28 036 läst · 12 svar
28k läst
12 svar
Gjutform
Jag har gjutit sula på berg och sedan murat med leca för att få till en krypgrund till ett utbygge.
Det var ett h***ete kan jag säga, men det blev bra. Berget var ganska ojämt och med en höjdskillnad på ca80 cm mellan högsta och lägsta punkt. Kanske finns det enklare sätt, men så här gjorde jag i stora drag:
1. Mät in grunden med snören mellan stolpar som man placerar en bit utanför det tänkta utbygget. Loda ner till berget och gör markeringar vart sulan ska vara.
2. Bulta fast 2x5tum reglar i berget med expander på in och utsida om sulan. Tänk på att lägga till bredden för formplyfa, eller snikvarianten OSB. Reglarna får göras i kortare längder som anpassas efter hur berget går upp och ner. Reglarna behöver inte följa berget perfekt utan kan gå en decimeter från berget på vissa ställen. Reglarna bör iallafall nudda berget varje 1 till 1.5 meter så att man kan fästa expander.
I detta läge passar man också på att borra hål i berget för dubb. Jag slog i bitar av vanligt armeringsjärn, men jag tror att man nu för tiden egentligen ska ha dubb i rostfritt.
3. Om du har lika stora höjdskillnader som jag hade får du gjuta sulan i olika etage (trappsteg) för att slippa gjuta så mycket. Anpassa trappstegens längd och höjd så att de passar med längd och höjd på lecablocken. Spika fast stående reglar och en överliggare i nivå med sulans färdiga yta. På vissa ställen blir sulan låg (1decimeter) och där behöver formen inte stagas. På de ställen formen blir 30-50cm måste den stagas. Jag gjorde så att jag bara slog på en bräda mellan in och utsida ovanpå formen vilket gjorde det tillräckligt stadigt för mig. Om man har längre sträckor med stor höjd måste man nog staga på konventionellt sätt
med snedsträvor på utsidan.
4. Ställ ner en bit formplyfa på berget mot reglarna. Följ bergets form med t.ex. en brädstump och markera på plyfan med en penna. Såga ut konturen med sticksåg och prova mot berget. Markera överkanten på formen och såga av. Skruva fast plyfan i reglarna och vips så har gjort ialla fall ett par meter av formen.
Jag använde för övrigt OSB istället för formplyfa och det gick bra på de ställen formen var låg. Där den var hög och jag dessutom satt lite för glest med stående reglar kunde man efter gjutningen se att OSB'n mjuknat av fukten och buktade ut. För mig spelade det ingen roll det var ändå inte på ett synligt ställe.
5. Jag blandade betong i vanlig betongblandare vilket gick bra, men det var tungt arbete att både skyffla grus, köra skottkärra full med betong och sedan stöta betongen för hand. Jag använde ett spett eller ett kvastskaft till att stöta betongen istället för vibrator. Det funkade bra förutom på ett ställe där jag gjutit in den gamla husgrunden och det blev 10cm smalt och 80cm djupt. Där kunde man se luftfickor på vissa ställen där betongen inte flutit ut mot formen.
6. Tänk på att du kanske måste mura en stödvägg om den fria längen på muren är lång. Då måste du även göra sula för den biten.
Lycka till
/Dymlingen
Det var ett h***ete kan jag säga, men det blev bra. Berget var ganska ojämt och med en höjdskillnad på ca80 cm mellan högsta och lägsta punkt. Kanske finns det enklare sätt, men så här gjorde jag i stora drag:
1. Mät in grunden med snören mellan stolpar som man placerar en bit utanför det tänkta utbygget. Loda ner till berget och gör markeringar vart sulan ska vara.
2. Bulta fast 2x5tum reglar i berget med expander på in och utsida om sulan. Tänk på att lägga till bredden för formplyfa, eller snikvarianten OSB. Reglarna får göras i kortare längder som anpassas efter hur berget går upp och ner. Reglarna behöver inte följa berget perfekt utan kan gå en decimeter från berget på vissa ställen. Reglarna bör iallafall nudda berget varje 1 till 1.5 meter så att man kan fästa expander.
