9 389 läst · 21 svar
9k läst
21 svar
Handöverfräs Dewalt DW625 - synpunkter
Sida 1 av 2
Har rätt små behov av en handöverfräs för tillfället men blir lite sugen på att importera en. Har dock ingen erfarenhet av sådana men ska fräsa in för spotlights i köksstomme och bakkant, göra lite lister och dekorklossar. Kommer säkert att hitta på fler saker framöver så jag vill gärna ha en handöverfräs som så att säga räcker livet ut.
Har tittat lite på USA och där får man Dewalt DW625 (2000W) för 247,55 $ (ca 1500 SEK). Sen tillkommer moms och frakt. Landar nog någonstans nära 2000 kr jämt, kanske något mer pga av vikten.
Kollade lite på K-rauta idag och de hade den mindre modellen DW621 (1100 W) för 3695 kr och denna borde rimligen vara dyrare om de haft den inne. 4695 kr hittar jag den för på en svensk sida.
Den kommer säkert att tjäna in sig själv ganska enkelt. Bara att kunna göra ex en ram betalade vi 2000 spänn för men man hade kunnat göra den enkelt själv med en handäverfräs (väldigt enkel men snygg ram och stor tavla).
Någon som har denna och kan rekommendera? Den är lite tyngre än mindre maskiner, är det en nackdel? Någon som vet vad E och EK betyder i modellbeteckningarn (ex DW621 EK).
Och så det där med strömmen, vad för adapter tror ni det räcker med för att driva den?
Den borde väl motsvara Festools nya 2000 i och med att det är samma styrka på motor m.m.
Finns här: Nationwide Tools Någon som beställt från dem och fått leverans?
Har tittat lite på USA och där får man Dewalt DW625 (2000W) för 247,55 $ (ca 1500 SEK). Sen tillkommer moms och frakt. Landar nog någonstans nära 2000 kr jämt, kanske något mer pga av vikten.
Kollade lite på K-rauta idag och de hade den mindre modellen DW621 (1100 W) för 3695 kr och denna borde rimligen vara dyrare om de haft den inne. 4695 kr hittar jag den för på en svensk sida.
Den kommer säkert att tjäna in sig själv ganska enkelt. Bara att kunna göra ex en ram betalade vi 2000 spänn för men man hade kunnat göra den enkelt själv med en handäverfräs (väldigt enkel men snygg ram och stor tavla).
Någon som har denna och kan rekommendera? Den är lite tyngre än mindre maskiner, är det en nackdel? Någon som vet vad E och EK betyder i modellbeteckningarn (ex DW621 EK).
Och så det där med strömmen, vad för adapter tror ni det räcker med för att driva den?
Den borde väl motsvara Festools nya 2000 i och med att det är samma styrka på motor m.m.
Finns här: Nationwide Tools Någon som beställt från dem och fått leverans?
DW 621 är densamma som jag har men min heter Elu, en underbar fräs som man kan ha till allt men tyvärr enbart 6 och 8 mm's fräsar/spännhylsa. Som jag rankar den en av världens abslout bästa handöverfräsar och som man ser bl a hos Wodmagazine.
DW 625 är en lite mer ålderdomlig och klumpigare variant som man helst har i bordet men med upp till 1/2 " fräsar.
E står för Electronic vilket är ett måste och K för förvaringslåda. Vi kan prata om extrem power här, den klarar faktiskt allt.
/Kent
DW 625 är en lite mer ålderdomlig och klumpigare variant som man helst har i bordet men med upp till 1/2 " fräsar.
E står för Electronic vilket är ett måste och K för förvaringslåda. Vi kan prata om extrem power här, den klarar faktiskt allt.
/Kent
Hmm tyckte det stod ny på den men det kanske bara är så Nationwide tools just fått in dem nyligen. Är den för kraftig kanske för en utan erfarenhet? Gillar att köpa ordentliga verktyg på en gång. Men man kanske ska välja en mindre. 621:an finns för 210 § på samma ställe (ca 1270+ frakt och moms). Inte så stor prisskillnad.
Vikten är 3,1 kg på 621:an och 5,1 kg på 625:an, har det stor betydelse när man arbetar med dem?
Kan tips om att söka priser på http://www.google.com/products
Vikten är 3,1 kg på 621:an och 5,1 kg på 625:an, har det stor betydelse när man arbetar med dem?
Kan tips om att söka priser på http://www.google.com/products
"Fixed base" är en annan typ av handöverfräs som man helst har i bord. Den går inte att köra upp och ner som en en "plunge router" utan man ställer djupet och fräser sen. Kantfräsning och sen i bord är användningsområdena.
/Kent
/Kent
Rörande vikten så är det en rätt stor skillnad, man vill inte gärna köra frihandsfräsning med den större, det är t o m som så att jag tycker min 621 är lite tung ibland för vissa jobb. Dock har jag den mindre med som jag kör med till frihandsfräsning.
Behöver man inte just de största fräsarna så är mitt val lätt, den ovan beskrivna DW 621, jag kör mycket hellre med den än med vilken annan fräs om helst inkl Festos men jag är å andra sidan van vid just den.
Skall man ha den mest i bord så är 625 ett bättre val.
Oavsett vilken man väljer så har man en av världens bästa handöverfräsar, just handöverfräsar är ett område om DW är svårslagna på och sen är det lite tycke och smak om man väljer DW, Festo eller Hitachi. Sen har Bosch sin nya med som verkar mer än trevlig. Den har en motorkropp som man sätter i antingen en "Fixed base" eller i en "Plunge Router".
