Tack för hjälp och stöd JPA, värmer mer än du anar!

MvH

Hej Igen!

Nu har de börjat på :)

Jag åkte dit för att se att det verkligen var igång och tog samtidgt lite kort. Jag skulle uppskatta om ni kunde kommentera bilderna så allt verkar ok.

MvH
Bambi

• badrum stuga 070.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • badrum stuga 071.jpg
    Skapa konto
  • badrum stuga 072.jpg
    Skapa konto
  • badrum stuga 074.jpg
    Skapa konto
  • badrum stuga 099.jpg
    Skapa konto
  • badrum stuga 097.jpg
    Skapa konto
  • badrum stuga 095.jpg
    Skapa konto
  • badrum stuga 093.jpg
    Skapa konto
  • badrum stuga 089.jpg
    Skapa konto
  • badrum stuga 090.jpg
    Skapa konto
Jag är väldigt tacksam för att det nu verkar ordna sig och kommer inte klaga på något men har ett par frågor. :)

1. Jag läste i en tråd att det måste vara reglat max cc45 för den nya våtrumsgipsen, är det nån fara om det inte skulle råka vara de?

2. Jag har funderat men inte kommit på något bättre själv men som ni ser på bilderna så så har de vikit upp tätskiktet mot vardagsrumsparketten vid tröskeln för att sen limma tröskeln ovanför parkett och klinker, detta pga att det var en sån tröskel innan antar jag, är det ok lösning?

MVH

Har inte läst alla inlägg men kommenterar bilderna efter önskemål i alla fall.

Det ser ut som om ett vattenrör kommer upp från golvet och det får det egentligen inte göra enligt de nya reglerna.

SVAR
Fråga 1. En bra grundregel som jag har fått lära mig är att alltid konsultera tillverkaren av produkter somm skall användas.(innan man använder dom)

Fråga 2. Det kan funka så länge det inte går vatten mot tröskeln. Det skall användas våtrumströskel eller annan liknande upphöjande åtgärd att vika tätskiktet emot, vanligtvis ca 1 cm över färdigt golv, anledningen ar att dämma vid eventuell översvämning.

hej jag är ingen expert på detta område men vi håller på att removera vårt badrum efter en fukt skada som va i huset när vi köpte det och vi får det inte som dolt fel och fick inte mkt av vårt försäkringsbolag fast badrummet var ju 8 år. ( inte så gammalt enligt min mening.) så jag för står hur jobbigt du har det!!!!

det jag vill komma till var att vi tog hit en firma som skulle gjuta hela golvet och vi lät vattenledningarna var kvar. sen fick vi reda på att de får inte komma upp ur golvet. de får komma upp ur golvet i väggen och från väggen och ut i badrummet. så vi har tömt våra vattenledningar och ska bra nya rör i rör (pexrör) på taket och ner i badrummet istället.

lycka till med allt

Jag skulle be dom sätta en tröskel innan dom fuktspärrade uppvik vid dörren, då kan dom använda 15mm av tröskelens träyta att skapa uppvik med.
Något jag alltid använder vid badrum, att sätta tröskeln efteråt innebär bara negativa saker.
Sedan skulle jag inte vara orolig vad gäller uppkommande rör i golvet, bara fallet är 1 cm på 1 meters längd, och fiberduk sitter runt uppkommande rör.

MvH Jawen

Hej!

Nu börjar det bli klart men har bara en liten fråga :)

Hade ni nöjt er med ett nytt kvalitetsdokument eller hade ni tagit dit en besiktningsman? Motivera gärna.

MvH
Bambi

Ingen som har något råd angående besiktningsman eller ej?

MvH
Bambi

K
Jag skulle aldrig godkänna att uppviket är mot parketten. Vad är det för påhitt? Det betyder ju att om du vill byta parketten så går tätskiktet. Tröskel skall det vara.
Nu kanske bilderna inte visar precis allt, men i mina ögon så ser det ut som om de avslutat remsan vid karmen. Den ska gå helt vägen förbi dörren och vara själva uppviket. Fiberremsor används inte idag. Remsorna ska vara täta i sig själva.
Till höger om karmen ser det ut som om remsan hänger i luften. Så skall det icke vara.
Rör bör inte komma upp ur golv utom golvbrunn och WC om de ska följa BBV.
Jag hade nog valt besiktningsman för det känns inte ok.

