Medlem
· Västra Götaland
· 190 inlägg
Telwin som märke är helt okej, dom gör även tyngre industrimaskiner så det är inget skräp. Maskinen är väl också bra för de pengarna, inte så hög intermittens men den räcker till upp till 2,5mm elektroder.
Telwin görs i Italien och det har tidigare (innan kinarejset började) ansetts vara lågprislandet när det gäller svetsmaskiner, men numera är deras maskiner rent allmänt mycket bra.
Telwin görs i Italien och det har tidigare (innan kinarejset började) ansetts vara lågprislandet när det gäller svetsmaskiner, men numera är deras maskiner rent allmänt mycket bra.
En svetstransformator är just vad det låter, en transformator, den avger växelström (AC) med hög strömstyrka och relativt låg spänning.
Sätter man en rejäl likriktare efter transformatorn får man en svetslikriktare som avger likström (DC).
I en invertersvets har man ersatt transformatorn i svetslikriktaren med en switchad nätdel.
Kan flika in att jag själv har en TELWIN 144 och tycker den är rätt ok, men kanske lite klen. Har svetsat mycket 2,5or OK48 och en del rostfritt, 1,5or, 2or och 2,5or. 3,2or är väl tunga för denna svets, i allafall OK48.
Går någon i funderingar att köpa denna så rekommenderar jag storebror som bara kostar 500:- extra. Den har 160A max och lite bättre intermittens, fortfarande enfas.
Sätter man en rejäl likriktare efter transformatorn får man en svetslikriktare som avger likström (DC).
I en invertersvets har man ersatt transformatorn i svetslikriktaren med en switchad nätdel.
Kan flika in att jag själv har en TELWIN 144 och tycker den är rätt ok, men kanske lite klen. Har svetsat mycket 2,5or OK48 och en del rostfritt, 1,5or, 2or och 2,5or. 3,2or är väl tunga för denna svets, i allafall OK48.
Går någon i funderingar att köpa denna så rekommenderar jag storebror som bara kostar 500:- extra. Den har 160A max och lite bättre intermittens, fortfarande enfas.
satt och letade lite efter en svets till mig själv. Då det ska vara min första svets och meningen att jag ska använda den för att lära mig att svetsa har jag inga jättestora krav. Dock vill jag inte ha någon skitsvets från kina eller liknande.
Denna dök upp när jag letade och är det någon som har provat en sådan och vet om det är något att ha som nybörjarsvets?
Pinnsvets AGA Viking 105
Tacksam för snabba svar!
/Tobias
Denna dök upp när jag letade och är det någon som har provat en sådan och vet om det är något att ha som nybörjarsvets?
Pinnsvets AGA Viking 105
Tacksam för snabba svar!
/Tobias
bara 3 inställningar för strömstyrka tycker jag är för lite. du måste int tvunget har en steglös, men fler steg än 3 krävs.Blomman16 skrev:satt och letade lite efter en svets till mig själv. Då det ska vara min första svets och meningen att jag ska använda den för att lära mig att svetsa har jag inga jättestora krav. Dock vill jag inte ha någon skitsvets från kina eller liknande.
Pinnsvets AGA Viking 105
Tacksam för snabba svar!
/Tobias
Har kollat lite på begagnad en Kemppi Mineka 130. Många rekommendarar ju att köpa en begagnad t.ex. Kemppi istället för att köpa någon billig svets på t.ex. Biltema.
Funderar lite på denna då den passar min plånbok ganska bra:
Kemppi Mineka 130
Någon som kan skriva något om denna sveta? Bra eller dålig?
Såg ut som den hade steglös strömstyrka.
Men det såg inte ut som att man såg amperetalet utan bara vilken diamter på elektroden som passar för styrkan.
Fungerar det bra ändå eller hur vet man att man får rätt om man vil svetsa på ett visst amperetal?
Tack på förhand!
