jag har fått en duktigt problem här nu. hålen i taket är 65mm. och hålet till de spottar jag har här nu ska vara 60mm. hur kan jag fixa detta på smidiaste sättet? blir så trött nu =(

Köp nya spottar

inte lätt att hitta med rätt ipklass och luftspalten bakom =(
behöver ip44 och det är 40mm mellan gipsskivorna i taket

Vänd dig till en smidesverkstad som kan göra någon typ av täck-ring/adapter-ring

/Johan

Bluff skrev:
Vänd dig till en smidesverkstad som kan göra någon typ av täck-ring/adapter-ring

/Johan
ha ha, det var ju en klockren kommentar, säkert billigt att låta en smed fixa en täckring..

:)

Sätt ett nytt tak

Hur mycket gäller det då? glappar dom bara i hålet eller trillar dom igenom? glappar dom bara kan du ju sättlimma fast dom.

de trilla genom. funderar på om det skulle gå o spackla i ringen så man minskar hålet på så vis.

jazon skrev:
inte lätt att hitta med rätt ipklass och luftspalten bakom =(
behöver ip44 och det är 40mm mellan gipsskivorna i taket

Har du klätt ner taket med ytterliggare gips och på så vis fått en skillnad på 40 mm och tänkt montera spotten i detta utrymme?

Antar att det är 12 Volts spottar du söker då det krävs att man sätter "burkar" vid montering av 230 Volts spottar.

Var på ett bygge för ett par år sedan, Elektrikern hade monterat plåtburkar till spottar. Snickaren kom och klädde taket med panel och skulle vara lite "hjälpsam" så han tog helt enkelt och gjorde hål för alla burkarna vilket resulterade i att det blev hål med en diameter på 200-250 mm.

En fullösning kan ju vara att bara vira några varv tejp runt spotten så att den sitter bättre i hålet. OK, medger att det känns lite pensinärslösning men vad sjutton. Har du otur kommer klistret i tejpen bli så varmt att tejpen glider och spotten trillar ner men det är värt ett försök kanske? Är du orolig för värmen kan du ju ta aluminiumtejp, dock antar jag att det spelar mindre roll då spotten förmodligen är godkänd att sätta i träpanel.

En annan fundering, det är inte Hide-a-lites 20W möbelspottar (typ 1202 eller vad de nu heter)? Om det är det så är där faktiskt försänkta skruvhål i den svarta plastflänsen som täcks av ytterringen som glaset sitter i. De hålen går kanske i så fall att använda? Tänker mig kanske en liten liten skruv snett in i gipsen eller att du lägger en tunn bit MDF eller liknande "tvärs över" hålet på ovansidan gipset och sedan drar en lång skruv i hålet upp i MDF-biten. Blev lite klyddigt att förklara det sista men jag kan förtydliga om jag var oklar ;)

orkade inte läsa om det var gips tak men men

trä in en lite längre träbit (tunn) som du skruvar bortanför hålet sedan så skär du till en gips bit som passar i det förstora hålet och limar dit den med tex ett sättlim som inte är värmekänsligt, sedan är det bara att borra ett nytt hål igenom den limade gips och träbiten

/chali

Har gjort samma misstag, men använde då doslock som jag modifierade och det sitter där fortfarande efter 6-7år. Visst man ser ytterkanten på doslock då det är runt 85mm men i vårt fall sitter det inte i ett stort plant tak utan som spottar under en nedfälld del av taket.

Om du vill kan jag bistå med hjälp att göra täckplattor i plast som du monterar i taket. Skär dessa med laser så det blir rena och snygga skär. Har själv gjort plattor när jag monterar spottar i rotdosor.

Hör av dig om du behöver hjälp.

Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.