7 128 läst · 14 svar
7k läst
14 svar
Efterlyser folk som jobbar i Danmark men bor i Sverige!
Hur fungerar det med fastighetskatt osv.
Tips sökes tack.
Tips sökes tack.
Min far jobbar i Danmark och bor i Sverige.
Fastighetsskatt utgår för en fastighet = där huset står (därför gillar politiker sådana skatter = svårt att smita)
Inkomstskatten (kommunalskatten) torde du betala i Sverige om du bor i Sverige - sen finns det ngn slags dubbelbeskattningsavtal - som kan utnyttjas om det land man jobbar i tar skattepengar - men det är jag inte så insatt i
mer info:
http://www3.lu.se/lu/oresund/03.pdf
/K
Fastighetsskatt utgår för en fastighet = där huset står (därför gillar politiker sådana skatter = svårt att smita)
Inkomstskatten (kommunalskatten) torde du betala i Sverige om du bor i Sverige - sen finns det ngn slags dubbelbeskattningsavtal - som kan utnyttjas om det land man jobbar i tar skattepengar - men det är jag inte så insatt i
mer info:
http://www3.lu.se/lu/oresund/03.pdf
/K
"Fastighetsskatt utgår för en fastighet = där huset står (därför gillar politiker sådana skatter = svårt att smita)" Förlåt men hur menar du, har vi möjlighet till skattejämkning eller inte?
Hur menar du med jämkning ?
NI kan ju om ni skattar enligt svensk lag iaf jämka, dvs ni dra av ränteavdraget direkt istälet för at få tillbaka pengarna efter deklarationen. Men fastighetsskatten åker ni på att betala - så om ni jämkar tänk på att räkna med den så ni inte åker på en rejäl kvarskatt - under förutsättning att ni skattar i Sverige alltså - skattar ni i Danmark för inkomsten så kommer ni att åka på kvarskatta eller fyllnadsbetalning i Sverige "direkt" förstås
Jag vet inte hur det blir med mer komplicerade frågor om skatteavdrag (ränteavdrag kanske du tex inte kan göra)- på skatteverket fins mer info - dom brukar också vara väldigt bra att göra med per telefon
http://www.skatteverket.se/skatteko.../op/huvudmeny.4.18e1b10334ebe8bc80005986.html
Såg iof detta också:
http://sydsvenskan.se/malmo/article207509.ece
Vet inte hur den nya kommunala avgiften slår - men tydligen fanns ett kryphål om man var "noltaxerare" förut - dvs. man är skyldig att betala fastighetsskatten i Sverige, men eftersom man inte tjänar några pengar i Sverige (eftersom man deklarerar i Danmark) så slapp man fastighetsskatt. Den nya kommunala avgiften har också en begränsningsregel, huruvida samma kryphål finns kvar vet jag dock ej.
/K
NI kan ju om ni skattar enligt svensk lag iaf jämka, dvs ni dra av ränteavdraget direkt istälet för at få tillbaka pengarna efter deklarationen. Men fastighetsskatten åker ni på att betala - så om ni jämkar tänk på att räkna med den så ni inte åker på en rejäl kvarskatt - under förutsättning att ni skattar i Sverige alltså - skattar ni i Danmark för inkomsten så kommer ni att åka på kvarskatta eller fyllnadsbetalning i Sverige "direkt" förstås
Jag vet inte hur det blir med mer komplicerade frågor om skatteavdrag (ränteavdrag kanske du tex inte kan göra)- på skatteverket fins mer info - dom brukar också vara väldigt bra att göra med per telefon
http://www.skatteverket.se/skatteko.../op/huvudmeny.4.18e1b10334ebe8bc80005986.html
Såg iof detta också:
http://sydsvenskan.se/malmo/article207509.ece
Vet inte hur den nya kommunala avgiften slår - men tydligen fanns ett kryphål om man var "noltaxerare" förut - dvs. man är skyldig att betala fastighetsskatten i Sverige, men eftersom man inte tjänar några pengar i Sverige (eftersom man deklarerar i Danmark) så slapp man fastighetsskatt. Den nya kommunala avgiften har också en begränsningsregel, huruvida samma kryphål finns kvar vet jag dock ej.
