Vi har köpt ett hus från 1988. Har tidigare bott i lägenhet så ganska novisa. Efter lite uppfräschning märker vi endel som oroar.
Det började med den kraftiga furutrappan, vagnstycke har flyttats från vägg och alla trappsteg har flyttats ca 6mm ut från dem. Rakt under fäste på övervåning ses spricka i undertak, även tak och vägg i direkt anslutning på nv.
Fanns en konstig dubbel-list i hålet för trappan som jag tagit bort. Märker då, när spacklet aldrig torkar att det näst intill är helt kallt i hörn. Värmekamera visar värme på utsidan och ca 10 grader inne (vi har ca 21 grader inne) även väggar är skeva här..
Det ligger spånskivor med glasfiberväv i tak. Väggar är i mdf tror jag. Tvärs genom hus går en limträbalk.
Min fråga är vad ni proffs tänker om detta och hur jag går vidare?
Tack på förhand!
Det började med den kraftiga furutrappan, vagnstycke har flyttats från vägg och alla trappsteg har flyttats ca 6mm ut från dem. Rakt under fäste på övervåning ses spricka i undertak, även tak och vägg i direkt anslutning på nv.
Fanns en konstig dubbel-list i hålet för trappan som jag tagit bort. Märker då, när spacklet aldrig torkar att det näst intill är helt kallt i hörn. Värmekamera visar värme på utsidan och ca 10 grader inne (vi har ca 21 grader inne) även väggar är skeva här..
Det ligger spånskivor med glasfiberväv i tak. Väggar är i mdf tror jag. Tvärs genom hus går en limträbalk.
Min fråga är vad ni proffs tänker om detta och hur jag går vidare?
Tack på förhand!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Bästa svaret
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 26 015 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 26 015 inlägg
Jag skulle säga att det är typiskt för småhus från 80-talet i trä.
Man körde mycket spånskiva med de problem som de tinnebär. Dels att man nästan alltid får sprickor på mellan skivorna på väggarna p g a att träskivan rör sig med årstiderna och dels att man får knarr i golvet för att skivorna ofta spikades och inte skruvlimmades som kom senare.
Lösning då?
Golv som knarrar kan skruvas. Långa och många skruvar genom spånskivorna ned i golvbjälkarna.
Väggar som spricker i fogar?. Ja där får man gipsa hela rummet och sätta nya foder 13 mm ut. Just det där med nya foder och lister i dörrar och fönster är ju ofta det som tar sin lilla tid även om själva gipsningen går fort.
Sprickor i tak? Ja man kan ju köra det som var populärt vid tiden, skivor med fogar som kan röra sig. Bara att skruva upp när man ändå gipsar. Eller så gipsar man hela taket också.
Man körde mycket spånskiva med de problem som de tinnebär. Dels att man nästan alltid får sprickor på mellan skivorna på väggarna p g a att träskivan rör sig med årstiderna och dels att man får knarr i golvet för att skivorna ofta spikades och inte skruvlimmades som kom senare.
Lösning då?
Golv som knarrar kan skruvas. Långa och många skruvar genom spånskivorna ned i golvbjälkarna.
Väggar som spricker i fogar?. Ja där får man gipsa hela rummet och sätta nya foder 13 mm ut. Just det där med nya foder och lister i dörrar och fönster är ju ofta det som tar sin lilla tid även om själva gipsningen går fort.
Sprickor i tak? Ja man kan ju köra det som var populärt vid tiden, skivor med fogar som kan röra sig. Bara att skruva upp när man ändå gipsar. Eller så gipsar man hela taket också.
Redigerat:
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 26 015 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 26 015 inlägg
Nu har Claes (som alltid) redan skrivit det väsentliga, men hus byggda i trä rör sig alltid och kommer alltid att röra sig beroende på årstid med olika fuktighet.
Trä tar upp och avger fuktighet som därmed krymper och sväller, trähus knarrar och knäpper och små sprickor är inget fel, bara ett tecken på ett levande material.
Och har kåken samma ytskikt och golv som när den byggdes är det du påpekar minimalt i sammanhanget.
Inte ovanligt att man kan "kasta in hatten" i springorna ibland,
Var glad åt ditt hus och se det som löpande underhåll som aldrig tar slut när man har hus.
Trä tar upp och avger fuktighet som därmed krymper och sväller, trähus knarrar och knäpper och små sprickor är inget fel, bara ett tecken på ett levande material.
Och har kåken samma ytskikt och golv som när den byggdes är det du påpekar minimalt i sammanhanget.
Var glad åt ditt hus och se det som löpande underhåll som aldrig tar slut när man har hus.
Tusen tack för svar. Jag förstår att det är som ni skriver, att trä rör sig och det inte är ett nytt hus osv. Jag kände oro kring om det var "normalt" eller om jag hade ett större problem. Som om det kunde vara tecken på att konstruktionen gav vika. Låter säkert dumt för er..mikethebik skrev:Nu har Claes (som alltid) redan skrivit det väsentliga, men hus byggda i trä rör sig alltid och kommer alltid att röra sig beroende på årstid med olika fuktighet.
Jag vill ju helst inte "klippa o klistra" om det är något underliggande som behövs ta tag i.
Tack också för tips!
Tar man bort spånskivorna i taket innan eller gipsar över? Behöver jag stötta upp trappan tror du?Claes Sörmland skrev:Jag skulle säga att det är typiskt för småhus från 80-talet i trä.
