306 läst · 5 svar
306 läst
5 svar
Factory reset av en plejd puck ?
Jag har insett att elektrikern som installerade ett dimbart ljus i garaget använde sig av en plejd-puck.
Jag har kört Home Assistant i många år och försökt hålla mig borta från Nexa och Plejd. Men nu är det som det är.
Jag har uteslutande Zigbee, Z-wave och någon enstaka temp/fukt-sensor på en 1-wire bus.
Det jag undrar är om det går att få kontakt med plejd-pucken på något bra sätt?
Jag har förstått att man behöver få någon kod av installatören om man vill få kontroll, men jag undrar om det går att göra en factory reset på pucken så att jag slipper ringa till elektrikern igen?
Jag har läst att plejd använder BlueTooth mellan sina puckar. Det kan ju inte vara så smart, då BT har begränsad räckvidd.
/Johan
Jag har kört Home Assistant i många år och försökt hålla mig borta från Nexa och Plejd. Men nu är det som det är.
Jag har uteslutande Zigbee, Z-wave och någon enstaka temp/fukt-sensor på en 1-wire bus.
Det jag undrar är om det går att få kontakt med plejd-pucken på något bra sätt?
Jag har förstått att man behöver få någon kod av installatören om man vill få kontroll, men jag undrar om det går att göra en factory reset på pucken så att jag slipper ringa till elektrikern igen?
Jag har läst att plejd använder BlueTooth mellan sina puckar. Det kan ju inte vara så smart, då BT har begränsad räckvidd.
/Johan
Gjorde elektrikern rätt för sig så ska han ha klistrat upp koden i elcentralen. Eller kanske han gömde den i dosan? En normal elektriker borde inse sitt misstag och skicka över koden då den troligen i finns i elektrikerns app.
Annars ska det finnas instruktioner med hjälp av appen, där man letar efter puckar i sin närhet
https://www.facebook.com/groups/Plejdsupport/posts/2297403623791260/
Annars ska det finnas instruktioner med hjälp av appen, där man letar efter puckar i sin närhet
https://www.facebook.com/groups/Plejdsupport/posts/2297403623791260/
Jag pratade med elektrikern innan har installerade denna plejd-puck. Och var väldigt noggrann med att jag INTE ville ha någon plejd i mitt hus. Diskussionen rörde hur man skulle styra vanliga deck-lights, då jag ville använda en Shelly Pro 1PM för att styra dessa.K knightjocke skrev:Gjorde elektrikern rätt för sig så ska han ha klistrat upp koden i elcentralen. Eller kanske han gömde den i dosan? En normal elektriker borde inse sitt misstag och skicka över koden då den troligen i finns i elektrikerns app.
[länk]
Men när han till slut berättade att han hade använt en plejd-puck så var det för att det var "enklare".
Och då antar jag att han menade enklare för honom att slippa dra kabel mellan väggkontakten och takbelysningen. Detta var ca två år sedan, och när jag stötte på honom "på stan" så sa han att han skulle skicka över koden. Men jag tycker att detta har blivit lite pinsamt (mest för honom) så jag undrade hur man gör för att göra en "factory reset". Det går normalt att göra i alla andra prylar - men jag har aldrig någonsin ens sett en plejd-puck. Så därav min fråga.
Så där är det för många som råkat få Plejd mot sin vilja, lite av ett övergrepp, och tyvärr väldigt vanligt av många illvilliga elektriker, de kan helt enkelt inte ta ett Plejdnej, då det är alltför lukrativt. Det finns även langare här på forumet, sk Plejd Pusher Dim som normaliserar beteendet, och tex säljer den första billigt eller gratis. Många upplever att det hjälper att duscha i fosterställning. Efter detta laddar man ner Plejdappen, klickar på kugghjulet uppe i högra hörnet. Sedan lägg till, eftersom det är Plejd vi pratar om är detta logiskt. Då dyker alla symptom, förlåt, puckar upp, och när du hittat eländet, ska du kunna guidas vidare för återställning.J JohanLan skrev:Jag pratade med elektrikern innan har installerade denna plejd-puck. Och var väldigt noggrann med att jag INTE ville ha någon plejd i mitt hus. Diskussionen rörde hur man skulle styra vanliga deck-lights, då jag ville använda en Shelly Pro 1PM för att styra dessa.
Men när han till slut berättade att han hade använt en plejd-puck så var det för att det var "enklare".
Och då antar jag att han menade enklare för honom att slippa dra kabel mellan väggkontakten och takbelysningen. Detta var ca två år sedan, och när jag stötte på honom "på stan" så sa han att han skulle skicka över koden. Men jag tycker att detta har blivit lite pinsamt (mest för honom) så jag undrade hur man gör för att göra en "factory reset". Det går normalt att göra i alla andra prylar - men jag har aldrig någonsin ens sett en plejd-puck. Så därav min fråga.
Om du sedan drabbats av Stockholmssyndromet och vill bli vän med din Plejd, trots allt så finns det en ful-integration i HA. Lycka till.
Hälsningar en vän med Plejd-ptsd, du är inte ensam.
Redigerat:
Bästa svaret
Kanske detta hjälper.J JohanLan skrev:
https://www.byggahus.se/forum/threads/plejd-gar-inte-att-laegga-in-i-appen.383180/#post-5463167