2 642 läst · 2 svar
3k läst
2 svar
Renovering av badrum
Jag har haft två olika hantverkare hemma för att ge ett prisförslag på renovering av mitt badrum som har en yta på drygt 2 kvadratmeter. Det arbetet som skall utföras är:
-Byte av golvbrunn
-Ta bort befintligt kakel och klinkers, sätta fuktspärr och nytt klinkers och kakel
-Dra nya vattenrör från vägg till dusch och handfat
-Lägga in elektrisk golvvärme
Detta är arbete som kräver rörmokare, platsättare och elektriker.
Från den första hantverkaren som tittade på badrummet fick jag ett totalpris för alla dessa arbetsmoment på 18000kr, och den andre hantverkaren sa att det troligtvis skulle gå på runt 50000kr.
Hur kan det skilja sig så mycket? Båda säger sig vara certifierade för utförandet, båda lämnar garanti och innehar F-skattsedel. Själv är jag inte alls insatt i branschen, vad är rimligt pris för det arbete jag beskrivit? Jag vill att arbetet skall utföras korrekt utan att behöva betala ett överpris.
hälsningar Claes
-Byte av golvbrunn
-Ta bort befintligt kakel och klinkers, sätta fuktspärr och nytt klinkers och kakel
-Dra nya vattenrör från vägg till dusch och handfat
-Lägga in elektrisk golvvärme
Detta är arbete som kräver rörmokare, platsättare och elektriker.
Från den första hantverkaren som tittade på badrummet fick jag ett totalpris för alla dessa arbetsmoment på 18000kr, och den andre hantverkaren sa att det troligtvis skulle gå på runt 50000kr.
Hur kan det skilja sig så mycket? Båda säger sig vara certifierade för utförandet, båda lämnar garanti och innehar F-skattsedel. Själv är jag inte alls insatt i branschen, vad är rimligt pris för det arbete jag beskrivit? Jag vill att arbetet skall utföras korrekt utan att behöva betala ett överpris.
hälsningar Claes
18000:- låter för lågt, och verkar något för bra för att vara sant så beror det oftast på att det inte är det. Frågan är om den summan ens täcker materialkostnaden.
Har båda räknat med att fakturera?
Är bådas priser inkl. moms? Det ska det vara mot privatperson, men det är inte alla som vet det.
Har båda två lämnat pris på arbete inklusive material? En del tycker att "materialet kostar ju vad det kostar, så jag lämnar bara pris på mitt arbete".
Har båda två fått exakt samma förfrågan, eller har det dragits mer detaljer med den dyrare firman?
Använder båda svenska hantverkare?
Har båda räknat med att fakturera?
Är bådas priser inkl. moms? Det ska det vara mot privatperson, men det är inte alla som vet det.
Har båda två lämnat pris på arbete inklusive material? En del tycker att "materialet kostar ju vad det kostar, så jag lämnar bara pris på mitt arbete".
Har båda två fått exakt samma förfrågan, eller har det dragits mer detaljer med den dyrare firman?
Använder båda svenska hantverkare?
Båda priserna är inkl.moms.
Material är inte inräknat i något av fallen.
Exakt samma beskrivning av arbetet har givits till båda hantverkarna.
Om de använder svenska hantverkare kan jag inte svara på, ska kolla upp det.
Material är inte inräknat i något av fallen.
Exakt samma beskrivning av arbetet har givits till båda hantverkarna.
Om de använder svenska hantverkare kan jag inte svara på, ska kolla upp det.
Liknande trådar
-
Tips på renovering äldre badrum m våtrumsmatta/tapet?
Fritidshus -
Bör vi byta avloppsgroda vid renovering av badrum i lgh?
Vatten & Avlopp -
Badrumsrenovering i Stockholm
Referenser Hantverkare & Entreprenörer -
Badrumsrenovering av tidigare ägare
Badrum -
Vad bör vi tänka på kring renovering av badrum i källare?
Badrum