Skulle jag köpt en ny idag så hade jag troligen köpt just Boschen men det är för att jag gillar just "Fixed Base" en hel del.
/Kent
Behöver man inte just de största fräsarna så är mitt val lätt, den ovan beskrivna DW 621, jag kör mycket hellre med den än med vilken annan fräs om helst inkl Festos men jag är å andra sidan van vid just den.
Skall man ha den mest i bord så är 625 ett bättre val.
Oavsett vilken man väljer så har man en av världens bästa handöverfräsar, just handöverfräsar är ett område om DW är svårslagna på och sen är det lite tycke och smak om man väljer DW, Festo eller Hitachi. Sen har Bosch sin nya med som verkar mer än trevlig. Den har en motorkropp som man sätter i antingen en "Fixed base" eller i en "Plunge Router".
Skulle jag köpt en ny idag så hade jag troligen köpt just Boschen men det är för att jag gillar just "Fixed Base" en hel del.
/Kent
Om det fortfarande är ELU-kvalite kommer du aldrig att slita ut den med vanligt hobbyarbete. Min gamla föregångare till DW 621 (om MoF 96 nu är det) började sin bana på ett finsnickeri på 70-talet och 20 år senare fick jag den. Det enda jag bytt är kolen, men troligtvis har man gjort ett lagerbyte tidigare, men den har inga finesser. Såg att man på snickeriet fortfarande har en gammal ELU av modell ädre DW625, men som förstagångsfräs tycker jag att den är för stor.
Kan bara hålla med, har kvar min gamla ELU som går som tåget, med massa tillbehör. Kompletterar med en billig stark fräs från classes i bord.
Tackar för alla synpunkter. Lutar åt att välja 621:an med K (för väska vill man ju ha), om inga andra förslag dyker upp. Har aldrig använt en handöverfräs men vill som sagt, ha bra grejor från start och vem vet, kanske man äntligen kan få en hobby
Återstår hur man löser strömmen, vad krävs för att driva en sådan på 230V i adapterväg, gärna något som räcker till om det skulle komma en stor maskin ytterligare till verktygsfamiljen?
Har aldrig testat denna, men det finns en sida som heter http://shopusa.com/ där man får framräknat vad priset totalt blir med moms m.m.
2275 kr istället för 3695 kr på K-rauta är ju ändå en besparing på 1420 kr. Ganska dyr tranport säkert men enkelt om det fungerar som det beskrivs. Fördel med sidan är att man kan beställa även från dem som inte levererar internationellt.
Återstår hur man löser strömmen, vad krävs för att driva en sådan på 230V i adapterväg, gärna något som räcker till om det skulle komma en stor maskin ytterligare till verktygsfamiljen?
Har aldrig testat denna, men det finns en sida som heter http://shopusa.com/ där man får framräknat vad priset totalt blir med moms m.m.
2275 kr istället för 3695 kr på K-rauta är ju ändå en besparing på 1420 kr. Ganska dyr tranport säkert men enkelt om det fungerar som det beskrivs. Fördel med sidan är att man kan beställa även från dem som inte levererar internationellt.
Personligen hade jag inte köpt en sådan maskin för annat än 230 V. Den blir nästan helt osäljbar i Sverige och sen tillkommer ju frakt, tull och trafo med. Dessutom så kan man inte ta den med sig utan att hasa med en trafo med.
/Kent
/Kent
Nej, jag är minst sagt lite tveksam till detta också, lite beroende på vad för adapter som krävs. Har inte lyckats lista ut det. Men batterisaker och batterier inte minst är bra att beställa nu. (om man behöver flera uppladdningsbara vanliga batterier)
Gäller att passa på, tror inte dollarna stannar här nere för evigt.
Gäller att passa på, tror inte dollarna stannar här nere för evigt.
Snickarboden, tack för alla svar. En fråga om Fixed och plunged base. Om man vill ha en alroundmaskin som i framtiden även ska kunna sitta i ett bord är det bättre att välja ett kombikitt typ den signaturen coss nämner (DW618PK som inte verkar finnas i Sverige) i så fall, eller funkar 621:an även i bordet?
Idag tänke jag mig nybörjarjobb som kantfräsning (lister, dekorklossar, tavelramar), mallfräsning (hål för spotlights) men blir det en hobby kan jag tänka mig allt till möbler och säkert lite till.
Och vilken Bosch är det du tänker på? Är det GMF 1400 CE Professional ? (påminner om DW618 för en lekman i vart fall).
Idag tänke jag mig nybörjarjobb som kantfräsning (lister, dekorklossar, tavelramar), mallfräsning (hål för spotlights) men blir det en hobby kan jag tänka mig allt till möbler och säkert lite till.
Och vilken Bosch är det du tänker på? Är det GMF 1400 CE Professional ? (påminner om DW618 för en lekman i vart fall).
Saturnus>Jo, MOF177 och DW 625 är nog ungefär samma, precis som min OF 97 och DW 621.
Lekkamraten>DW 621 funkar perfekt i bord med.och det är just GMF 1400 som jag tänker på. Dock så vill jag prova den med stora fräsar först, 1400 W är nämligen inte så imponerande.
/Kent
Lekkamraten>DW 621 funkar perfekt i bord med.och det är just GMF 1400 som jag tänker på. Dock så vill jag prova den med stora fräsar först, 1400 W är nämligen inte så imponerande.
/Kent