922 läst · 32 svar
922 läst
32 svar
Byta ut gammal spis till nya
Ja det går bra att ha som löst förlagd anslutningskabel. Till hällen går det ju också att återvinna Perilexstickproppen med kabel med en liten modifiering. Nollan MÅSTE med till hällen istället för den tredje fasen.
uffeulander skrev:
Hej! det blir nog bäst att sätta upp en ett väggutag till spisen och använda befintligt uttag till hällen...Men blev nu osäker När jag tittar på kontakten till den gamla spisen så sitter finns det L1 L2 L3 OCH JORD i den kontakten men på utaget på väggen finns en blå ? (Se bilder)uffeulander skrev:
Om spisen inte behöver någon neutralledare därför att den har 400V elementspänning är det inget fel att neutralledaren saknas i anslutningskabeln. Men den skall fortfarande finnas i uttaget. Din nya häll och ugn kräver neutral för att fungera.uffeulander skrev:
Precis, om man återanvänder den befintliga Perilexstickproppen med sladd till den nya hällen med inkoppling 2N~ måste man flytta ledningen för L3 (grå?) till positionen ovanför för Nolla i Perliex. Lite blå eltejp är bra att sätta på ändarna till den grå ledningen om man har det.
Produkter som diskuteras: "eltejp"

Eltejp
Eltejp, även känd som isoleringstejp, är ett tryckkänsligt tejp som används för att isolera elektriska ledningar och andra material som leder elektricitet. Den har en rad egenskaper som gör den idealisk för användning inom elinstallation
Läs mer
Okej så den blåa i vägutaget måste då vara nollan ?A Avemo skrev:
Ja det borde vara så... Ska mäta för säkerhets skull.A Avemo skrev:
Tack
Hej! Måste man ha ändhylsor på kablarna man ska koppla in i kontakten?J Josth skrev:
Är jag elak när jag säger att Uffe verkligen borde ta in en elektriker till detta? En spis och ugn är stora förbrukare och utan kunskap ska man inte koppla sånt här.
Jättebra att frågan ställs men ändå..
Friskt kopplat, hälften brunnet ⚡️
Sorry to be the bad guy
Jättebra att frågan ställs men ändå..
Friskt kopplat, hälften brunnet ⚡️
Sorry to be the bad guy
Bästa svaret
Han har gjort en tråd, ställt frågor, ska mäta för säkerhets skull och verkar mån om att det ska bli rätt.RasmusR skrev:
Jag tror det finns andra betydligt bättre mål för såna kommentarer som din....