Tänk på att du kanske (?) har golvvärmeslingor eller dylikt i grunden innanför L-elementet...
Spontant låter det som om du skulle behöva gräva ner plintar och lägga bärlinan istället för att fästa den i grunden.
(OBS jag är lekman och inte på något sätt utbildad i bygg-konsten
Mvh Tobbe G
Spontant låter det som om du skulle behöva gräva ner plintar och lägga bärlinan istället för att fästa den i grunden.
(OBS jag är lekman och inte på något sätt utbildad i bygg-konsten
Mvh Tobbe G
Jag har precis gjutit min grund och jag har förberett för bärlina för altanen genom att borra in 50 cm långa gängstångsbitar (M12) genom L-elementen. I mitt fall drog vi inte golvvärmen i kantbalken.
Hur man gör om gjutningen redan är klar vet jag inte riktigt.. Något slags expander eller riktigt grov plugg kanske?
Hur man gör om gjutningen redan är klar vet jag inte riktigt.. Något slags expander eller riktigt grov plugg kanske?
Frågan har ställts tidigare men är inte fullt utredd. Så här svarade jag, efter rek från byggmästare:
http://www.byggahus.se/forum/altan-uteplats/89130-borra-i-grunden.html
"Det kan det vara, men tänk på att det är upp till 10cm frigolit och om du ska belasta ex. med bärlinor så måste du in 20-25 cm med expanderskruv/kemankare eller liknande. Det innebär ju att dessa fästen hänger 10cm fritt s.a.s och det kanske inte blir så stabilt?
Hade själv de funderingarna men valde att gräva en extra plintrad 30 cm ut istället."
Kjell G
http://www.byggahus.se/forum/altan-uteplats/89130-borra-i-grunden.html
"Det kan det vara, men tänk på att det är upp till 10cm frigolit och om du ska belasta ex. med bärlinor så måste du in 20-25 cm med expanderskruv/kemankare eller liknande. Det innebär ju att dessa fästen hänger 10cm fritt s.a.s och det kanske inte blir så stabilt?
Hade själv de funderingarna men valde att gräva en extra plintrad 30 cm ut istället."
Kjell G
Produkter som diskuteras: "expanderskruv"
Expanderskruv
Expanderskruvar är speciellt utformade för att hantera tunga belastningar. De har unika gripvingar som expanderar när skruven dras åt, vilket skapar en stor yta som fördelar belastningen jämnt. Detta innebär att skruven kan bära mer vikt än
Läs mer
Expander funkar utmärkt, borra så långt de går utan att gå igenom....erdu skrev:
Ta några extra om du är osäker, blir inte spec stor belastning.
Produkter som diskuteras i tråden