Hej

Vad får en privatperson göra själv avseende VVS installationer. Jag har fått olika bud i den frågan.

Vart kan man läsa om detta. Är det boverket eller byggAMA etc?

Eller är det någon som vet met säkerhet.

Du får göra allt själv.

Som vanlig är det så att försäkringsbolaget kräver att arbetet är fackmannamässigt utfört för att man skall betala någon när det blivit knas, men så är det ju alltid.

Du får göra allt själv.
Undantag "nyproduktion".

BAS skrev:
Undantag "nyproduktion".
Vad är nyproduktion i detta fallet ?

Vet ej exakt vad som är nyproduktion men ex. en nybyggd villa faller inom det begreppet.
Att installera vattenutkastare m.m. går tex. att göra själv.

Bob_the_builder
Vad är det för slags får ni pratar om?

ullrika_sid1.jpg

??? Allvarligt talat, det finns väl inga lagar mot egenhändiga VA-installationer, motsvarande de som finns för el?

;D Fårskalle!

Tänk på en sak: FÅR kanske skall ersättas med BÖR MAN EJ!

Det finns för många byggarebob i oss alla, man tjänar kanske kortsiktigt men vad händer med EL/VVS om något går snett? Försäkringsfråga?

Varifrån har jag fått att man inte får pilla med det trycksatta kommunala vattnet själv? Tycker mig ha läst att värmesystemet får man pilla med, eget vatten (egen brunn) får man pilla med, men om man har kommunalt vatten så krävs någon typ av behörighet? Och att detta då förmodligen skulle vara ett krav från kommunen snarare än försäkringsbolag?

Kan dock inte minnas vad jag fått detta ifrån...

/Pagge

:)

Med kommunalt vatten menade jag nu faktiskt rören i mitt eget hus, efter min egen huvudkran. Detta är ju också kommunalt trycksatt.

/Pagge

Kan det ha något med varmvattenberedare, backventiler och säkerhetsventiler att göra? Jag vet att man måste montera en backventil och säkerhetsventil före varmvattenberedaren och i den ordningen. Jag tror att det beror på att vatten från beredaren inte ska kunna tryckas tillbaka åt det kommunala hållet när beredaren värms upp. Om det finns några regler är jag dock lite osäker på.

Allvarligt talat, detta är rappakalja. Jag tror inte en sekund på att man inte "får" utföra vvsarbeten i sitt eget hus.

Tills någon hänvisar till en paragraf som säger något annat påstår jag att det är helt fel!

Vad man får och inte får göra är en definitionsfråga, som så mycket annat.

Först och främst har försäkringsbolaget ett och annat att tycka till med, och som vanligt gäller det att veta vad man gör. Att fra ett par kopparrör och sätta dit ett handfat klarar de flesta, men att veta hur ett återsugsskydd skall monteras och varför är värre.

Det finns inga regler för vem som ska utföra VVS-installationen så som det finns med el, detta främst för att en VVS-installation normalt inte utsätter tredje person i omedelbar fysisk fara. El däremot kan vara livsfarligt om man kopplar lite fel. En felkopplad VVS-installation, otäta rörskarvar etc. leder i värsta fallet till materiella skador, av olika omfattning. Och oavsett omfattning (mormors stolar eller ditt nylaggda parkettgolv) vill du oftast ha ersättning för... och den vill man få från försäkringsbolaget, som således inte vill att villken klåpare som helst ska dra rören.

För den lile hemma VVS:aren finns ett otal böcker och litteratur att nosa igenom. Men vem som helst bör inte löda kopparrör utan då rekomenderas svettsfria system. Speciellt vattenburen golvvärme är något försäkringsbolaget har åsikter om.

Med kommunalt vatten menade jag nu faktiskt rören i mitt eget hus, efter min egen huvudkran. Detta är ju också kommunalt trycksatt.
Om det är efter kranen så är det inte trycksatt om du stänger av kranen. Kommunen kan inte säga något om att du mixtrar bakom kranen. Kranen däremot ingår i kommunens servis, så låt bli att mixtra med den.

Samster skrev:
Vad man får och inte får göra är en definitionsfråga, som så mycket annat.

Först och främst har försäkringsbolaget ett och annat att tycka till med, och som vanligt gäller det att veta vad man gör. Att fra ett par kopparrör och sätta dit ett handfat klarar de flesta, men att veta hur ett återsugsskydd skall monteras och varför är värre.

Det finns inga regler för vem som ska utföra VVS-installationen så som det finns med el, detta främst för att en VVS-installation normalt inte utsätter tredje person i omedelbar fysisk fara. El däremot kan vara livsfarligt om man kopplar lite fel. En felkopplad VVS-installation, otäta rörskarvar etc. leder i värsta fallet till materiella skador, av olika omfattning. Och oavsett omfattning (mormors stolar eller ditt nylaggda parkettgolv) vill du oftast ha ersättning för... och den vill man få från försäkringsbolaget, som således inte vill att villken klåpare som helst ska dra rören.

För den lile hemma VVS:aren finns ett otal böcker och litteratur att nosa igenom. Men vem som helst bör inte löda kopparrör utan då rekomenderas svettsfria system. Speciellt vattenburen golvvärme är något försäkringsbolaget har åsikter om.

Om det är efter kranen så är det inte trycksatt om du stänger av kranen. Kommunen kan inte säga något om att du mixtrar bakom kranen. Kranen däremot ingår  i kommunens servis, så låt bli att mixtra med den.
Om jag kan stänga av vattnet utanför huset, blir kommunen då sur om jag monterar om vattenmätaren (flytta den lite och montera i ny konsol)? Jag behöver ju inte bryta någon plombering för att fixa detta.

Förvisso kan jag tycka att det är skönt om någon med örnkoll meckar just innan vattenmätaren eftersom rören är grova och det går snabbt att fylla hela huset med vatten om man klantat sig.....

jag har en avstängare om du, Mathias, behöver stänga av ditt vatten :)

Mycket bra att ha om man behöver mecka med grejorna.

Fasting65 skrev:
jag har en avstängare om du, Mathias, behöver stänga av ditt vatten :)

Mycket bra att ha om man behöver mecka med grejorna.
Jag har också en avstängare.....men tack ändå :) Det som bekymrar mig är snarare det 1-2" inkommande röret i kombination med ett vattentryck på 6 kg. Klantar jag mig rinner det ut myyyyycket vatten och jättesnabbt. Någon kanske har lust att räkna på flödet?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.