Status
Inte öppen för fler kommentarer.

Detta ämne har "splitats" från elforumet, där det ursprungligen handlade om en montrering av en transformator, men tråden har utvecklats till en tråd om dolda fel.

/hempularen
modrerator

ok, tack i alla fall!

Vi får hoppas att nån kollega till dig kommer med en smart lösning... :)

Ska ta en annan sak med mäklaren också. En granne kom över här om dan. Han berättade att min farstubro var helt rutten. Säljaren hade målat den någon dag innan visningen för att det inte skulle synas. Provstack med kniv idag... Kändes som att trycka in kniven i skumgummi... Varför försöker folk luras? Han hade förmodligen inte fått mindre betalat för huset om jag vetat om det, men nu blir han istället tvungen att ersätta mig hoppas jag...

/Johan

Stackare...

Vart någonstans har du köpt hus?

Hoppas mäklaren kan hjälpa dig...

Tråkigt att folk beter sig på det sättet....

Det är ett kedjehus som ligger i Backlura, längst ut i Hässelby som ligger norr om sthlm.

I övrigt ett väldigt lugnt och trivsamt område.

Det vi föll för var att det var enplanskåk i vinkel.

/Johan

En del hävdar att trafon ska vara dragavlastad. Men jag är inte elektriker.

Varför är du ute efter att gå på säljaren, för brister du enkelt själv upptäcker? Det ingår i köparens undersökningsplikt att utföra en grundlig undersökning. Fel som kunnat upptäckas får du aldrig ersättning för.

Du borde ha haft den inställing du nu har innan du köpte huset så att du innan hade vetskap om vad du köpte.

Det låter helt vansinnigt att jag ska behöva montera ur en fastsatt spotlight i taket för att se hur en eventuell transformator sitter.

Betyder det att jag även bör ta ner varenda planka i fasaden för att se att det inte ligger ett rör som har en vattenläcka där?

Betyder det att jag även demontera alla klickgolv för att se att det inte ligger någon gamal potatisodling under golvet?

Betyder det att jag även bör gräva upp gräsmattan för att se att huset inte är byggt på en gamal begravningsplats som hemsöks av alla spöken?

Något överdrivet, ja jag vet... :)

Vad innebär det med att trafon ska vara dragavlastad?

Vad det gäller att gå på säljaren... Om jag nu hade haft rätt i att man inte får göra så som det är gjort så borde det ses som någon typ av dolt fel. Skulle ju gå på säljaren om det inte fanns någon fuktspärr bakom kaklet i det renoverade badrummet.

I alla lägen där säljaren har gjort något fel så ska man väl självklart gå på denne?!? Det ska väl tilläggas att vi flyttade in den 30: november. Alltså inte så länge sedan...

/Johan

Bluff>Nu är detta offtopic för detta forumet men du skall få svar ändå...

Köparens undersökningsplikt är väldigt långtgående. Inget av det som du ovan räknar upp tror jag skulle gå igenom som dolda fel, speciellt inte om huset har några år på nacken.
Ersättning kan du troligen glömma helt om det inte står någon formulering i kontraktet om att du skall få ersättning för fel som upptäcks i efterhand och jag har mycket svårt att tänka mig att någon skriver ett sådant kontrakt.

Vad sa din besiktningsman om huset?

/Kent

Du bör inte "kontakta" säljaren för alla fel du hittar, utan endast i de fall som det hamnar under dolda fel och att du har gjort allt inom ramarna för din undersökningsplikt, men detta finns det spaltmeter om på forumet.
Om man ser att det finns spottar i taket skulle man kunna tänkas att det i undersökningsplikten ingår att fråga om de är 12V alt. 230V. Är det 12V så skulle då kompletteringsfrågan bli, var trafon sitter för utbyte. Lite långsökt med denna detaljnivå men som säljare kunde man hävda det då det inte finns standard för allt utan man tillåter olika lösningar.
Det är för lite pengar att bråka om och den fungerar just nu, så det är i denna mening inget fel. Däremot vill du bygga om med en dimmer. Fokusera på att lösa din dimmerdel genom att se om det finns andra lämpliga dimmers eller en smart lösning för en ny trafo.

Hej Bluff.

Jag tycker att det där med dolda fel är en viktig del av ett husköp, och jag tycker inte att det du beskriver kan klassas som det. Jag TYCKER att det vore en urholkning av begreppet.

Eftersom det är förhållandevis enkelt åtgärdat tycker jag att du ska vara glad åt det.

Edit: Sorry, såg inte det där om farstubron... Det känns som en annan femma...

Vad gäller farstubron så är det ju definitivt inget dolt fel, det borde inte varit några problem att upptäcka före köpet, du har ju upptäckt det nu.

Om säljaren har aktivt dolt felet, i syfte att dölja det så tror jag att det finns regler, kallas något i stil med "att han uppträtt svikligt" eller något sådant. Men det handlar om en helt annan diginitet av döljande. I det här fallet så har han ju målat inför försäljningen, du kommer aldrig att kunna bevisa att han han insett att träet var så murket att det inte borde målas, utan bytas ut. I hans ögon så har han gjort ett helt normalt underhåll av trappan. Eller rättare sagt, du kommer inte att kunna bevisa något annat.

Det finns alltid massor av rena fel, tveksamma lösningar, utföranden där man inte har samma smak som förre ägaren, dvs en fallande skala av saker man vill åtgärda på sitt hus. Att börja prata om dolda fel för varenda grej man hittar skapar bara en enorm irritation hos omgivningen och besvikelser för en själv. Det finns väldigt få saker som går att få ersättning för som dolda fel i ett hus.

