Hej!
Jag undrar om vägg 1 och/eller vägg 2 (se bild) på bottenvåningen sannolikt är bärande. Finns det någon här rom kan avgöra det?
Båda innerväggarna är konstruerade av siporex. En är 10 cm tjock och den andra 15. Ytterväggar; siporex. Bjälklag; trä.
Jag har läst artiklar och trådar om bärande väggar här på byggahus men tycker inte att jag hittar något som liknar mitt hus.
- Konstruktör kommer att kontaktas innan ev. rivning av någon vägg, och ev. bygglov kommer att sökas men det hade varit fint att ha ett hum om läget innan dess och kunna estimera.
Förhoppningen är att jag ska kunna ta bort väggen mellan inre hall och kök, samt möjligen göra lite större öppningar till det långa rummet.
Tacksam för all info jag kan få!
Jag undrar om vägg 1 och/eller vägg 2 (se bild) på bottenvåningen sannolikt är bärande. Finns det någon här rom kan avgöra det?
Båda innerväggarna är konstruerade av siporex. En är 10 cm tjock och den andra 15. Ytterväggar; siporex. Bjälklag; trä.
Jag har läst artiklar och trådar om bärande väggar här på byggahus men tycker inte att jag hittar något som liknar mitt hus.
- Konstruktör kommer att kontaktas innan ev. rivning av någon vägg, och ev. bygglov kommer att sökas men det hade varit fint att ha ett hum om läget innan dess och kunna estimera.
Förhoppningen är att jag ska kunna ta bort väggen mellan inre hall och kök, samt möjligen göra lite större öppningar till det långa rummet.
Tacksam för all info jag kan få!
Vad kul att se och läsa! Mitt hus i Siporex har en byggbeskrivning med nästan exakt lika beskrivningar och formuleringar. Mina bärande väggar i Siporex(byggt 51) är 30 cm i ytterväggar och 20 cm i innerväggar. De icke bärande väggarna är bara 10 cm. Nu kanske man inte kan gå på väggarnas tjocklek för att avgöra om de är bärande eller inte men en viss vägledning borde det ge.
Tackar som frågar!! - Visst har jag det. Jag hade bara inte begrip om att det kunde vara intressant. Jag bifogar fler bilder på beskrivning här. Hojta till om det inte går att läsa ordentligt i bilderna.1 16386 skrev:
Intressant! Tack för respons! - Mina ytterväggar är 25 cm siporex. (Se ytterligare bilder av beskrivning som jag bifogat i tråden nu.) Jag ser på din profil att du är längre norrut (Jämtland) än jag (Gotland). Det kanske kan ha haft inverkan på väggtjocklek. Eller så är mina ytterväggar en snålvariant från krigstiden 😅.L lob skrev:Vad kul att se och läsa! Mitt hus i Siporex har en byggbeskrivning med nästan exakt lika beskrivningar och formuleringar. Mina bärande väggar i Siporex(byggt 51) är 30 cm i ytterväggar och 20 cm i innerväggar. De icke bärande väggarna är bara 10 cm. Nu kanske man inte kan gå på väggarnas tjocklek för att avgöra om de är bärande eller inte men en viss vägledning borde det ge.
Bästa svaret
I beskrivningen av källaren står det att bärande innerväggar är 15 cm tjocka, medan övriga är 10 cm. Då innerväggarna på bottenvåningen har motsvarande dimensioner är det rimligt att tro att den på 15 cm (vägg 2) är bärande. Å andra sidan hade ju beskrivningen kunnat nämna det om detsamma gällde för bottenvåningen. Jag tror dock ändå att vägg 2 är bärande för jag har svårt att se vad som annars bär upp bjälklaget.
Tackar hjärtligast! Bra observerat. Det det låter som en mycket rimlig teori. Det gick mig helt förbi att den informationen fanns i källaravsnittet.1 16386 skrev:I beskrivningen av källaren står det att bärande innerväggar är 15 cm tjocka, medan övriga är 10 cm. Då innerväggarna på bottenvåningen har motsvarande dimensioner är det rimligt att tro att den på 15 cm (vägg 2) är bärande. Å andra sidan hade ju beskrivningen kunnat nämna det om detsamma gällde för bottenvåningen. Jag tror dock ändå att vägg 2 är bärande för jag har svårt att se vad som annars bär upp bjälklaget.
Liknande trådar
-
Nytt Parkside batteri som inte går att ladda
Verktyg, Maskiner & Fordon -
Vad har vi för bjälklag? Hur sänka golvnivå för nytt golv?
Golv -
Reparera och förbereda gipsvägg inför nytt kök
Kök -
God Jul & Gott Nytt År
Bloggkommentarer -
Borttappat serienummer Toshiba Värmepump/AC - behov av nytt kretskort
Värmepumpar