13 449 läst · 19 svar
13k läst
19 svar
Isolera stenhus
Sida 1 av 2
Jag har en stuga på Öland (hemsidan finns under "andra som byggt"). Väggarna består av tegel som är cirka 30 cm tjocka +- 10 cm och utanpå det en puts. Nu undrar jag hur jag bör isolera väggarna? vissa anser att man ska isolera utan luftspalt, alltså pressa isoleringen mot väggen och vissa anser att man skall isolera med en luftspalt. Huset har torpargrund och nytt tak som inte ännu är islolerat. Vilket är bäst?
Mvh
Tomas
Mvh
Tomas
Eller om du vill fortsätta ha diffusionsöppet med t.ex.cellulosaisolering så finns några exempel här:
http://www.ekofiber.se/konstr.html
http://www.ekofiber.se/konstr.html
Det låter som min kompis korsvirkeshus några frågor längre ner. Han har i alla fall helt klart för sig att han ska ha en luftspalt på 5cm mellan isoleringen och ytterväggen. Han var därmot frågande om det skulle vara fuktspärr, men det har flera sagt att det inte sak vara.
Tack för alla svar, som ni märker finns det inget klockrent svar på frågan
Det som talar för en luftspalt är ju att fukten som vandrar genom ytterväggen hindras att tränga ända fram till plasten innan gipsskivan.
Det som talar emot är att cirkulationen i luftspalten kommer saknas då det inte blir drag underifrån som i en tex tegelfasads konstruktion. Hela ytterväggen kommer vara kall då ingen värme når ut vilket den borde göra om man trycker isoleringen mot väggen.
Stålreglar istället för trä kommer det i alla fall att bli.
Andra synpunkter?
Det som talar för en luftspalt är ju att fukten som vandrar genom ytterväggen hindras att tränga ända fram till plasten innan gipsskivan.
Det som talar emot är att cirkulationen i luftspalten kommer saknas då det inte blir drag underifrån som i en tex tegelfasads konstruktion. Hela ytterväggen kommer vara kall då ingen värme når ut vilket den borde göra om man trycker isoleringen mot väggen.
Stålreglar istället för trä kommer det i alla fall att bli.
Andra synpunkter?
Luftspalten kan vara 1cm, bara så att inte träreglen ligger direkt mot väggen.
Blir väggen fuktig så suger inte trädet upp det fuktiga lika lätt.
Varför skulle det läcka mer värme ut (vilket inte är bra ekonomiskt) om du tryckte isoleringen upp mot väggen ???
Om du ska ha en varm vägg ska du isolera utifrån, annars kan det nog kvitta hur du gör.
Blir väggen fuktig så suger inte trädet upp det fuktiga lika lätt.
Varför skulle det läcka mer värme ut (vilket inte är bra ekonomiskt) om du tryckte isoleringen upp mot väggen ???
Om du ska ha en varm vägg ska du isolera utifrån, annars kan det nog kvitta hur du gör.
Vi har dubbel tegelvägg på vårt hus, jag isolerar med 45mm (mineralull) på insidan och 50mm (cellplast) på utsidan.
Till saken hör då att huset totalrenoveras, fasaden behövs fixas, innerväggar behövs rätas upp, el dras om osv. så detta är den bästa läsningen för oss.
Tänk som så här
1. Behöver du snygga fasaden? =>isolera på utsidan
2. Har du rivit på insidan och kan på så sätt isolera innifrån? Gör gärna det, men tänk på att det tar plats (dvs boytan blir mindre) och stenväggen blir kall och du kan om du har otur få frostsprängningar.
3. Använd stålreglar om du har för mycket pengar och dessutom vill vara helsäker på att inte väggen ska bli fuktskadad. Jag tror iofs att de som får fuktproblem i väggarna oftast saknar fuktspärr.
Till saken hör då att huset totalrenoveras, fasaden behövs fixas, innerväggar behövs rätas upp, el dras om osv. så detta är den bästa läsningen för oss.
Tänk som så här
1. Behöver du snygga fasaden? =>isolera på utsidan
2. Har du rivit på insidan och kan på så sätt isolera innifrån? Gör gärna det, men tänk på att det tar plats (dvs boytan blir mindre) och stenväggen blir kall och du kan om du har otur få frostsprängningar.
3. Använd stålreglar om du har för mycket pengar och dessutom vill vara helsäker på att inte väggen ska bli fuktskadad. Jag tror iofs att de som får fuktproblem i väggarna oftast saknar fuktspärr.