I detta läge passar man också på att borra hål i berget för dubb. Jag slog i bitar av vanligt armeringsjärn, men jag tror att man nu för tiden egentligen ska ha dubb i rostfritt.
3. Om du har lika stora höjdskillnader som jag hade får du gjuta sulan i olika etage (trappsteg) för att slippa gjuta så mycket. Anpassa trappstegens längd och höjd så att de passar med längd och höjd på lecablocken. Spika fast stående reglar och en överliggare i nivå med sulans färdiga yta. På vissa ställen blir sulan låg (1decimeter) och där behöver formen inte stagas. På de ställen formen blir 30-50cm måste den stagas. Jag gjorde så att jag bara slog på en bräda mellan in och utsida ovanpå formen vilket gjorde det tillräckligt stadigt för mig. Om man har längre sträckor med stor höjd måste man nog staga på konventionellt sätt
med snedsträvor på utsidan.
4. Ställ ner en bit formplyfa på berget mot reglarna. Följ bergets form med t.ex. en brädstump och markera på plyfan med en penna. Såga ut konturen med sticksåg och prova mot berget. Markera överkanten på formen och såga av. Skruva fast plyfan i reglarna och vips så har gjort ialla fall ett par meter av formen.
Jag använde för övrigt OSB istället för formplyfa och det gick bra på de ställen formen var låg. Där den var hög och jag dessutom satt lite för glest med stående reglar kunde man efter gjutningen se att OSB'n mjuknat av fukten och buktade ut. För mig spelade det ingen roll det var ändå inte på ett synligt ställe.
5. Jag blandade betong i vanlig betongblandare vilket gick bra, men det var tungt arbete att både skyffla grus, köra skottkärra full med betong och sedan stöta betongen för hand. Jag använde ett spett eller ett kvastskaft till att stöta betongen istället för vibrator. Det funkade bra förutom på ett ställe där jag gjutit in den gamla husgrunden och det blev 10cm smalt och 80cm djupt. Där kunde man se luftfickor på vissa ställen där betongen inte flutit ut mot formen.
6. Tänk på att du kanske måste mura en stödvägg om den fria längen på muren är lång. Då måste du även göra sula för den biten.
Lycka till
/Dymlingen
Här är en bild på vår gjutform direkt på berg. Vi körde med Formplyfa där det var slätt berg, och stående virke där det diffade mycket i höjd. Visst, det rinner ut lite betong här och där, men du kan ju täppa du alla håligheter med lite tjockare betong inann du slutligen fyller formen
En bild säger mer än tusen ord.
Formen är mycket lik den jag byggde förutom att jag gjorde fler trappsteg för att slippa gjuta så mycket. Om du ska beställa betong spelar det ju ingen roll och då skulle jag nog gjuta lite högre. Betong känns ju stabilare än lecablock.
Att ha lecablock under marknivå känns dessutom sämre än betong. Jag hade leca under marknivå och då gäller det att putsa utsidan lägga på platonmatta och ordentlig dränering och grus utanför. Annars finns det risk att grunden skadas av frostsprängning.
/Dymlingen
Formen är mycket lik den jag byggde förutom att jag gjorde fler trappsteg för att slippa gjuta så mycket. Om du ska beställa betong spelar det ju ingen roll och då skulle jag nog gjuta lite högre. Betong känns ju stabilare än lecablock.
Att ha lecablock under marknivå känns dessutom sämre än betong. Jag hade leca under marknivå och då gäller det att putsa utsidan lägga på platonmatta och ordentlig dränering och grus utanför. Annars finns det risk att grunden skadas av frostsprängning.
/Dymlingen
När jag läste Dymlingens inlägg kändes det nästan som han/hon varit med och byggt min form
En liten notis kan vara: Det tar mycket, mycket längre tid att resa formen än det tar att gjuta. Ett proffs reser kanske en form snabbt, men jag som är amatör fick fundera en hel del.
