Skall lägga gles på träbjälklag och även lägga in vattenburen golvvärme.

Glesen lägger jag tvärs över golvbjälklaget, men hur bred gles behöver jag då jag även vill lägga golvet i samma riktning som glesen?

Det måste vara ett hålrum på 30mm för pex och plåten men kan man acceptera några andra mellanrum?
Pexröret skall ligga i cc 300mm

Skall antagligen använda mig av 180*30 mm furugolv.

Nästan så jag skäms, men *bump* *bump*
(måste bestämma mig för glesen idag nämligen)

De jag sett som använt gles och golvvärme har lagt helt tätt utom där slangarna drogs.

problemet är då att man måste få tag på gles som är ca 135mm bred och där jag handla så finns det bara 120mm (standard mått). Detta innebär att man får ett hål om ca 30mm där det inte kommer att ligga någon värmeslang, men det kanske inte gör något för golvet?

alltså: 30C/C mellan pexrören:
30mm pex | 120mm gles | 30mm "luft" | 120mm gles | 30mm pex ...

Precis så har jag lagt funkar bra har använt 22x120 råplan

d-sajn skrev:
...Glesen lägger jag tvärs över golvbjälklaget, men hur bred gles behöver jag då jag även vill lägga golvet i samma riktning som glesen?...
Har du tänkt på att du i detta läget ovillkorligen kommer att tvingas skruva/spika i spånten precis där golvvärmerören ligger?
Golvplankorna har ju absolut placering med utgångspunkt från startbrädan. Ett trick är att tex, komplettera 180-bredden med några 135 eller 155 breda, så att man kan förskjuta skarven mellan två brädor när skruven/spiken hamnar rakt i golvvärmeröret. Annars får man rita upp var varje skarv hamnar för att säkerställa placering.

Annars skulle jag helt och hållet avråda från att lägga golvplankorna i samma riktning som glesen. Golvet blir mycket stadigare när man lägger "i kors"

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.