Kontaktade Illigo och fick svar idag.
Det skall tydligen vara godkänt med vanlig gips bakom deras system,även med de nya reglerna.
Anledningen är att man inte tillför någon fukt när man kaklar.Keramiken sätts upp på den självhäftande duken.Det är detta som är patenterat och gör tydligen att deras system är det ända godkända om man vill använda vanlig gips.

Verkar onäkligen vara en intressant lösning.

//kpeson
 
kpeson skrev:
Kontaktade Illigo och fick svar idag.
Det skall tydligen vara godkänt med vanlig gips bakom deras system,även med de nya reglerna.
Godkänt enligt vem? Enligt Illigo? Även efter 1/7?

Branschreglerna kan knappast misstolkas... "BBV:s krav att kartongklädda gipsskivor inte skall användas i våtrum träder i kraft den 1 juli 2008."
 
De menar att systemet är "typgodkänt av SITAC" vad nu det innebär,samt att Länsförsäkringer har godkänt deras system.
Det gäller altså att se till att ha Länsförsäkringar om systemet inte funkar ;-)

//kpeson
 
Att systemet är godkänt enligt SITAC och Länsförsäkringar(?!!!) är väl inte liktydigt med att det är godkänt att använda gips i våtrum?
 
Vet ej
Illigo är med som godkända system i bilaga C på BKRs hem sida,och Illigo håvdar att det är godkänt med kartong gips bakom deras system.

Får väll kontakta BKR och se vad de säger...

//kpeson
 
K
kpeson skrev:
Kontaktade Illigo och fick svar idag.
Det skall tydligen vara godkänt med vanlig gips bakom deras system,även med de nya reglerna.
Anledningen är att man inte tillför någon fukt när man kaklar.Keramiken sätts upp på den självhäftande duken.Det är detta som är patenterat och gör tydligen att deras system är det ända godkända om man vill använda vanlig gips.

Verkar onäkligen vara en intressant lösning.

//kpeson
Nja... jag tycker det låter lite oseriöst med tanke på svaren. Jag framför lite synpunkter här:

"Det skall tydligen vara godkänt med vanlig gips bakom deras system,även med de nya reglerna."

Jaha?, men det är ju allas system eftersom inte vanlig gips är förbjudet.

"Anledningen är att man inte tillför någon fukt när man kaklar"

Det är inte ev. tillförd fukt från montage som är faran. I så fall skulle det vara "tokfarligt" att kakla ex. ett kök utan tätskikt.

"Keramiken sätts upp på den självhäftande duken.Det är detta som är patenterat och gör tydligen att deras system är det ända godkända om man vill använda vanlig gips."

Ja, att plattorna sätts på självhäftande duk är patenterat. PUNKT. Resten av meningen, "och gör tydligen att deras system är det ända godkända om man vill använda vanlig gips" kan man stryka eftersom den är totalt osann och rent ut sagt pinsam om den kommer ifrån tillverkaren själv.
 
Har fått lite mer info från BKR och Illigo

Illigo är godkänt av BKR men man får ej använda gips bakom efter 1/7-08,man måste också sätta upp keramiken med fix.

Detta förtar ju lite iden med hela systemet.Jag tror egentligen att systemet fungerar och det verkar relativt lätt och smidigt att använda, men om inte BKR godkänner vågar man väll inte använda det.

Det finns ju andra duk "Matt system" typ Forbo Onyx som man kan sätta keramik på och samtidigt använda kartonggips bakom,och detta skall vara godkänt enligt GVK.

Om man skall göra jobbet fackmannamässigt skall man väll följa BKR eller GVK??

Det viktiga är väll att systemen fungerar och att försäkrings bolagen godkänner systemen.Och att det är rätt utfört enligt anvisningar för systemet.

Känns just nu som att det kommer att bli en Tät plastmatta i mitt nya badrum,tror inte jag blir lyckligare av keramik egentligen ;-)

//kpeson
 
en snabb fråga bara: vad ska man ha på väggarna om man inte får ha gips? spåntade trä plankor eller minerit skiva eller osb skiva? Förlåt en okunnig men jag ligger i start groparna för att bygga ett helt nytt våt rum och kollar runt lite. Illigo verkar ligga bra till men jag vet ej vad det kostar, har skickat förfrågan på deras hemsida. Ser smidigt ut på filmen! //Jocke
 
Det finns en mängd olika skivor som är framtagna för att användas i våtrum under keramik.
Trä som råspont ply OSB får inte heller användas bakom skivorna.
Alla dessa skivor är svindyra tunga och tråkiga att jobba med.Läste en artikel i GP hur hantverkarna hostar blod efter att ha hanterat de nya materialen.

Sätter man matta på väggen är det tydligen tillräckligt tätt för att kartonggips får användas bakom,men så fort man skall ha keramik verkar det kört.Snacka om rörig bransch.Tycker att Illigo systemet verkar vara lika tätt som våtrumsmatta,men är alltså ej godkänt att använda med gips bakom och utan fix....Tråkigt :(

Läs den klistrade tråden så får du bra info om vad som gäller.

