När jag kapar en klinkerplatta på min kap går det ur små, små flisor i snittytan ur glasyren. Har någon ett botemedel?

mvh

• klinker1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • klinker2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Blir det samma på den delen du inte använder/kasserar? Märkte när jag körde med "vinkelkap" att ena sidan blev bättre än den andra så man fick kapa dom från rätt håll så att säga. Har förmodligen lite att göra med hur pass vinkelrätt man håller kapen, då "baksidan" av klingan går uppåt och sliter upp ytskicktet. Krångligt att förklara.

Har samma problem fast mina ser nästan värre ut använder en eldriven diamantklinga maskin som är vattenkyld, använder jag den fel eller?

Jag tror att det är svårt att få ett så jämt och fint snitt som man får om man knäcker plattorna men i alla fall...Den erfarenheten jag drog av sågandet med vätskekyldkakelsåg med diamantklinga va att s"såga ganska snabbt" eller mata på plattan med ganska hög hastighet (om ni förstår vad jag menar?). Detta var tvärt emot mot vad jag trodde men så var det för mina plattor i alla fall.

Tack för tipsen!

(sen kan jag ju tycka att det vore smart att färga keramiken mörk i plattor med svart glasyr, då skulle ju inte små flisor synas så väl...)

mvh

Du har ju bara raka kapningar - kör med en manuell kakelskärare istället så slipper du såna där fula urslag i ytan.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.