6 290 läst · 24 svar
6k läst
24 svar
Varje hus verktygsinnehav
Den gula maskinen har bara blivit en kultmaskin. Säkert är både Bosch och andra maskiner både billigare och bättre, men ni vet, har man fått för sig något......
Är nu inne och kollar grodan, verkar som det kanske blir något sådant istället för att bygga på en verktygssats som är värd namnet. Kanske skall man satsa på en bättre begagnad och samtidigt köpa en Makita maskin.
Tack för alla kommentarer. Kul att det engagerade så många trots att denna tråd redan fanns. Maskiner är nog trots vad många säger varje mans fetish
Är nu inne och kollar grodan, verkar som det kanske blir något sådant istället för att bygga på en verktygssats som är värd namnet. Kanske skall man satsa på en bättre begagnad och samtidigt köpa en Makita maskin.
Tack för alla kommentarer. Kul att det engagerade så många trots att denna tråd redan fanns. Maskiner är nog trots vad många säger varje mans fetish
Jag håller med Daniel, när Elu blev DeWalt ströks dom från min inköpslista, men priset på maskinerna samt att dom klassas som proffsmaskiner gör nog att dom säljer en hel del till företag med anställda.
Om ACME själv får välja;
Makita kap/gersåg, vinkelslip och Li-Ion skruvdragare och slagskruvdragare. I alla fall tills Festool släpper en stark och lätt skruvmaskin.
Festool sänksåg, sticksåg, klyvsåg, fräsar, elhyvlar, slipmaskiner, dammsugare och Domino'n.
Fein gipsskruvdragare med magasin och en Multimaster.
Stihl kedjesåg.
Paslode's gasdrivna spikpistoler.
Hitachi handklinga.
Typ så.
Om ACME själv får välja;
Makita kap/gersåg, vinkelslip och Li-Ion skruvdragare och slagskruvdragare. I alla fall tills Festool släpper en stark och lätt skruvmaskin.
Festool sänksåg, sticksåg, klyvsåg, fräsar, elhyvlar, slipmaskiner, dammsugare och Domino'n.
Fein gipsskruvdragare med magasin och en Multimaster.
Stihl kedjesåg.
Paslode's gasdrivna spikpistoler.
Hitachi handklinga.
Typ så.
Saknar plats för prylarna.
Made in sweden = Klippo det är fint de. inge plastskit.
Annars gillar jag tysk kvlité, BOSCH, Stihl
makita
DW, bara en och det räcker. Nästa blir en blå
Sachs =flakmoppen, måste ha transport.heheheh 1975
Lite annat av handverktyg som underlättar vardagen och lite"bra att ha". Det får man inte nog av,
Made in sweden = Klippo det är fint de. inge plastskit.
Annars gillar jag tysk kvlité, BOSCH, Stihl
makita
DW, bara en och det räcker. Nästa blir en blå
Sachs =flakmoppen, måste ha transport.heheheh 1975
Lite annat av handverktyg som underlättar vardagen och lite"bra att ha". Det får man inte nog av,
Själv tycker jag småprylarna är viktiga. T e x i mitt verktygsbälte sitter en handfull olika magnetbitshållare med de vanligaste bitsen monterade och jag har snabbchuck på skruvdragaren.
Spik och skruv av bra kvalitet.
Allt organiserat i användningsområde på ett logiskt sätt.
Stort lager av slitdelar, skivor, sågblad, moraknivar, handskar etc...
Prylar som underlättar arbete, snörslå, rätskiva, simpelkort etc...
Sånt imponerar på mig, inte vilken maskin man har.
Spik och skruv av bra kvalitet.
Allt organiserat i användningsområde på ett logiskt sätt.
Stort lager av slitdelar, skivor, sågblad, moraknivar, handskar etc...
Prylar som underlättar arbete, snörslå, rätskiva, simpelkort etc...
Sånt imponerar på mig, inte vilken maskin man har.
Produkter som diskuteras: "snörslå"
Snörslå & krita
Snörslå och krita är verktyg som ofta används i byggindustrin för att mäta och markera långa, raka linjer över stora ytor. Med hjälp av en sträng, kallad en linje eller snörslå, som är täckt med krita, kan du skapa en rak, synlig linje
Läs mer
Lövsugen är ju fantastisk om den fungerar. Kommer ihåg några år sedan när jag hyrde en maskin men med våta löv fungerade den inte alls.
Jag håller också med om att en verktygsbänk med lådor och fack där allt har egen plats är otroligt roligt. Ritar med svart penna runt skruvmejslarna så man vet var dem skall vara.....Konstigt..
Inser med alla svar att min verkygskunskap är begränsad. Många maskiner ni nämner vet jag huvudtaget inte något om. Men frågan är egentligen "vad skall alla ha som ett minimum i verktyg". Som proffs är kvaliteten det viktigaste men vi som använder dem sex gånger per år är känslan att kunna ta fram en Festool eller DeWalt skild från dem som jobbar med dem. En dator som tar 5 minuter att starta för en kontorsarbetare är otänkbart.
Vissa köper hellre 3 dåliga maskiner per år för man vet att dem skall användas vid altanbygge och sen slängar jag den.
Jag håller också med om att en verktygsbänk med lådor och fack där allt har egen plats är otroligt roligt. Ritar med svart penna runt skruvmejslarna så man vet var dem skall vara.....Konstigt..
Inser med alla svar att min verkygskunskap är begränsad. Många maskiner ni nämner vet jag huvudtaget inte något om. Men frågan är egentligen "vad skall alla ha som ett minimum i verktyg". Som proffs är kvaliteten det viktigaste men vi som använder dem sex gånger per år är känslan att kunna ta fram en Festool eller DeWalt skild från dem som jobbar med dem. En dator som tar 5 minuter att starta för en kontorsarbetare är otänkbart.
Vissa köper hellre 3 dåliga maskiner per år för man vet att dem skall användas vid altanbygge och sen slängar jag den.
Du börjar med en hammare, en spårmejsel, en stjärnmejsel och en fogsvans.
Sen vartefter du behöver ett nytt verktyg så köper du det och då satsar du på kvalitét... såvida du inte har långt till järnhandeln för då kan det löna sig att tänka till före och köpa mycket på en gång.
Sen vartefter du behöver ett nytt verktyg så köper du det och då satsar du på kvalitét... såvida du inte har långt till järnhandeln för då kan det löna sig att tänka till före och köpa mycket på en gång.
Jag pratar inte om någon fjösig lövsug utan om en riktigt lövblåsare som blåser luft med en hastighet på över 200km/h. Stenar, grenar och blöta löv är inga som helst problem att bara blåsa framför sig till en stor hög som det bara är att krafsa ihop och köra iväg.Grönlundsresidens skrev:
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Hur ska man tänka angående kalkyl på varje del ska kosta på ett nytt hus?
Lösvirke & Timmerhus -
Planstridigt hus förhindrar varje bygglov?
Bygglov -
Sprickor i varje rum i huset på övervåninge
Vatten & Avlopp -
Mellan 50-70 fel på varje nybyggt hus i område
Artikelkommentarer -
Måla huset vitt. Tvätta huset varje år?
Fasad