Ett citat ur BBV:

6.4.2 Golv
Förseglingar skall utföras vid:
Anslutning mot golvbrunn, trösklar och i
golv/väggvinkel. För att tätskikt och försegling
skall anslutas mot tröskel krävs att dörrkarm,
tröskel eller eventuell blindtröskel är monterade.
Spalt mellan karm och vägg skall ilagas så
att försegling kan utföras kontinuerligt mellan
tröskel, karm och vägg.
Uppviket av förseglingen skall utföras till
nivå för färdig golvbeläggning.
Försegling mot tröskel skall ske genom
uppvik av tätskikt och tillhörande försegling
mot tröskeln. Krav på förseglingens minsta
höjd anges inte eftersom förseglingen inte
kan gå högre upp än till färdig golvyta.
Om tröskel saknas, eftermonteras eller är
lägre än 20 mm, bör avtal träffas med beställaren
om hur avslutning eller uppvik av tätskikt
mot tröskel skall utföras.
Tätskiktets nivå vid dörröppningen skall
vara min. 20 mm över golvavloppets överkant.

Hej!

Tack för svaret!

Då det är privat så kanske man får vara glad att man fått detta gjort, känns som de inte kommer riva ut det igen. Det problem som verkar finnas är:

1. inkommande vatten som är vid dörren. Sticker inte det upp ur gjutna plattan, hur kan man ändra det och stugan byggdes 2005. om det var godkänt med uppkommande rör då kan man kanske inte begära något annat nu. Vad är den största faran med uppkommande rör ur platta?

2. Uppviket mot parkett. Visst jag håller med bara för det var en limmad överpåliggande tröskel förut när det inte var rätt gjort kunde han köpt en riktig tröskel och gjort det rätt nu. Jag har kollat lite och tänkt på detta problem om man ska behöva byta parkett. Förhoppningsvis behöver man aldrig göra det innan man renoverar badrummet då parketten är 14mm och slipbar och om man skulle behöva kan man kapa av parketten 1 cm från uppviket å dölja skarven under tröskeln.

Om man nu bortser från reglerna och tar hänsyn till att det är privat och man är lättad och tacksam över att de fixat vattenskadan då det inte verkar vara det lättaste att få något gjort, kan detta funka praktisk eller kommer det troligen bli en ny skada eller överhängande risk?

Har det någon juridsik betydelse om det skulle bli en vattenskada senare om man haft en besiktning nu, frågan är om han kommer be dom göra om hela badrummet för det uppkommande röret eller tröskeln då jag natar att 2005 års regler gäller?

Tacksam för svar

MvH

Bambi

Ang de här med uppvikt tätskikt mot dörrkarm...

Håller på själv och bygger badrum nu och reflekterade över den här texten från BBV om att de skall vara så.
Det innebär ju i praktiken att för att man skall kunna montera dit tröskeln in till badrummet, så måste även golvet i de intill liggande rummet vara lagt? Annars kan man ju inte fastmontera tröskeln i badrummsdörren?!
Shit de innebär att 60kvm hall/v-rum golv måste läggas innan jag kan fortsätta?? Tänkte slippa lägga de innan så man kunde få behålla de så snyggt som möjligt meddans man kladdade med alla tätskikt/fix och fog i badrummet....

ktm250 skrev:
Fiberremsor används inte idag. Remsorna ska vara täta i sig själva.
Gamla tätskiktsystem är väl godkända vid renovering till juli 2008, för nybyggnation gäller nya reglerna redan.
Så har jag tolkat de smått förvirrande publikationerna.

Mvh

K
De nya branschreglerna, BBV, började gälla 070701. Det ända som ligger på övergångsperiod, enligt BBV, är kartongklädd gips.
Om det "gamla" systemet används bör man se över övergångsmotståndet så att man landar över 1 miljon. Inte många som gör det på sina rollade system. Ev. göra en fuktsäkerhetsprojektering.
Visst, sen kan man ju vara petig och säga att BBV inte är tvingande, men den kommer antagligen att landa som branschpraxis. Sen är det ju en fråga om vem som gör vad. Gör du åt dig själv så är det ju upp till dig hur du vill göra. Om det sen händer nåt så är det du vs försäkringsbolag. En helt annan sak bli det om man lejer ut jobbet.

Hej!

Nu är badrummet klart och jag måste säga att det var det snyggast kaklade badrum jag sett och jag kollar och granskar alla jag kommer åt efter mina problem. Nu sitter det oxå en tröskel som klinkerna ligger an, så frågan är om han satte denna uppe på tätskiktet så uppviket mot parketten bara är en extra säkerhet så han även gjort ett mot tröskeln han satte sen om han tog med sig den dagen efter.

Så nu är det inkommande vattnet som är enda boven men den kommer jag inte lägga nån energi på eftersom det varit så om de inte behövt göra om badrummet och det gick igenom förra besiktningen. Sen har jag lärt mig att brunnen ska vara minst 20cm från vägg den är mellan 10-15 här men så var det oxå innan så antar att det inte är någon större fara med det?

Det tråkiga är att snickarna sen är så slarviga med uppsättning av taklister badrumsskåp mm.

Jag återkommer med bilder kom gärna med kommentarer

MvH
Bambi

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.