56 627 läst · 59 svar
57k läst
59 svar
Billig kap- och geringssåg. Varför inte?
om du frågar min sambo dvs. Men när det skall göras något så är det ju så bra att vi köpte den maskinen eller det verktyget förut....andersmc skrev:
Men för att gå tillbaka till tråden.
Detta är så subjektivt och så många olika erfarenheter så man blir ju snurrig om man läser igenom hela tråden från början.
En billig kmaskin kan du kasta och köpa en ny om den pajar.
En dyr maskin håller längre och du slipper åka fram och tillbaka och köpa nya maskiner och bli frustrerad över det hela.
En billig maskin är kanske inte 100% korrekt i vinklar men det kan man ju efterjustera med annat verktyg.
En dyr maskin torde vara 100% korrekt, men en del gröna verka ju inte vara det, kufiskt.
En billig maskin har annan drivning och kan ge elaka kast som kan skada.
En dyr maskin har "slirsystem" som gör det säkrare och skaderisken misnkar.
lägg till det ni kommer på
Njae..jag har ett tillägg som är ett ganska starkt argument för mig, men kanske svagare eller helt irrelevant för andra. Jag gillar helt enkelt känslan av att använda riktigt bra verktyg. För mig som glad amatör, och student, är det ur ekonomisk synvinkel högst idiotiskt att köpa en festool sänksåg. Men så tar jag fram den, lägger ut skenan, kör och helt plötsligt upptäcker jag varför jag köpte den.coss skrev:om du frågar min sambo dvs. Men när det skall göras något så är det ju så bra att vi köpte den maskinen eller det verktyget förut....
Men för att gå tillbaka till tråden.
Detta är så subjektivt och så många olika erfarenheter så man blir ju snurrig om man läser igenom hela tråden från början.
En billig kmaskin kan du kasta och köpa en ny om den pajar.
En dyr maskin håller längre och du slipper åka fram och tillbaka och köpa nya maskiner och bli frustrerad över det hela.
En billig maskin är kanske inte 100% korrekt i vinklar men det kan man ju efterjustera med annat verktyg.
En dyr maskin torde vara 100% korrekt, men en del gröna verka ju inte vara det, kufiskt.
En billig maskin har annan drivning och kan ge elaka kast som kan skada.
En dyr maskin har "slirsystem" som gör det säkrare och skaderisken misnkar.
lägg till det ni kommer på
Då så, nu har man beställt en Makita LS0714L från england istället. Allt som allt gick det på 371 pund. Vid dagens kurs blir det ca 4500 kr. Har läst runt lite och Boschen (10SD) verkar bra, men tung och svår att hitta billigt. Då vad det ju bara att välja mellan GCM 8 S och Makitan, som tur var hade www.lawson-his.co.uk Makitan på rea
Titta på http://www.smartson.se/test/hushall/kapa-latt-och-ratt.htm ifall ni vill läsa ett test på olika sågar i diff klasser.
Titta på http://www.smartson.se/test/hushall/kapa-latt-och-ratt.htm ifall ni vill läsa ett test på olika sågar i diff klasser.
Appropå ljudet, så var rörmokaren inne och jobbade i en kåk jag äger och stod med ryggen till när jag drog igång min blå Bosch GCM 10 S som stod lite avsides i ett hörn. Utan at vända sig om sa han "jag hör att du köpt en dyr såg.."
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 569 inlägg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5 569 inlägg
köpte en, men sliden verkar lite konstig, om man trycker vertikalt neråt väldigt lite = ingenting, så hoppar den liksom lite upp och ner som typ skenskarvar, när jag drar den åt mig, drar jag vertikalt uppåt så löper det fint som sjutton, nån som har en sån och kan kommentera?
Styrkt av alla kloka inlägg i tråden kommer här en ny frågeställning på temat kap & geringssåg:
Jag såg två maskiner där den ena var på 1800 W och den andra på 2000 W. Klingans mått var 210/30 mm respektive 254/25,4 mm.
