32 854 läst · 20 svar
33k läst
20 svar
Konvertsering till Alloljebrännare
Sida 1 av 2
låter som en lite halvdålig idé. Moderna oljebrännare är rätt känsliga för minsta lilla skräp. Oljefilter och munstycken lär korka igen ganska fort med gammal spillolja. Med spillolja, så antar jag att du menar diverse motorolja mm. Sen så är ju frågan om hur ren förbränning man skulle klara av att få.
Låter som lite miljöbovsvarning...
Vet ingen som har testat detta, men det kanske är möjligt... Kanske om du fick tag i en gammal tjockoljebrännare, och brassade på, och hoppas på att vinden inte ligger på mot närmsta granne, och att du har en snäll sotare
Låter som lite miljöbovsvarning...
Vet ingen som har testat detta, men det kanske är möjligt... Kanske om du fick tag i en gammal tjockoljebrännare, och brassade på, och hoppas på att vinden inte ligger på mot närmsta granne, och att du har en snäll sotare
Hade jag en brännare som kunde göra det bra skulle jag inte tveka en sekund. Vart tror ni spilloljan som lämnas till miljöstationen hamnar, på månen??
Det går utmärkt att elda med spillolja. Det var ett vanligt sätt att värma växthus tidigare och det eldas med spillolja i tjockoljebrännare fortfarande. Det finns olika sätt att få oljan att brinna bättre, ett sätt är att den skall förvärmas, gärna hela tanken som skall vara isolerad 70+C. De flesta fartyg körs med tjockoljemotorer (våra isbrytare ex.vis).
Mvh
Mvh
Medlem
· Västra Götalands län
· 152 inlägg
En del (mest vegetabiliska spilloljor och dieselslagg) går till rening och sedan förbränning i anläggningar med särskilt tillstånd för det. De har då givetvis en avsevärt bättre rökgasrening än Svenssons villapanna... Det mesta av den mineraliska spillolja regenereras faktiskt, dvs omraffineras till en basolja och kan då återanvändas i industrin igen. Spillolja kan innehålla allt möjligt, från svavel, tungmetaller över till klorider och PCB om man har otur, vilket är anledningen till att man inte vill att kreti och pleti ska hålla på och slabba med eländet.Fotografen skrev:
detta har jag funderat på länge
det är möjligt att bygga om en traditionelöl brännare jag har hört talas om folk som gjort det
man har så hög temperatur på lågan på alloljebrännarna att
vissa av dessa i tex canada klassas som miljöbrännare
det hela handlar om att dimma in mumman genom brännaren till en låga. med hjälp av tryckluft tex.
det är möjligt att bygga om en traditionelöl brännare jag har hört talas om folk som gjort det
man har så hög temperatur på lågan på alloljebrännarna att
vissa av dessa i tex canada klassas som miljöbrännare
det hela handlar om att dimma in mumman genom brännaren till en låga. med hjälp av tryckluft tex.
de skull vara kul om du förklarade närmare hur man går tillväga.