//kpeson
 
Var på GVK kurs idag för certifiering för tätskickt keramik. Snacket om att kartonggips inte är godkänt är inte rätt. Det är BKR som säger det, GVK säger att man kan ha kartonggips och golv & väggmatta som tätskickt. Tarkett har en ny matta avsedd för ändamålet, Tarko Dry Floor/Wall. Finns ingen anledning att läggaut massa pengar på en dyr skiva bara för att BKR säger det. Trots allt så är ju keramikhandeln och bygghandlarna en stor del av BKR. Klart att dom inte vill tappa försäljningen av primer, tätskickt, remsor m.m. Jag har en full smetad pärm med dokumentation om någon undrar över något. Läs även hemsidan http://www.gvk.se/hem/nyheter.asp?art_cat=74
Mycket nyttig läsning som kan spara mång sköna kronor.
 
Intressant

Frågade Illigo varför de inte fanns på GVKs lista,det borde ju vara rimligt,om deras duk är så tät som de påstår.
Men de (Illigo) tillhör kakelföreningen var deras svar.Man är tydligen noga med tillhörigheten i våtrumsbranscen.

Hittar inte så mycket info om Tarketts Tarko ,verkar inte finnas något på hem sidan.Hur funkar det .Limmas det upp som en vanlig våtrumsmatta?

Vad kommer du ssjöstrom att använda efter att ha gått GVK kursen?

//kpeson
 
Såklat att jag kommer att använda GVKs regler när jag startar bygget av mitt hus i maj. Eftersom att till och med Myresjö själva har satt som krav att vi som montörer av keramik i deras hus ska tillämpa GVKs regler så är valet självklart. Dock tror jag själv mer på GVKs regler än att kring gå problemet med för dåliga tätskickt genom att byta under konstruktionen. Har scannat in lite dokument från GVK samt produktblad på Tarko Dry. Inte världens bästa upplösning men hoppas att jag fixar till det snart. http://www.sjostrom.be/GVK.html
 
ssjostrom skrev:
Dock tror jag själv mer på GVKs regler än att kring gå problemet med för dåliga tätskickt genom att byta under konstruktionen.
Dåliga tätskikt är inte problemet. Problemet är dåliga hantverkare och hemmapulare som inte kan göra rätt.
 
ssjostrom skrev:
Var på GVK kurs idag för certifiering för tätskickt keramik. Snacket om att kartonggips inte är godkänt är inte rätt. Det är BKR som säger det, GVK säger att man kan ha kartonggips och golv & väggmatta som tätskickt.
Det är KAF (Kakelföreningen) och PER (Plattsättningsentreprenörers Riksförening) som står bakom BKR, och deras regler är branschpraxis när det gäller keramik i våtrum.
Varken BVV eller GVK är något som måste följas, det är bara rekommendationer.

Frågan är bara vem man vill vara till lags? Är svaret sitt försäkringsbolag, så bör man rätta sig efter BBV.
 
Sant som du skriver, men även BKR kan bara rekomendera, inte lagstifta något. Det är Boverkets Bygg Regler (BBR)som måste efterföljas. Där står: 6.533 Utrymmen med krav på vattentäta eller vattenavvisande skickt
Golv och väggar som kommer att utsättas för vattenspolning, vattenspill eller utläckande vatten skall ha ett vattentätt skickt som förhindrar fukt att komma i kontakt med byggnadsdelar och utrymmen som inte tål fukt. Vattentäta skickt skall vara beständiga mot alkalitet från betong och bruk, vatten, temperaturvariationer och rörelser i underlaget samt ha tillräckligt stort ånggenomgångsmotstånd. Vattentäta skickt skall även tåla vibrationer från normal utrustning i utrymmet. Fogar, anslutningar, infästningar och genomföringar i vattentäta skickt skall vara vattentäta. (BFS 2006:12).
Här finns en intressant detalj "Vattentäta skickt skall vara beständiga mot alkalitet". Mattor som är godkända bakom kakel/klinkers är testade genom att sänkas ner i 80 grader PH13 i 28dagar och där efter drag testas. Materialet får inte gå sönder förän efter 30% uttöjning. Sådana prov finns inte för vätskbaserade tätskickt.
En annan detalj är att BBR har i allmäna råd skrivit "Ånggenomgångsmotståndet hos vattentäta skickt bör vara större än 1*1.000.000 s/m (1,35*100.000.000.000 kvm*s*Pa/kg) om man inte vid fuktsäkerhetsprojektering påvisatattannat ångenomgångsmotstånd kan användas".
Vad gäller plast mattor så har man ett ånggenomgångsmotsåtnd på ca 2.00.0000, villket altså innebär det dubbla motför kraven och 500.000 över rekomendationerna för att vara helt säker.
Så summan av kontentan blir i mina ögon. Varför byta skivor när det finns produkter som klarar kraven med råge. Sedan finns en arbetsmiljö aspekt i det hela. Dom flesta av dom nya skivorna dammar något kopiöst vid kapning, har någon tänkt på hälso konsekvensen av det hela. Känns som det nya systemet kostar mer än det smakar. Jag kommer att köra gips och plastmatta i mitt hus i allafall tills det kommer ett krav från BBR på annat.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.