Hej!
Jag har köpt Gipsspackel som ska användas till att fixa lite större gap mellan gipsskiva och vägg.
Men jag blir inte riktigt klok på hur det ska blandas, i databladet så står det:

"blandas 2:1 med kallt vatten. 5 kg blandas med 2L kallt vatten."

Men 2:1 borde väl innebära att 5 kg skulle blandats med 2.5 liter vatten? Tolkar jag fel eller behöver man ta andra saker i beaktning?

Tack för hjälpen!

Blanda lite och testa?

Börja med lite pulver och den mindre mängden vatten, blir det för tjockt så tar du lite mer.

• Gilla
PalleKuling-1
  • Laddar…
P PalleKuling-1 skrev:
Men 2:1 borde väl innebära att 5 kg skulle blandats med 2.5 liter vatten? Tolkar jag fel eller behöver man ta andra saker i beaktning?
Gipset kanske inte väger 1 kg/liter?

• Gilla
PalleKuling-1 och 1 till
  • Laddar…
R
P PalleKuling-1 skrev:
Hej!
Jag har köpt Gipsspackel som ska användas till att fixa lite större gap mellan gipsskiva och vägg.
Men jag blir inte riktigt klok på hur det ska blandas, i databladet så står det:

Tack för hjälpen!
Vi mäter alldrig utan i med lite vatten i botten av murarhinken och sedan i den mängden pulver som du anser dig att behövs, sedan blandar du i mer vatten allt eftersom du blandar och ser att den blir i den konsistensen som du önskar..

• Gilla
PalleKuling-1
  • Laddar…
P
P PalleKuling-1 skrev:
Hej!

Tack för hjälpen!
De menar nog volymdelar med formeln 2:1 men om man går efter vikten ska man blanda 2,5:1, det beror på densiteten på ditt gipspulver.

• Gilla
PalleKuling-1
  • Laddar…

Bästa svaret

K
Du har gipset i kg och vattnet i L. Du måste ha samma enhet för båda komponenterna. 5kg gipspulver har antagligen volymen 4L

• Gilla
PalleKuling-1
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.