En liten notis kan vara: Det tar mycket, mycket längre tid att resa formen än det tar att gjuta. Ett proffs reser kanske en form snabbt, men jag som är amatör fick fundera en hel del.
Lägg ner mycken tid på formen. Kalvar den under gjutningen är man inte så stöddig. Det finns byggbeskrivningsböcker från Liber på hur man bygger gjutform. Jag har inte gjort HELT enligt skolboken. Ytterhörnen ska man vara noggrann med så de inte drar isär. Gjuter man lite höjder så blir det ett ordentligt tryck på formen längst ner - har jag lärt mej. När vi gjorde en grindstolpe sprack formen i ytterhörnen. Det var bara att hänga sej ner i formen och skopa ur betong. Tur att man hade tre skottkärror till förfogande.
Såhär ska alltså INTE en gjutform se ut:
Klent virke bl.a, men man lär sej oftast en del av sina egna misstag.
Såhär ska alltså INTE en gjutform se ut:
Klent virke bl.a, men man lär sej oftast en del av sina egna misstag.
En trekantslist i hörnen (insidan) hade klarat biffen, så hade kanske grindstolpen fått mjukare hörnFasting65 skrev:Lägg ner mycken tid på formen. Kalvar den under gjutningen är man inte så stöddig. Det finns byggbeskrivningsböcker från Liber på hur man bygger gjutform. Jag har inte gjort HELT enligt skolboken. Ytterhörnen ska man vara noggrann med så de inte drar isär. Gjuter man lite höjder så blir det ett ordentligt tryck på formen längst ner - har jag lärt mej. När vi gjorde en grindstolpe sprack formen i ytterhörnen. Det var bara att hänga sej ner i formen och skopa ur betong. Tur att man hade tre skottkärror till förfogande.
Såhär ska alltså INTE en gjutform se ut:
[bild]
Klent virke bl.a, men man lär sej oftast en del av sina egna misstag.
Dymlingens inlägg är bra och instruktivt. Men det är ett alldeles för omständigt sätt att göra det på.
Mät ut var du ska ha muren och bredda ut 10-15 cm på vardera sidan om den. Då har du lite marginal att jobba med.
Rensa ner till berg och spola av ytan. (Btg-en får inte fäste mot oren bergyta.)
Borra ner dymlingar (som egentligen inte är dymlingar, en dymling sätts i dilatationsfog och dubb sätts i berg) enligt Dymlingens beskrivning om lutningen är stor. (Det går bra att doppa vanligt armeringsjärn (fi 16-25 mm) i kallasfalt och sätta ner dem.)
Dra sen ut ett snöre längs muren i våg med överkant och ha detta som utgångspunkt för resten (eller använd en laser på stativ). Om du mäter ner till högsta höjd kan du forma rakt till den höjden i underkant. Under den blir det passning.
Kör du med skivor så sätter du överkant i våg (Det gör ingenting om skivorna sticker högre upp än överkant mur. Du kan göra en spikavvägning inne i formen att gjuta efter för att slippa förstöra skivor i onödan.) och ritar av bergets kontur i underkant på samma sätt som när man lägger sista brädan i ett parkettgolv mot vägg och sågar med sticksåg. På utsidan ska du ha stående reglar 2"x4" cc 400. Utanför dem dubbla liggande reglar 2"x4" på en tredjedel av höjden över botten p.b.s. Mellan de liggande reglarna spänner du formstag av 6 mm rundjärn med formlås (en bricka med kilformat spår, eller en bricka med runt hål och kil i påsvetsad U-bygel) om formen blir hög. (Du får borra genom skivorna.) Annars kalvar formen. Är den låg kan du nöja dig med att spika en bräda tvärs över mellan de stående reglarna. I botten fyller du till med jord mot skivorna. Det behövs inte många decimeter för att det ska bli tätt och stå emot trycket. (Alltså ingen fastbultad 2"x5"-regel som du sen ska ha besvär att plocka bort. Det är bara att riva formen och dra upp skivorna.)