Jag tror att du måste sätta dig ner och insé att nu är DU husägare. Det hus du har köpt är DITT ansvar nu.

Hej Moderator
Tycker att dina två sista meningar i ditt inlägg 09:03 är klockrena.
Mycket bra skrivet!

Mvh

Ulf

Besiktning av elen är något som normalt inte ingår i en vanlig husbesiktning. Man får beställa en sådan besiktning separat. Men det innebär naturligtvis inte att man slipper undersökningsplikt för elen om man inte gör elbesiktning. "Felet" med transformatorn (om det nu är ett fel) hade upptäckts vid en sådan besiktning.

De flesta gör väl knappast en elbesiktning om det inte finns särskilda skäl men det innebär ju också i praktiken att de accepterar elsystemet som det är med de eventuella fel och brister det har.

Den ruttna farstubron ska ha upptäckts vid en normal besiktning. Att sticka med kniv i alla trädetaljer utomhus är ett grundläggande moment vid husbesiktning.

Har fortsatt denna tråd i el-delen och helt missat den här tråden. Ska fylla i lite...

Jag vet att jag har undersökningsplik vid ett husköp, men jag tycker även att man inte kan dra undersökningspliken hur långt som helst.

När jag går på en visning så är man i huset på sin höjd i 30 min. Visningarna brukar ju vara mellan 45 min och 60 min. Hur ska jag kunna undersöka alla delar på 30 min? Eller ska jag säga åt mäklaren att säljaren får ta in på hotell pga att jag ska undersöka huset resten av dagen?

Dimmerproblemet får jag nog stryka ett streck över (även om jag tycker det är fel, när säljaren har gjort en felaktig installation).

Vad det gäller farstukvisten så tycker jag det är skamligt att man kan göra på det här sättet och sedan även klara sig undan. I så dåligt skick som takdelen av farstubron är så "måste" säljaren ha märkt att det inte stog helt rätt till. Att han sedan målar över det har jag en viss förståelse för. Han vill ju att det ska vara snyggt vid en visning, men då tycker jag även att han dolt ett fel med mening.

Det är inte ofta jag går runt med en kniv i ficken, eller en skruvmejsel för den delen. Ska det verkligen ligga på mig att provsticka i material?

Hur tror ni en säljare skulle reagera om han kommer hem efter att det varit visning på hans objekt och varenda trädetalj på hela huset har knivmärken i sig. Varnenda planka i fasaden. Varenda fönsterkarm och självklart fönsterbåge. Att det är borrade hål i alla golv för att jag varit där och uppmätt fuktigheten i golvet. Att jag knackat ner en kakelplatta på varenda kaklad vägg för att se att tätskiktet är ok osv osv...

Enligt besiktningen så är huset i bra skick. Inget nämndes om farstukvisten över huvud taget.

Blir bara så irriterad över att man ska få dölja saker och sedan komma undan med det...

/Johan

Men om nu besiktningsmannen inte har anmärkt något på den ruttna farstun så är det väl lämpligt att du ringer upp denne och hör varför han/hon inte kollar upp den nogrannare. Håller helt med om att en helrutten farstu med ny färg på borde upptäckas av besiktningsmannen.

I praktiken får du dra saker och ting _väldigt_ långt för att få igenom det som ett dolt fel. Orkar du börja dra i ersättning hit och dit ska du kontakta din besiktningsman.

Bluff skrev:
H
Det är inte ofta jag går runt med en kniv i ficken, eller en skruvmejsel för den delen. Ska det verkligen ligga på mig att provsticka i material?
Senast idag var jag på husvisning med en kompis för att ge lite input på huset de spanar på. Givetvis tar man med sig fällkniv och FICKLAMPA! Det ligger liksom helt på dig att spana in kåken ordentligt... Tyvärr är det så att oavsett om du köper ett nytt eller gammalt hus så är det just ett hus du köper. Med ett hus kommer massa egenheter och småfix som man inte kommer undan, vill du slippa får du flytta till lägenhet.

Bluff>Nej, man plockar inte ner nån kakelplatta för att kolla på tätskiktet utan man frågar säljaren hur det ligger till med tätskikt och om man misstänker något så tar man med det som klausuler i kontraktet _innan_ man skriver på. Det är inte helt fel att lyfta på locket till golvbrunnen och se hur tätskiktet ser ut där.

Rörande t ex rötskador etc så om man misstänker något så tar man en noggrann kontroll av det vid besiktningen.

Rörande elen så gör jag en okulärbesiktning och lyfter på några doslock för att en hum om statusen på anläggningen, man ser rätt snabbt ungefär hur mycket som kan behöva åtgärdas.

Skilj på visning och besiktning, visningen är för att se om man överhuvudtaget är intresserad och besiktningen för att finna eventuella fel som kan påverka affären. Självklart kan man inte gå över alla delar av huset på en visning utan det är därför man besiktigar huset med, detta oavsett om säljaren redan har gjort en säljarbesiktning eller ej, alla brukar nämligen missa något.

Kniv och ficklampa är ett måste om man skall undersöka ett hus, själv har jag även lite mejslar och arbetskläder så att jag kan öppna doslock eller fastskruvade luckor till t ex kattvindar och gå in där. Likaså går jag även upp på taket och kontrollerar lite där.

Att ett hus benämns som i bra skick är ingen garanti för att det inte finns några fel, utan det är en subjektiv bedömning av husets skick i förhållande till dess ålder. Kan man inte själv bedöma vad som kommer att behöva göras så bör man anlita någon sakkunnig.

/Kent

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.