Mvh
Tobias
Funderar lite på denna då den passar min plånbok ganska bra:
Kemppi Mineka 130
Någon som kan skriva något om denna sveta? Bra eller dålig?
Såg ut som den hade steglös strömstyrka.
Men det såg inte ut som att man såg amperetalet utan bara vilken diamter på elektroden som passar för styrkan.
Fungerar det bra ändå eller hur vet man att man får rätt om man vil svetsa på ett visst amperetal?
Tack på förhand!
Mvh
Tobias
Jag skulle satsa på en likriktare.. det där såg ut som enbart en transformator (annars har man plus och minusuttag och det går att byta plats på kablarna). Annars en ok storlek som är släpbar och troligen klarar 3,2 elektroder rätt hyggligt.
Edit... det kan vara en likriktare, men jag skulle kolla upp det vi ev köp och dra öronen åt mig om så inte är fallet.
Edit... det kan vara en likriktare, men jag skulle kolla upp det vi ev köp och dra öronen åt mig om så inte är fallet.
Svetsa med en vanlig pinnsvets och 4800 eller motsvarande så håller det.
Viktigt är att du sprutar hela kalaset med grundfärg typ röd industrigrund nogrannt. Sen målar med valfri gråfärg (går eventuellt att byta kulör ) Om du planerar att köra efter saltade vägar är det grymt bra om du sprutar in hålrumsvätska i konstruktionen, duger med spillolja också men räcker då inte lika länge. Gör du inte detta kommer rampen rosta väck och den spricker inom en snart framtid då rosten har en förmåga att hitta de svagaste ställena.
Viktigt är att du sprutar hela kalaset med grundfärg typ röd industrigrund nogrannt. Sen målar med valfri gråfärg (går eventuellt att byta kulör ) Om du planerar att köra efter saltade vägar är det grymt bra om du sprutar in hålrumsvätska i konstruktionen, duger med spillolja också men räcker då inte lika länge. Gör du inte detta kommer rampen rosta väck och den spricker inom en snart framtid då rosten har en förmåga att hitta de svagaste ställena.
Medlem
· Västra Götaland
· 190 inlägg
Det spelar inte så stor roll om den inte kan visa amperetal exakt, det är bara mycket dyrare svetsar som gör det. Det vanligaste är en skala från 0-130 eller dylikt, men den är så grov så det spelar inte så stor roll. Funkar bra om det står elektroddiameter med, bara man kan finjustera lite. Man får öva lite och justera efter hur tjockt material det är o.s.v
Det är lite svårt att se bå bilden men svetsen ser ut att vara steglös och det är bra. Gamla transformatorsvetsar har ofta en stor vev som man reglerar effekten med och det är mindre bra, så jag tycker denna ser okej ut om den är steglös, isåfall är det förmodligen en tyristorstyrd maskin och det är det näst bästa efter inverter. Dock tycker jag det är lite dyrt för en sån svets, du borde kunna få en begagnad inverter på 140-150A för samma pris.
Det är lite svårt att se bå bilden men svetsen ser ut att vara steglös och det är bra. Gamla transformatorsvetsar har ofta en stor vev som man reglerar effekten med och det är mindre bra, så jag tycker denna ser okej ut om den är steglös, isåfall är det förmodligen en tyristorstyrd maskin och det är det näst bästa efter inverter. Dock tycker jag det är lite dyrt för en sån svets, du borde kunna få en begagnad inverter på 140-150A för samma pris.
Om du är nybörjare och är ute efter att lära dig svetsa lite allt möjligt "för husbehov" rekommenderar jag dig att köpa en enkel MIG-svets (med gas). Det är MYCKET lättare att lyckas som nybörjare med MIG-en, speciellt om du svetsar i relativt tunnt material. Med en MIG kan du efter kort tid laga rosthål i bilplåt, något som är nästintill omöjligt med en pinnsvets (för en amatör i varje fall). MIG-svetsning med flussfylld tråd ser jag som en dålig nödlösning. Inte nog med att det är omöjligt att få snyggt, tråden är dyr som knark!