/K
Jag har nog blandat ihop det lite, trodde jämkning var det man drog av på fastighetskatten.
När vi var på banken och gick igenom lån och upplägg så visade dom en "kolumn" som man får tillbaka vid deklarationen. Bankkvinnan berättade dock att man kan skicka in papper till sin arbetsgivare som drar mindre i skatt vid löneutbetalning istället.
När vi var på banken och gick igenom lån och upplägg så visade dom en "kolumn" som man får tillbaka vid deklarationen. Bankkvinnan berättade dock att man kan skicka in papper till sin arbetsgivare som drar mindre i skatt vid löneutbetalning istället.
i Sverige som sagt - beror på det där kryphålet och därmed skattar, i Danmark så funkar ju inte det. Då får ni istället fixa det på deklarationen - om ni nu åker på att skatta fastighetsskattenLinisen_01 skrev:
/K
Löneskatten betalas i Danmark om man bor i Sverige (Gränsegängeravtalet). Skatten i DK är hyfsat låg: man får ett grundavdrag på ca 40.000 DKK, reseavdrag ca 30.000 DKK och om den äkta makan/maken jobbar i Sverige får man dra av ytterligare ett grundavdrag, ca 40.000 DKK. Detta scenario utesluter dock ränteavdrag på svenska lån så de får i så fall din fru göra. Det finns dock ett scenario där du drar av räntekostnader i DK (vet att detta även gäller tex amerikanare som har amerikanska bolån och bor i DK). Ränteavdragsscenariot utesluter dock grundavdraget från din äkta hälft (om jag minns rätt)... Öresundskontoret brukar ha informationsmöten kring skatt så här års.
Skatteverket vet inte vad man tjänar i Danmark och tjatar inte om att få reda på det. Hur det varit med fastighetsskatten vet jag inte exakt men följande vet jag: Danskar som bott i Malmö och som jobbat i DK har sluppit den. Varför vet jag inte men de kanske har omfattats av begränsningsregeln (max X% betalas i fastighetsskatt).
Off topic: Vet någon förresten vad som gäller för den kommunala avgiften för ideella föreningar? Känner till en ideell förening som inte betalar fastighetsskatt för närvarande. Kommer det även gälla även i framtiden?
Skatteverket vet inte vad man tjänar i Danmark och tjatar inte om att få reda på det. Hur det varit med fastighetsskatten vet jag inte exakt men följande vet jag: Danskar som bott i Malmö och som jobbat i DK har sluppit den. Varför vet jag inte men de kanske har omfattats av begränsningsregeln (max X% betalas i fastighetsskatt).
Off topic: Vet någon förresten vad som gäller för den kommunala avgiften för ideella föreningar? Känner till en ideell förening som inte betalar fastighetsskatt för närvarande. Kommer det även gälla även i framtiden?
Jag jobbade i Danmark innan och betalde 2.800 SEK i fastighetsskatt eftersom jag träffades av begränsningsreglen på 4% av min inkomst som var 0 SEK. Alltså fick jag den lägsta möjliga avgift som var 2.800 SEK.
Nu har man ju dock ändrat på fastighetsskatten och om jag inte minns fel så finns inte denna begränsing på 4% av inkomsten kvar längre, Dock skall ingen behöva betala mer än vad man betalat innan, så då borde det fortfarande vara 2.800 SEK som är den skatt som skall betalas om man jobbat i danmark tidigare, annars så är det väl begränsningen på 6000 som gäller....
- M
Nu har man ju dock ändrat på fastighetsskatten och om jag inte minns fel så finns inte denna begränsing på 4% av inkomsten kvar längre, Dock skall ingen behöva betala mer än vad man betalat innan, så då borde det fortfarande vara 2.800 SEK som är den skatt som skall betalas om man jobbat i danmark tidigare, annars så är det väl begränsningen på 6000 som gäller....
- M
Du kan göra samma sak i danmark, du kontaktar ditt danska skattekontor, skat öresund tror jag det heter nu. Och lämnar in en blanket med vad du kommer att tjäna under året och vilka avdrag du vill göra, och så räknar de ut vilken skatt som skall dras, och den information lämnar du till ditt lönekontor på arbetet och så slipper du betala så mycket i skatt varje månad.Linisen_01 skrev:
- M
Jag jobbar i Sverige och min man i Danmark, huset kanske borde stå på en av parterna istället? Eller iaf lånen. Vad tror ni?
