Jo, du är rätt på det. Roteringsverktyget fixar det. Rotera en bit åt rätt håll, och skriv sedan 45.
 
Jo, har testat det, väljer roterverktyget, väljer objektet, trycker där det ska börja rotera och sedan var det ska sluta (på ett ungefär) och skriver sedan in 45 grader, men det ända som händer är att det dyer upp en streckad linje med rotationen....

/Nicke
 
Låter som att du använder gradskivan 'Protractor'.
Markera hela regeln genom att t.ex. dubbelklicka på den och välj roteringsverktyget 'Rotate', (2 pilar som ser ut som en kretsloppssymbol). Klicka fast roteringsgradskivan på den punkt du vill regelns ska vrida sig runt. Klicka igen en bit in på regeln och vips så kan du vrida regeln åt det håll du vill ha den. Skriv 45 i 'Angle' rutan längst ned till höger. Tryck 'ENTER' och regeln fastnar.
 
TACK, nu fixade det sig!

/Nicke
 
Någon som vet om det överhuvudtaget är möjligt att skapa sammansatta komponenter som man enkelt kan ändra storlek på?
T ex fönster, det är något tjatigt att behöva rita om rubbet gång efter annan.
Samma "problem" upplever jag om man vill ändra färg på fönster...

/Kent
.
 
Jag lurar på att bygga mitt hus med Sketcup sten för sten för att se exakt vad jag behöver för block. Verkar det vettigt alls?
 
snickarboden skrev:
Någon som vet om det överhuvudtaget är möjligt att skapa sammansatta komponenter som man enkelt kan ändra storlek på?
Jag har inte provat själv, men det skall tydligen gå:

pason_67 skrev:
Gruppera, gruppera och gruppera.. (eller gör komponenter)
Så kan du lätt editera delar av din skapelse, eller ändra ett fönster och få det att slå på alla.
 
Frågan är bara hur man ser till att "låsa" t ex karmens tvärsnittsmått i komponenten, enklare sagt än gjort att lista ut.
M a o jag vill kunna ändra storleken på fönstret men givetvis inte virkesdimensionerna på karmen, längdmåtten ja men inte tvärsnitten.

Skalningen finns men den skalar ju om alla delar i komponenten och det vill man inte i alla lägen.

/Kent
 
Mikael_L
andersmc skrev:
...
Om du nu verkligen vill rita alla läkten: rita upp en läkt. Gör den till ett objekt. Duplicera den exakt 140 mm iväg (Ctrl+dra, skriv 140). Multiplicera detta önskat antal gånger (skriv * 100). Volia!
Ojojoj.
Tack för det tipset !
Ikväll har jag iaf sparat ihop en del av den tid som jag annars har lagt ner här på forumet, som ersättning typ.
Fasikens så galant ! jeppeknaster,jag förstår din reaktion riktigt bra nu ... :D

Om någon undrar, så ritade jag isoleringskrumelurer, och det blir också rätt många ... ;)
 
Håller på att göra bygglovsritningar för ett husbygge i sketchup.

Stöter på lite patrull när jag gör fasadritningen. Har ritat upp huset. När jag sedan gör altanen så syns ju alla husets linjer genom altanen vilket gör det hela rörigt. Hur gör jag vissa areor solida? Har testat att färglägga dem men det hjälper inte.
 
ronolo>Jag gissar att du gått på samma tankemiss som jag gjorde...

Men sen skippade jag linjerna och byggde med ytor som sen dras ut med push/pull så man får en solid kropp. Stödlinjer kan dock behövas och där använder jag guider som jag lägger i ett eget lager precos som jag lägger mått i ett eget lager.

Annars så Menu->View->Face Style->Shaded With Textures till On och Xray till Off.

/Kent
 
ja så dumt, borde tänkt på det.

En annan sak jag märkt. När jag skriver ut så blir hela skissen väldigt grötig om jag inte gör den lika stor som ett A4. Hur gör jag för att minska på tjockleken på alla streck?
 
Mikael_L
Nu kör jag version 5, men jag hoppas det fungerar likadant.

Prova menyn window/display settings och bocka från profiles.
Det var iaf lösningen för mig.

Sen när du skriver ut, vill du få det i skala, så ta bort perspective i camera-menyn.
Då kan du vid utskrift klicka bort fit to page och istället ange skalan.
Tex. in sketchup 100 cm in printout 1 cm ger skala 1/100 ...

Så funkar det iaf för mig, i version 5.
 
Hur centrerar man en komponent på en annan?

Jag har tillverkat en låda, gjort den till en komponent och därefter skapat ett handtag till lådan, också den som komponent. Nu önskar jag att handtaget skall hamna mitt på fronten på lådan, men hur får jag Sketchup att placera handtagskomponenten precis i mitten av fronten på lådkomponenten?
 
  • Gilla
Flasktratt
  • Laddar…
Två stödlinjer (guides) dvs med måttbandet fungerar.

/Kent
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.