men jag brukar använda hörselskydd ändå...

Jag körde själv med en friklippare i början när jag blev med hus - dvs en cylinderklippare där rotorn = cylindern passerar förbi skäranhållet utan att ligga emot denna som det gjorde på den gamla sorten.

Jag klippte c:a 1000m2 i 1 månad med en handjagare innan jag köpte en "riktig" gräsklippare, snåle jag väntade på höstrean...
Nog tjänade jag 2000pix på detta, men att klippa regelbundet så skulle aldrig falla mig in... Klipper du var 4:e dag och gräset är torrt så är det lätt, men det är inte alltid man har tid med det, eller vädret är gräsklipparvänligt.

Jag kikade lite snabbt på gardenas batterivariant - 300m2 per laddning, men visst går det att köpa sladdvarianten - om tomten och ens egen bekämlighet lämpar sig för att klippa med sladd.

Jag är helnöjd med min mulcher/bioklipp. Ingen räfsning och ingen uppsamlare att tömma. Har man slarvat med gräsklippningen alltför länge så får man iofs klippa gräset i två omgångar för att undvika gräsklumpar.

Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.