För ett par år sedan fick man dra av ca 1,60 DKK/km för varje km över 25 km. Antag att det är 50 km från MMÖ till jobbet i CPH. Det ger 100 km/arbetsdag. Drag ifrån 25 km ger 75 km. En arbetsdag medförde alltså 1,60 * 75 = 120 DKK i avdrag. Multiplicera med arbetsdagar under året, tex 250 ger 250 x 120 DKK = 30.000 DKK. Numera får man även dra av ett par tusen DKK per år för tågresan om man reser med Öresundtåget (eller broavgiften för bilar).
Kör man bil blir avdraget med andra ord högre (men också kostnaden för att passera bron).
30.000 DKK är alltså ett riktmärke som man beroende på boendeort och det aktuella "Kilometerfradraget" måste anpassa individuellt. Ett tips är i alla fall att spara kvitton från månadskort på Öresundståget (eller Brobizz)!
Kör man bil blir avdraget med andra ord högre (men också kostnaden för att passera bron).
30.000 DKK är alltså ett riktmärke som man beroende på boendeort och det aktuella "Kilometerfradraget" måste anpassa individuellt. Ett tips är i alla fall att spara kvitton från månadskort på Öresundståget (eller Brobizz)!
Med de gammla reglerna för fastighetsskatten så spelar det ingen som helst roll om huset ägas av 1 person eller båda i hushållet, för det var 4% av de gemensamma inkomsterna som gällde. Så om den ena parten jobbar i danmark och har 0 inkomster i Sverige och den andra jobbar i sverige och tjänar 300.000 så är det 4% av 300.000 som blir maxbeloppet och inte 4% på 0 procent även om hela huset ägs av den som jobbar i danmark.Linisen_01 skrev:
Med de nya reglerna vet jag inte, eftersom jag inte jobbar kvar i danmark. Men jag misstänker att du inte kommer ifrån fastighetsskatten även om personen som jobbar i danmark äger hela huset.
Angående lånen så spelar det ingen som helst roll vem som äger huset, du kan göra avdrag för alla räntor även om du bara äger 50% av huset, det reglerar ni i deklarationen. Din man skriver på sin deklaration att du gör alla avdrag....
- M
Tillägg till investors inlägg.
Fördelen med det danska systemet att de inte bryr sig överhuvudtaget hur du tar dig till jobbet, du har alltid samma avdrag varesig du går, cyklar, åker tåg, åker bil, flyger helikopter till jobbet. Så oberoend om du tar tåget till danmark eller bilen, så får du samma reseavdrag, och det är alltid snabbast vägen som gäller. Sedan har de tilllägg för månadskortet till öresundstågen, brobizzen eller månadskort för färjorna i helsingborg..
Gå in på www.krak.dk välj "Ruteplan" till höger så finns det en länk som heter "Europa Ruteplan" skriv in din hemadress och arbetsadress, välj snabbaste vägen och så har du hur många km du får dra av per resa. Räkna dock med att du kommer bli granskas för dina höga avdrag, jag drog 20 mil om dagen, gissa om det danska skattekontoret ville att jag skulle redogöra för mina resor...
- M
Fördelen med det danska systemet att de inte bryr sig överhuvudtaget hur du tar dig till jobbet, du har alltid samma avdrag varesig du går, cyklar, åker tåg, åker bil, flyger helikopter till jobbet. Så oberoend om du tar tåget till danmark eller bilen, så får du samma reseavdrag, och det är alltid snabbast vägen som gäller. Sedan har de tilllägg för månadskortet till öresundstågen, brobizzen eller månadskort för färjorna i helsingborg..
Gå in på www.krak.dk välj "Ruteplan" till höger så finns det en länk som heter "Europa Ruteplan" skriv in din hemadress och arbetsadress, välj snabbaste vägen och så har du hur många km du får dra av per resa. Räkna dock med att du kommer bli granskas för dina höga avdrag, jag drog 20 mil om dagen, gissa om det danska skattekontoret ville att jag skulle redogöra för mina resor...
- M