Kör du med formbräder, ska de vara liggande och reglarna utanför dem stående 2"x4" med dubbla 2"x4" utanför dem på båda sidor (som ovan). Fortfarande är det enklast att forma det övre partiet först och passa det undre (med yxan). Även här bindare mellan de liggande reglarna om formen är hög, annars bindare mellan de stående i ök.
Trycket i en stående gjutform är störst en tredjedel över botten. Det kan ökas om det är en vibrostav inblandad i gjutningen. Det går t.o.m. att spränga en form, oavsett hur den är byggd, genom oskickligt hanterande av den. Därför är tredjedelshöjden avgörande för sättet att forma. Bindare genom formen på den höjden är då ett säkrare kort, än att bulta reglar i botten och dra ihop formen med bindare i överkant. Som tumregel gäller att form upp till en halvmeter i höjd klarar sig med tillfyllnad i botten och bindare i ök. Är det över 50 cm i höjd får man köra med dubbla liggande reglar på en tredjedel över botten och bindare genom mellan dem för att det inte ska kalva.
_______________
Byggaren
Mät ut var du ska ha muren och bredda ut 10-15 cm på vardera sidan om den. Då har du lite marginal att jobba med.
Rensa ner till berg och spola av ytan. (Btg-en får inte fäste mot oren bergyta.)
Borra ner dymlingar (som egentligen inte är dymlingar, en dymling sätts i dilatationsfog och dubb sätts i berg) enligt Dymlingens beskrivning om lutningen är stor. (Det går bra att doppa vanligt armeringsjärn (fi 16-25 mm) i kallasfalt och sätta ner dem.)
Dra sen ut ett snöre längs muren i våg med överkant och ha detta som utgångspunkt för resten (eller använd en laser på stativ). Om du mäter ner till högsta höjd kan du forma rakt till den höjden i underkant. Under den blir det passning.
Kör du med skivor så sätter du överkant i våg (Det gör ingenting om skivorna sticker högre upp än överkant mur. Du kan göra en spikavvägning inne i formen att gjuta efter för att slippa förstöra skivor i onödan.) och ritar av bergets kontur i underkant på samma sätt som när man lägger sista brädan i ett parkettgolv mot vägg och sågar med sticksåg. På utsidan ska du ha stående reglar 2"x4" cc 400. Utanför dem dubbla liggande reglar 2"x4" på en tredjedel av höjden över botten p.b.s. Mellan de liggande reglarna spänner du formstag av 6 mm rundjärn med formlås (en bricka med kilformat spår, eller en bricka med runt hål och kil i påsvetsad U-bygel) om formen blir hög. (Du får borra genom skivorna.) Annars kalvar formen. Är den låg kan du nöja dig med att spika en bräda tvärs över mellan de stående reglarna. I botten fyller du till med jord mot skivorna. Det behövs inte många decimeter för att det ska bli tätt och stå emot trycket. (Alltså ingen fastbultad 2"x5"-regel som du sen ska ha besvär att plocka bort. Det är bara att riva formen och dra upp skivorna.)
Kör du med formbräder, ska de vara liggande och reglarna utanför dem stående 2"x4" med dubbla 2"x4" utanför dem på båda sidor (som ovan). Fortfarande är det enklast att forma det övre partiet först och passa det undre (med yxan). Även här bindare mellan de liggande reglarna om formen är hög, annars bindare mellan de stående i ök.
Trycket i en stående gjutform är störst en tredjedel över botten. Det kan ökas om det är en vibrostav inblandad i gjutningen. Det går t.o.m. att spränga en form, oavsett hur den är byggd, genom oskickligt hanterande av den. Därför är tredjedelshöjden avgörande för sättet att forma. Bindare genom formen på den höjden är då ett säkrare kort, än att bulta reglar i botten och dra ihop formen med bindare i överkant. Som tumregel gäller att form upp till en halvmeter i höjd klarar sig med tillfyllnad i botten och bindare i ök. Är det över 50 cm i höjd får man köra med dubbla liggande reglar på en tredjedel över botten och bindare genom mellan dem för att det inte ska kalva.
_______________
Byggaren