Förra våren (07) lät vi bygga ett relativt stort trädäck på vårt sommarställe.
Det är ungefär 180kvm + att delar av däcket är även täckt på sidorna (där tomten sluttar). Detta innebär att jag snart har nöjet att olja ca 270-300 kvm.

Om någon har en förkärlek till att olja trädäck så ni välkomna ut till Värmdö när ni vill :)

Nu till min fråga:
Har hört om en del som istället för att stryka in oljan med pensel, i stället går över däcket med nån slags spruta.
Hur är det? Min gissning är att resultatet väl borde bli bättre om oljan arbetas in, alltså penslas in i träet istället för att endast sprutas. Men jag hoppas såklart att jag har fel...

Däcket, som är tryckat lades som sagt förra våren.
Enligt uppgift bör man olja däcket året efter att det lades. Har det någon betydelse om jag oljar in det innan eller efter sommaren?

mvh
Putte

Jag skulle ta den största användbara penseln i änden på ett kvastskaft så slipper man åtminståne krypa på knäna. Spruta innebär alltid dimma där man inte vill ha de, plus att oljan nopg ska arbetas in.

Fotografen,

Tack för ditt snabba svar. Jo jag delar helt och fullt din uppfattning. Hade hoppas att jag hade fel, och skulle komma undan med att bara spruta däcket.

Varför olja det? Jag oljar inte mina tryckimpregnerade trädäck eftersom jag vill behålla den ljusa färgen. På södersidan har den nu blivit väldigt fin och blekt. På norrsidan är den ganska ful pga att den inte får tillräckligt med sol. Skall i dagarna införskaffa en högtryckstvätt och räknar krasst med att det kommer att göra susen. Oljar du däcken blir de så småningom mörka.
Mina däck påbörjar nu sin tredje säsong.

• Gilla
Henri
  • Laddar…
yonna skrev:
Varför olja det? Jag oljar inte mina tryckimpregnerade trädäck eftersom jag vill behålla den ljusa färgen. På södersidan har den nu blivit väldigt fin och blekt. På norrsidan är den ganska ful pga att den inte får tillräckligt med sol. Skall i dagarna införskaffa en högtryckstvätt och räknar krasst med att det kommer att göra susen. Oljar du däcken blir de så småningom mörka.
Mina däck påbörjar nu sin tredje säsong.
Ja det är väl så att det helt enkelt håller bättre på sikt om man oljar det?
(Däcket ligger så att det är väldig exponerat för sol.)

att olja trädäcket är en rent estetisk fråga då det ser fräschare ut då det är nyoljat. Livslängd och hållbarhet etc påverkas inte alls, förutsatt att det är tryckt virke vi talar om, av oljan. Som tidigare sagts så drar oljan åt sig smuts vilket gör att träet mörknar fortare. Tvätt med såpa/vatten rengör däcket från smuts och gör att det ser fräschare ut.

Om du nu ska olja så rekommenderar jag att du rollar ut oljan. Ett skaft på en roller gör att det går fort.

Hemmakatten
Denna fråga kommer varje vår. Det finns många trådar om detta i forumet om man söker.

Vi har haft flera hus med trädäck tidigare. Alla dessa har varit oljade. De såg rent gräsliga ut. Oljan gör att trät mörknar och drar åt sig smuts, precis som Bozzo skriver. Till slut är trädäcket svartbrunt. Dessutom känns många trädäck lite klibbiga att gå på, vilket beror på att för mycket olja lagts på och att den inte sugits ut av trät.

Nu har vi äntligen ett nybyggt hus och därmed nybyggda altaner/trädäck. Dessa kommer ALDRIG att oljas.Altanerna byggdes sommaren 2006 och är jättefina. Om/när de känns smutsiga kommer jag att skura dem med såpa. Om det skulle behövas nån gång i framtiden kan man alltid ta en terrasstvätt kopplad till en högtryckstvätt och köra runt med.

Tänk på bryggor byggda av tryckimpregnerat trä. De oljas aldrig och ser ändå fina ut. Likadant i offentliga miljöer där tryckimpregnerat trä används, där oljas det heller aldrig.

Nä, jag tror det är en smart kupp från alla oljetillverkare som fått oss att tro att vi måste olja våra altaner/terrasser.

• Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Hemmakatten skrev:
...Alla dessa har varit oljade. De såg rent gräsliga ut. Oljan gör att trät mörknar och drar åt sig smuts, precis som Bozzo skriver. Till slut är trädäcket svartbrunt. Dessutom känns många trädäck lite klibbiga att gå på, vilket beror på att för mycket olja lagts på och att den inte sugits ut av trät.
...
Hur funkar det om man istället laserar däcket?
Det finns ju nu så många snygga färger att välja mellan. Men VINNER jag nått på att göra detta?
Min tanke var då åt livslängden, att det kanske blir snyggare är ju bara en trevlig bonus...

M
Hur skyddar man träet från att skadas av UV-strålningen från Solen. Det är ju UV som bryter ner och gör träet grått. Jag vill behålla den "naturliga" varma färgen på altanen så länge det går.

Jag hade dessutom uppfattningen att oljan hindrar träet att spricka lika mycket?

Hemmakatten
Jag är ingen expert, utan har utgått från mina egna erfarenheter och sett på andras trädäck som inte varit oljade. Att olja in trämöbler gör jag förstås, men dessa är inte byggda av tryckimpregnerat trä. Självklart skall man olja in sitt trädäck om man tycker att det blir finare. Jag har även sett däck med Trebitt Terrasslasyr, de har varit fina. Men huruvida dessa medel förhindrar sprickbildning törs jag inte säga.

Jag lovar att rapportera här om 10 år och berätta hur mina trädäck ser ut då. ;)

Eftersom jag haft mitt i mer än 10 år så kan jag tala om hur jag gjort :)
Jag skurar med rotborste och såpa, därefter rollar jag på rikligt med olja, låter dra en stund och torkar bort/arbetar in överflödig olja.
Om trallen klarat sig bättre pga min behandling vet jag inte... men mina jämförelser med andras, och alla kommentarer jag fått, får mig att tro det iaf.

M
Micke64 skrev:
Hur skyddar man träet från att skadas av UV-strålningen från Solen. Det är ju UV som bryter ner och gör träet grått. Jag vill behålla den "naturliga" varma färgen på altanen så länge det går.

Jag hade dessutom uppfattningen att oljan hindrar träet att spricka lika mycket?
Möjligtvis lite skada pga UV, men det lär inte vara så farligt, eller? Det är ju 25 års garanti på klassat tryckat virke.

Jag ser samma råd som tidigare år.
Köp inte en lacknaftabaserad olja utan satsa på en vattenburen träolja.

Själv är jag kräsen då trädäcket omger en pool och då vill jag ha en mjuk, ljus och vattenavstötande yta.
Därför använder jag:
cuprinol_traolja_v.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Den finns numera även med olika kulörer enligt hemsidan.

Nimajneb skrev:
Jag ser samma råd som tidigare år.
Köp inte en lacknaftabaserad olja utan satsa på en vattenburen träolja.

Själv är jag kräsen då trädäcket omger en pool och då vill jag ha en mjuk, ljus och vattenavstötande yta.
Därför använder jag:
[bild]

Den finns numera även med olika kulörer enligt hemsidan.
Nu har 2 år gått sen du tipsade om Cuprinol V. Hur ser däcket ut idag? Vad har den fått för färg?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.