Lösning då?
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 26 015 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 26 015 inlägg
Tyvärr hjälper ju inte småreparationer. Lagar du sprickan på väggen med t ex fog och målar över den är den tillbaka inom ett halvår när årstiderna får spånskivan att röra på sig. Så åtgärder blir tyvärr rätt kostsamma, man får göra om ytskikten helt. Det var pengarna man sparade där på 80-talet när huset byggdes med spånskiva istället för med gips. En sämre och billigare lösning helt enkelt.
Har själv ett ännu äldre hus (40-tals plankhus med tretex). Har ännu inte monterat gips i något rum.
Blir det verkligen mindre sprickor med gips? Tänker att hela konstruktionen i övrigt fortfarande är av trä, och rör sig därför. Känns som att man i så fall skulle behöva låta gipset utgöra ett flytande rum i rummet.
Blir det verkligen mindre sprickor med gips? Tänker att hela konstruktionen i övrigt fortfarande är av trä, och rör sig därför. Känns som att man i så fall skulle behöva låta gipset utgöra ett flytande rum i rummet.
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 26 015 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 26 015 inlägg
Nybyggda småhus i trä gipsas idag. Inte sällan blir det enstaka sprickor de första åren när träet torkar och huset sätter sig. Men jag har uppfattat att när man är igenom den processen och lagar dessa sprickor så är problemen vanligen lösta.
Ni med gipsade småhus i trä, berätta gärna om era erfarenheter.
(Sen skulle det ju inte vara möjligt att bygga kaklade badrum med gipsskivor och träreglar om gipsskivorna inte förstyvade konstruktionen tillräckligt.)
Ni med gipsade småhus i trä, berätta gärna om era erfarenheter.
(Sen skulle det ju inte vara möjligt att bygga kaklade badrum med gipsskivor och träreglar om gipsskivorna inte förstyvade konstruktionen tillräckligt.)
Vårt hus är byggt i lösvirke 1979-80 och med den metod som var vanlig då, alla innerväggar är det som kallades byggboard eller LDF-MDF, alltså en board som är mjukare än dagens MDF.
Efter de första årens initiala krympningar och rörelser så är huset idag väldigt stabilt och rörelserna minimala.
Vi köpte huset 1991 och alla ytskikt var original och hade lite sprickor och sättningar vilket är helt normalt.
Efter diverse renoveringar och byten av golv och ytbeklädnader så finns idag inga nämnvärda tecken på sprickor, de mest synliga är alla dörrar som är spegeldörrar i trä som rör sig synbart mellan växlingar i årstider.
Ett hus som står uppvärmt året runt och används står stilla, knäppningar och knarr är fullt normalt i ett trähus och inget fel, motsatsen vore mer anmärkningsvärt med växlande årstider.
Efter de första årens initiala krympningar och rörelser så är huset idag väldigt stabilt och rörelserna minimala.
Vi köpte huset 1991 och alla ytskikt var original och hade lite sprickor och sättningar vilket är helt normalt.
Efter diverse renoveringar och byten av golv och ytbeklädnader så finns idag inga nämnvärda tecken på sprickor, de mest synliga är alla dörrar som är spegeldörrar i trä som rör sig synbart mellan växlingar i årstider.
Ett hus som står uppvärmt året runt och används står stilla, knäppningar och knarr är fullt normalt i ett trähus och inget fel, motsatsen vore mer anmärkningsvärt med växlande årstider.
Är faktiskt själv även lite skeptisk till helkaklat i trägus. Men håller med att det ju uppenbarligen funkar tillräckligt bra, annars hade ju försäkringsbolagen slagit bakut. Men i fallet kaklat badrum har man ju även plywood bakom gipset. Tänker att detta är som ett mellanting. Träfibrer i båda riktningar som tar ut den mycket högre krympningen tvärs fibrerna. Därför ett bra lager, mellan den mer ”opålitliga” träväggen och det stumma gipset.Claes Sörmland skrev:
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 26 015 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 26 015 inlägg
Det går bra även utan plywood bakom, det spricker inte. Men plywooden har vissa bra egenskaper, att man kan skruva upp saker i badrummet genom skruv som går hela vägen in i träskivan t ex.L Lilllen skrev:Är faktiskt själv även lite skeptisk till helkaklat i trägus. Men håller med att det ju uppenbarligen funkar tillräckligt bra, annars hade ju försäkringsbolagen slagit bakut. Men i fallet kaklat badrum har man ju även plywood bakom gipset. Tänker att detta är som ett mellanting. Träfibrer i båda riktningar som tar ut den mycket högre krympningen tvärs fibrerna. Därför ett bra lager, mellan den mer ”opålitliga” träväggen och det stumma gipset.
Intressant är ju vilka material ni använt när ni renoverat. Gips?mikethebik skrev:Vårt hus är byggt i lösvirke 1979-80 och med den metod som var vanlig då, alla innerväggar är det som kallades byggboard eller LDF-MDF, alltså en board som är mjukare än dagens MDF.
Det jag tänker är att ett hus helt gjort av trä, kan ha en fördel av att skivorna invändigt är uppbyggda av träfibrer i olika riktningar, direkt under papperstapeter (också träfibrer i olika riktningar). Tänker att det krymper och sväller lika mycket inomhus på vinter/sommar, och därför får minimalt med sprickor. Detta förstås när den initiala torkningen av huset är klar.