Rätt princip är utvändig isolering resp isolering under en platta på mark, då blir tidigare konstruktion torrare/varmare än tidigare, samma även med källarväggar... utvändig isolering är att föredra. Man har en daggpunkt i väggen och om man isolerar invändigt får man den i stenkonstruktionen då kan väggen frysa sönder. Principen gäller oxå timmerhus.... Om an "promt" skall isolera bara invändigt då skall man använda diffusionsspärr. Har man självdrag finns det ett litet undertryck i byggnaden så det kan gå bra oxå....
Men använder du som sportstuga då blir svaret ett annat, många vill påstå at då ska man inte ha fuktspärr....... eftersom det växlar vad som är kallaste sidan vid temperatursvängningar och när den används/resp står "kall".
Vad säger säljarna på tex Isover???
Men använder du som sportstuga då blir svaret ett annat, många vill påstå at då ska man inte ha fuktspärr....... eftersom det växlar vad som är kallaste sidan vid temperatursvängningar och när den används/resp står "kall".
Vad säger säljarna på tex Isover???
Har som andra inlägg ovan ett gammalt stenhus med 2 stens tegelväggar som av bevarandeskäl inte kan isoleras från utsidan.
Tänkte följande:
Plocka bort bef. tretex skiva på insidan och isolera med hård skiva typ fasadskiva och därefter montera ca 50 mm stående siporex element för att få "stenkänsla" på insidan av väggen. Avser inte att använda diffusionsspärr och inga reglar skulle jag använda
Vad tycker ni om detta förslag?
Vilken isoleringstjocklek bör jag välja för att inte ytterväggen i tegel skall bli allför kall med ev frysskador som följd?
Tänkte fästa siporexelement i tegelväggen med lämpligt långa spikplugg.
Hur kan man tänka sig att fuktklimatet blir i området takbjälklag i trä där det är infäst i tegelytterväggen?
Kan man utföra tillägsisoleringen på något sätt så inga fuktskador uppstår i detta område?
Tänkte följande:
Plocka bort bef. tretex skiva på insidan och isolera med hård skiva typ fasadskiva och därefter montera ca 50 mm stående siporex element för att få "stenkänsla" på insidan av väggen. Avser inte att använda diffusionsspärr och inga reglar skulle jag använda
Vad tycker ni om detta förslag?
Vilken isoleringstjocklek bör jag välja för att inte ytterväggen i tegel skall bli allför kall med ev frysskador som följd?
Tänkte fästa siporexelement i tegelväggen med lämpligt långa spikplugg.
Hur kan man tänka sig att fuktklimatet blir i området takbjälklag i trä där det är infäst i tegelytterväggen?
Kan man utföra tillägsisoleringen på något sätt så inga fuktskador uppstår i detta område?
Produkter som diskuteras: "spikplugg"
Spikplugg
Spikpluggar är infästningskomponenter designade för att användas med spik och kan användas i flera olika material. Dessa pluggar har en förförankrad spik inuti sig, vilket gör installationen snabb och enkel.
Läs mer
Dessa råden fick jag av en byggkonsult
(Jag skall isolera tegelvägg från insidan på nygjuten platta, utvändig isolering ej möjlig pga k-märkt hus)
Bäst är att isolera insidan med frigolit sedan bygga upp en vägg innanför med typ leca sten.
(dvs inga fuktkänsliga material)
annat bra alternativ är: (så här kommer jag göra)
(utefrån och in)
putsad tegel/lerstensvägg
tunn frigolitisolering (20mm)
stålreglar med glas/stenull
gipsskivor
Ingen luftspalt eller diffspärr pga ytterväggen utsätts ändå för fuktpåverkan genom yttre väta samt fuktuppsug från gunden.
(Jag skall isolera tegelvägg från insidan på nygjuten platta, utvändig isolering ej möjlig pga k-märkt hus)
Bäst är att isolera insidan med frigolit sedan bygga upp en vägg innanför med typ leca sten.
(dvs inga fuktkänsliga material)
annat bra alternativ är: (så här kommer jag göra)
(utefrån och in)
putsad tegel/lerstensvägg
tunn frigolitisolering (20mm)
stålreglar med glas/stenull
gipsskivor
Ingen luftspalt eller diffspärr pga ytterväggen utsätts ändå för fuktpåverkan genom yttre väta samt fuktuppsug från gunden.