Måste skaffa mig en ny handcirkelsåg och letar efter en lättviktare i bästa kvalitet?

Vilken anser ni för dagens vara bästa valet?
 
Snurre skrev:
Måste skaffa mig en ny handcirkelsåg och letar efter en lättviktare i bästa kvalitet?

Vilken anser ni för dagens vara bästa valet?
Vad ska du såga? Bygg/snickeri? Vill du ha med skena?

Vanlig handcirkel för bygg så brukar hitachis cbu vara poppis. Finns i olika storlekar. Festools pendelhuvssåg är säkert inte sämre.

Sänksåg anses nog festool ts55 eller 75 vara det man väljer mellan. Finns dock modellen från makita, dewalt, mafell också.

Jag har en c7bu och en ts55a, de kompletterar varandra bra.

EDIT: oj missade lättviktare. Då känns väl en batterimaskin eller kanske c6bu som ett bra alternativ. Makitas batterimaskiner tycker jag är riktigt bra.
 
Daniel_N skrev:
Festools pendelhuvssåg är säkert inte sämre.
Den blev en flopp för Festool, och har därför plockats bort ur sortimentet.
 
Hade en snickare som var här för att hjälpa mig riva en bärande vägg och han hade en liten grön/svart hitachi som var riktigt liten och smidig. Kan kanske vara nåt?
 
C6BU2 heter hitachis lilla. ej att förväxla med deras budgetsåg C6U som saknar broms mm.
 
C6BU2 är liten och kompakt, jag gillar den väldigt mycket, men den är inte så himla lätt. Och ska man ha bara en såg är det kanske bättre med sjuan.
 
C6BU2 är liten och kompakt, Jag har en. Har köpt en till min snickare. Enligt Ahlsell så säljer de 80-90% av denna såg till proffsen idag pga av dess litenhet, smidighet och lätthet, bra balanserad etc..
Den är oerhört lätt tycker jag som jobbat med Black&Decker, ELU, Bosch m.fl
Hitachin blir Du nöjd med!!
 
Skall ta en titt på C6BU2 eftersom en del av er här talar er varma för denna! Tack för tipsen och fortsätt gärna med fler förslag eller utveckla varför ni tycker si och så.
Hade en stor blå bosch som visserligen klarade lite grövre grejor men som var tung och otymplig att hantera. Tyvärr gick den isönder p.g.a. ovarsam hantering vid utlåning. Så nu när det blivit dags för en ny så vill jag ha en lättare och mindre variant.
Kanske också skall ta en titt på en mindre blå Bosch då jag har styrskenan kvar från den gamla som kanske passar?
 
Ta en Hitachi - du blir garanterat nöjd..
 
ACME skrev:
Den blev en flopp för Festool, och har därför plockats bort ur sortimentet.
Det var intressant, hade jag inte koll på. Var det på grund av att maskinen inte höll måttet rent tekniskt eller var det för att markanden hellre köpte en sänksåg?
 
Sticker in en fråga i tråden.

Vilka alternativ finns det med cirkelsåg och styrskena.

Har hitils bara tittat på Festtool, men det är en dyr rackare.

Tips mottages tacksamt.
 
Badger skrev:
Sticker in en fråga i tråden.

Vilka alternativ finns det med cirkelsåg och styrskena.

Har hitils bara tittat på Festtool, men det är en dyr rackare.

Tips mottages tacksamt.
Hej, som amatör överlever jag bra med en Hitachi C6BU och en rätskiva på 2,5 meter. När jag ska dela skivor så kör jag med 40T-klingan och så tejpar jag över sågsnittet för att undvika splitter. Det går även att såga 2 varv; första varvet med ca 3mm djup, sedan delar man skivan rakt igenom på andra varvet.

Förslag på rätskiva:
510201.jpg
http://www.stegcentralen.se/cgi-bin...&artnr=510201r&visa=1-30&Sort=Beskr&Visn=Std2

Som bonus kör jag ibland med en tung 1,2 meters fönsterbänk i marmor som rätskiva. Tvingar behövs givetvis utöver själva rätskivan och naturligtvis tar det en massa tid att fippla in måtten, men att det funkar det är helt klart!:)
 
ClasseClas skrev:
Hej, som amatör överlever jag bra med en Hitachi C6BU och en rätskiva på 2,5 meter. När jag ska dela skivor så kör jag med 40T-klingan och så tejpar jag över sågsnittet för att undvika splitter. Det går även att såga 2 varv; första varvet med ca 3mm djup, sedan delar man skivan rakt igenom på andra varvet.

Förslag på rätskiva:
[bild]
[länk]

Som bonus kör jag ibland med en tung 1,2 meters fönsterbänk i marmor som rätskiva. Tvingar behövs givetvis utöver själva rätskivan och naturligtvis tar det en massa tid att fippla in måtten, men att det funkar det är helt klart!:)
En ide kan ju vara att tillverka färdiga "passbitar" som du lägger utanpå rätskivan, och därigenom slipper mäta. Ex. plywood i bra kvalitet som du lägger mot rätskivan (måste vara tunnare är rätskivan) och helt enkelt sågar av. Blir exakt o snabbt gjort. Eventuellt kan du fixa passbitar som fungerar "från andra hållet" också, dvs med klingan närmast rätskivan.
 
Daniel_N skrev:
Det var intressant, hade jag inte koll på. Var det på grund av att maskinen inte höll måttet rent tekniskt eller var det för att markanden hellre köpte en sänksåg?
Jag gissar på det sistnämnda, speciellt då prislappen inte skiljde så mycket.
Sen tror jag att många har missat att dom hade en handklinga, en del kanske bara för att dom kallade den pendelhuvssåg istället för handcirkelsåg.
Dom verkar heller inte ha pushat speciellt mycket för den. Jag har iaf aldrig sett någon i butik.
 
Makita har en väldigt skysst liten 18v maskin. Funkar till det mesta om man inte ska stå en dag och kapa mdf eller annat skivmaterial då den suger ur batterierna ganska fort.

Batteridrivet är otroligt härligt att jobba med.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.