Något som skulle underlätta betydligt vid ditt rampbygge är "magnetvinklar" som håller samman fyrkantsören i rätt vinkel medan du svetsar. Kostar inte mycket på Biltema eller Jula.
Och ska du köpa en gastub till en MIG - köp begagnat (via t ex Blocket). Som hobbysvetsare klarar du dig gott med en 5-literstub. 20-liters tuberna kan man, såvitt jag vet, inte köpa loss utan de hyrs (annars är de förmodligen stulna...).
Innan du sätter svetsen i dina fyrkantsrör bör du testa på några skrotbitar, om inte annat för att ställa in svetsen rätt.
Lycka till med ditt rampprojekt!
Något som skulle underlätta betydligt vid ditt rampbygge är "magnetvinklar" som håller samman fyrkantsören i rätt vinkel medan du svetsar. Kostar inte mycket på Biltema eller Jula.
Och ska du köpa en gastub till en MIG - köp begagnat (via t ex Blocket). Som hobbysvetsare klarar du dig gott med en 5-literstub. 20-liters tuberna kan man, såvitt jag vet, inte köpa loss utan de hyrs (annars är de förmodligen stulna...).
Innan du sätter svetsen i dina fyrkantsrör bör du testa på några skrotbitar, om inte annat för att ställa in svetsen rätt.
Lycka till med ditt rampprojekt!
Ta det lite lugnt med magneter, ett kraftigt magnetfält gör det nästintill omöjligt att svetsa och om nån inte tror på detta så prova *ler* Tvingar är bättre eftersom ett magnetfält gör svetsningen till mycket svårare än vad det är.
Jag var skeptisk till om jag skulle skriva detta men kan säga att både jag och en professionell svetsare gick på exakt den blundern när vi gemensamt försökte få ihop en hållare till ett svarvstål, det gick inte att få något att fästa där. De bitarna hölls ihop med just en magnet!
Min granne löste det, utan magnet!
Det beror självklart på hur starkt magnetfältet är och på storleken på bitarna, där var det rundstål på 10 mm diameter som skulle svetsas ihop och med en rätt kraftig magnet som höll ihop bitanra men att magneter påverkar är det nog ingen tvekan om.
Efter detta så är jag inte det minsta förtjust i magneter alls i svetssammanhang. Det kan å andra sidan bero på att jag inte vet om det är jag som gör fel eller om det är något annat. Metallbearbetning är liksom inte riktigt min starkaste sida *S*
/Kent
Jag var skeptisk till om jag skulle skriva detta men kan säga att både jag och en professionell svetsare gick på exakt den blundern när vi gemensamt försökte få ihop en hållare till ett svarvstål, det gick inte att få något att fästa där. De bitarna hölls ihop med just en magnet!
Min granne löste det, utan magnet!
Det beror självklart på hur starkt magnetfältet är och på storleken på bitarna, där var det rundstål på 10 mm diameter som skulle svetsas ihop och med en rätt kraftig magnet som höll ihop bitanra men att magneter påverkar är det nog ingen tvekan om.
Efter detta så är jag inte det minsta förtjust i magneter alls i svetssammanhang. Det kan å andra sidan bero på att jag inte vet om det är jag som gör fel eller om det är något annat. Metallbearbetning är liksom inte riktigt min starkaste sida *S*
/Kent
En svetstransformator avger väl växelström och en inverter liksström?
Och på paketen till basiska står det att det skall användas likström och på dem rutila står det att bägge fungerar.
Går det då inte att använda basiska t.ex. OK 48.00 till en transformator?
/Tobias
Och på paketen till basiska står det att det skall användas likström och på dem rutila står det att bägge fungerar.
Går det då inte att använda basiska t.ex. OK 48.00 till en transformator?
/Tobias