* 2000 eller 1800 watt - vad innebär det i praktiken? Spelar skillnaden någon roll? Hur då?
* 210/30 mm respektive 254/25,4 mm. Vad menas? Vad är att föredra? Jag gissar att det handlar om klingans diameter och tändernas storlek, men återigen - vad innebär det i praktiken?
Jag såg två maskiner där den ena var på 1800 W och den andra på 2000 W. Klingans mått var 210/30 mm respektive 254/25,4 mm.
* 2000 eller 1800 watt - vad innebär det i praktiken? Spelar skillnaden någon roll? Hur då?
* 210/30 mm respektive 254/25,4 mm. Vad menas? Vad är att föredra? Jag gissar att det handlar om klingans diameter och tändernas storlek, men återigen - vad innebär det i praktiken?
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 569 inlägg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5 569 inlägg
Det här med 1800 eller 2000W är ineffekten, egentligen är det intressanta uteffekten, det är ganska olika hur effektiv motorn är, så skiljer det inte mer än 200W så kan nog den 'svagare' i verkligheten vara den kraftigaste...
W har redan snailman svarat bra på.Tappet skrev:Styrkt av alla kloka inlägg i tråden kommer här en ny frågeställning på temat kap & geringssåg:
Jag såg två maskiner där den ena var på 1800 W och den andra på 2000 W. Klingans mått var 210/30 mm respektive 254/25,4 mm.
* 2000 eller 1800 watt - vad innebär det i praktiken? Spelar skillnaden någon roll? Hur då?
* 210/30 mm respektive 254/25,4 mm. Vad menas? Vad är att föredra? Jag gissar att det handlar om klingans diameter och tändernas storlek, men återigen - vad innebär det i praktiken?
* 210/30 mm respektive 254/25,4 mm. Vad menas?
Diameter på klingan resp monteringshålet.
Med större diameter på klarar sågen (normalt sett iaf) kapa större träbitar. Men det är ingen självklarhet att största klingan och kapförmgågan = bäst. Man bör nog först ställa sig frågan vad man egentligen behöver. Jag misstänker att de flesta klarar sig med 45mm högt och 220mm brett i mer än 99% av sina kap, förutsatt att sågen klarar detta även med 45° lutning och/eller 45° ger.
Köper man större maskin än man behöver så lägger man onödiga pengar på kapacitet man inte behöver, får en tyngre och jobbigare såg att flytta omkring med och som tar mer plats när man förvarar den (inte helt oviktigt för gds:are).
Större diameter = dyrare klingor, med.
centrumhål = 25,4 = 1 tum ... hmmm, kolla så det finns bra utbud med klingor till detta centrumhål. Med 20mm eller 30mm centrumhål så har du iaf hur mycket som helst att välja på, både vad det gäller pris och modeller, men med 1tums hål vet jag inte hur marknaden ser ut. Helt ärligt så vet jag inte om det är något problem, men kolla det innan du slår till på en sån såg.
Vad det gäller tänder så är det lite av en djungel. Antal tänder, skärvinkel, tandning (trapetstandad, rak eller någon annan av otaliga varianter). Det finns en aktuell tråd just nu med en länk till en engelsk sida som tar upp lite av detta.
Jag brukar köra med en såg från clas ohlson. Den funkar superbra till nästan allt, men när det ska sågas t.ex. taklister duger den inte. Trycker man lite för hårt skevar klingan och det blir snett. Om man dessutom måste vinkla ämnet 45 grader på bordet är det också svårt att rita ett bra streck att gå efter. Jag har däremot inte köpt nån dyr skrytsåg utan kör finliret med en handgeringsåg och den ger absolut perfekta vinklar och fina snitt utan flisor. Det tar dessutom inte mycket längre tid att såga för hand jämfört med att använda en maskin på tunna snickerier.